Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šmejdi mění taktiku. Nabízejí rozbor vody, zakládají personální agentury

  11:47aktualizováno  11:47
Nepoctiví obchodníci, jejichž důvěřivé oběti často končí s vysokými dluhy, se vedle předváděcích akcí přeorientovali i na nové metody „podnikání“. Provádějí například rozbory vody nebo si zakládají personální agentury, které nabízejí seniorům práci s podmínkou odebrání různého zboží.

(ilustrační snímek) | foto: Aerofilms

Donedávna to byly zejména předváděcí akce, kam organizátoři sezvali na základě inzerátů nebo fingovaných výher především seniory a „masírovali“ je přednáškami o zázračných hrncích, zdravotních pomůckách nebo filtrech do vodovodů.

S novelou zákona, která v roce 2014 zavedla ohlašovací povinnost pro pořadatele těchto akcí, se šmejdi, jak se těmto nepoctivým obchodníkům díky dokumentu Silvie Dymákové začalo říkat, částečně pustili i do dalších oblastí.

Napište nám o šmejdech

Snažili se nepoctiví obchodníci podvést vás nebo vaše blízké? Popište nám svou zkušenost na e-mail fotoeko@idnes.cz.

„Vystupují jako personální agentura či zaměstnavatel přímo nabízející zprostředkování či poskytnutí práce či přivýdělku. Účastníci takové akce jsou na závěr pohovoru vystaveni požadavku potenciálního zaměstnavatele či agenturního agenta, aby si zakoupili zaměstnavatelův výrobek či jím prezentované zboží, aby jej sami poznali a mohli lépe nabízet. Výsledkem je pak nákup třeba obyčejné varné konvice za 30 tisíc korun i více,“ popsal pro iDNES.cz Zbyněk Prousek, ředitel Detektivní firmy, která na aktivity šmejdů při své práci často naráží.

S nepoctivými obchodníky je možné se setkat i ve vestibulech a na parkovištích obchodních center, kde mnohdy vystupují jménem provozovatele nákupního střediska. Podle Prouska také často zvoní u bytů a vydávají se za zástupce firem nabízející rozbor vody, levnou elektrickou energii, plyn nebo telefon.

Šmejdi mají novou fintu. Vypadají jako prodavači a z lidí mámí adresy

Lidem se snaží vnutit i zboží a služby, které mají vést k „zázračnému uzdravení“ nebo podpoře zdravého životního stylu. Snaží se prodat i různé osvětlovací a nahřívací lampy, náramky na redukci, měřiče krevního tlaku, zdravotní matrace, pomůcky ke zpevnění svalstva, pilulky na hubnutí nebo vitamínové doplňky.

„Šmejdi svoje oběti mnohdy loví na chodbách hotelů či penzionů, v jejichž útrobách mají zpravidla již pronajatý prostor. Charismatický šmejd vyhledá svoji oběť - zpravidla osamělého seniora - a sdělí mu jeho údajnou závratnou výhru. Cílem je osloveného přimět - zpravidla v připraveném sále, místnosti salónku daného objektu - k nějaké další konkrétní činnosti, na jejímž konci je dokonaný protiprávní čin,“ popsal Prousek další triky nepoctivých obchodníků.

Na předváděcích akcích není nově možné vybírat peníze

Činnost šmejdů může zkomplikovat nová legislativa. Od 1. února začala platit ustanovení novely zákona o ochraně spotřebitele, která pořadatelům zakazují na předváděcích akcích vybírat od lidí peníze, zálohy nebo jakýkoli jiný poplatek. Totéž platí do sedmi dnů od uzavření smlouvy.

Navzdory novým praktikám ale šmejdi pokračují i v předváděcích akcích. „Zaznamenali jsme, že například nedávno proběhla klasická předváděčka na Třeboňsku,“ popisuje Prousek. Tyto akce se podle něj konají také v pronajatých prostorách v Argentinské ulici v pražských Holešovicích, donedávna probíhaly i v Litoměřicích, Teplicích, Liberci v Litvínově i v řadě míst na Moravě.

Reportáž o praktikách šmejdů: nádobí za 80 tisíc (březen 2015):





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Návštěvníci nahlédli během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách...
Odboráři ve Škodovce přitlačili: Chceme růst mezd o více než 10 procent

Průměrná dělnická mzda ve Škoda Auto letos se započítáním všech bonusů v některých tarifních třídách dosáhne hranice 40 000 korun. Na jaře příštího roku by to...  celý článek

Generální ředitel hotelu Four Seasons v Praze René Beauchamp
Dnešní host chce rychlá data, říká ředitel luxusního pražského hotelu

Lidé díky dobré kondici světové ekonomiky tráví více času cestováním a utrácejí za ně více peněz. Z toho těží i Praha, kterou si v poslední době hodně oblíbili...  celý článek

Ilustrační snímek
Cenu másla šponuje smetana, mléka je přitom dost

Zatímco cena mléka se nemění, smetana už stojí trojnásobek. „Za rekordní cenu másla rozhodně nemohou zemědělci. Výkupní cena mléka momentálně činí pouhých 8,5...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.