Ministerstvo chce zakázat podomní prodej energií, brání se šmejdům

  12:25aktualizováno  12:25
V posledních měsících roste počet případů, kdy byli klienti - obvykle senioři - dotlačeni k uzavření nevýhodné smlouvy na odběr energií. Nejčastěji po telefonu či prostřednictvím podomního prodeje. Ministr průmyslu Tomáš Hüner proto chce tento způsob sjednání nového dodavatele energií zakázat. Změny plánuje zapracovat do novely energetického zákona, která nyní vzniká.

(ilustrační snímek) | foto: D-Kuru CC-BY-SACreative Commons

„Chceme najít vhodné legislativní řešení, upravit energetický zákon a zavést spotřebitelský kodex,“ říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner. Kodex by měl zvýšit ochranu spotřebitelů, zejména co se týče uzavírání smluv po telefonu. Nově by měly být smlouvy pro spotřebitele závazné teprve, až je podepíše.

Plán počítá s tím, že by nad činností zprostředkovatelů vznikl obdobný dohled, jako je tomu při sjednávání úvěrů. Zároveň by měli mít jasně definovanou odpovědnost, a pokud by poškodili klienta, nesli by za to následky. Jedním z podnětů na úpravu energetického zákona je také úplný zákaz podomního nebo telefonického prodeje.

Fotogalerie

Podle alternativního dodavatele Bohemia Energy je zvažovaný zákaz podomního nebo telefonického prodeje pokusem o omezení hospodářské soutěže.

„Stát chce více chránit spotřebitele, to je naprosto v pořádku. Ale nutit klienty, kteří chtějí využít nabídky alternativních dodavatelů, aby museli uzavřít smlouvu v kamenné pobočce, je čistý nesmysl,“ říká šéf Bohemia Energy Jiří Písařík.

Na nekalé praktiky některých zprostředkovatelů (či dodavatelů) tak podle něj doplatí všichni.

Například ČEZ naopak podomní prodej nevyužívá. „Právě při podomním prodeji dochází v energetice nejčastěji k nekalým praktikám, prodejci některých obchodníků si často vymýšlejí, tlačí na zákazníky, dávají jim k podpisu smlouvy, které obsahují na první pohled těžko odhalitelné pokuty,“ říká mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Zákazníci podle něj preferují kontakt prostřednictvím zákaznických center či call center. Právě ČEZ (a podobně i další velcí dodavatelé, jako innogy, E.On či PRE) často naráží na to, že podvodníci vystupují jeho jménem. Například prohlásí, že jsou jeho zaměstnanci a že jdou zkontrolovat smlouvy.

Zprostředkovatel není dodavatel

Šéf Rady Energetického regulačního úřadu Vladimír Outrata upozorňuje, že legislativa je nyní komplikovaná - dodavatelé s licencí od úřadu často využívají pro oslovení nových klientů činnost zprostředkovatelů. Jejich role ale není v zákoně nijak upravena.

„Zprostředkovatel není dodavatel. Rozdíl mezi nimi se v praxi často stírá, někteří podomní prodejci se dokonce za dodavatele vydávají,“ říká Outrata.

Mezi hlavní nekalé praktiky podle šéfa České obchodní inspekce Mojmíra Bezecného patří mezi hlavní prohřešky nepřiměřená sankce za odstoupení od smlouvy. Občanský zákoník přitom umožňuje bez sankce odstoupit od smlouvy do 14 dnů při uzavření „mimo obchodní prostory“, šmejdi se podle Bezecného snaží toto ustanovení obcházet.

Jinou taktikou jsou nabídky LED žárovek jako „dárek zdarma“. Kupní smlouva za 1 korunu na tyto žárovky je podle ČOI past, protože ve smlouvě je často ještě uvedena skrytá pokuta pro případ odstoupení od smlouvy na dodávky energií. V tu chvíli jsou ihned žárovky zpoplatněny, často částkou v řádu tisíců korun.

Předražené LEDky neplaťte

Bezecný radí, aby lidé vysoké ceny žárovek neplatili (aby uhradili jen běžnou cenu) a aby se v případě sporu o cenu žárovky obrátili na inspekci.

Jinou nekalou praktikou je zneužívání generálních plných mocí. „Zákazník je podepisuje na dobu neurčitou, nejsou zmocněné ke konkrétnímu úkonu. Stávají se často rukojmími obchodníků. Po letech už třeba vůbec neví, že plnou moc někomu dal, a tím pádem ani neví, že nějaký dodavatel jeho jménem začal z ničeho nic jednat,“ říká Gazdík.

Bezecný shrnuje základní rady: „Nikdy nepouštějte cizího člověka do bytu. Firmy nikdy neposílají své zástupce, aby lidem zkontrolovali fakturu. Je to jen trik, jak získat údaje o smlouvě. A chcete-li ušetřit, vyhledejte si nejlevnějšího dodavatele sami a oslovte pak přímo jeho,“ dodává šéf inspekce.

Inspekce podle něj vyřizuje na toto téma desítku telefonických hovorů od zákazníků denně.

ERÚ loni řešil celkem téměř 12 tisíc podání spotřebitelů a obdržel 146 návrhů na zahájení správního řízení. V 76 případech mimosoudního řešení sporů úřad pravomocně rozhodl. Šéf rady ERÚ upřesnil, že podáním se rozumí nejenom stížnost, ale patří sem i různé dotazy související s dodávkou elektřiny, plynu a tepla.

Za užití nekalých obchodních praktik uložil úřad podle něj v loňském roce pravomocně pět pokut v celkové výši asi půl milionu korun. „Za první čtvrtletí roku 2018 jsme pak uložili dvě pokuty v celkové výši přes dva miliony korun. Z toho byla rekordní pokuta za nekalé obchodní praktiky ve výši dvou milionů korun pro společnost Stabil Energy,“ dodal Outrata.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

Rtěnku, brýle i šperky je možné si v e-shopu virtuálně vyzkoušet na vlastním...

Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti...

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...

Obchodní centrum Letňany otevírá v novém. Přestavba stála půl miliardy

Obchodní centrum Letňany v srpnu 2018 otevřelo nově zrekonstruovadný food court.

Rekonstrukce pražského Obchodního centra Letňany je po necelých dvou letech konečně u konce. Přestavba, která přišla...



Najdete na iDNES.cz