Pozvánka na předváděcí akci v Cítově, pořádané firmou Bohemia Tour Trade s.r.o.

Pozvánka na předváděcí akci v Cítově, pořádané firmou Bohemia Tour Trade s.r.o. | foto: Detektivní firma s.r.o.iDNES.cz

Šmejdi zametají stopy. Uměle řetězí firmy a přepisují je na bílé koně

  • 96
Firmy pořádající předváděcí akce pro důchodce i „eseróčka“ s vazbami na tyto společnosti zametají stopy. Stávají se z nich mrtvé schránky, které občas končí ve vlastnictví člověka na okraji společnosti. Majiteli zadlužených firem se stávají bezdomovci i důchodci žijící v domech pro seniory.

Takzvaní šmejdi tím komplikují klientům vracení předraženého zboží, do jehož koupi je vmanipulovali, a zbavují se i statisícových dluhů.

Šmejdi jsou mnohem organizovanější, než by se na první pohled zdálo. Působí v desítkách firem, které často účelově mění majitele po několika měsících. Někdy trvá půl roku, než se společnosti s ručením omezeným dostanou k novému majiteli, jindy pouhé dva měsíce nebo ještě méně. Není výjimkou, že se posledním majitelem stane chudý člověk, který o svých nově nabytých statcích ani neví.

V zemi šedivých koní

„Nejsou to klasičtí bílí koně, kteří se zrodili v době Al Capona. Tehdy se na někoho převedly obrovské peníze, ale také riziko, které si dotyčný nechal zaplatit. Ti dnešní jsou spíše šediví koně, chudáci, kteří nejsou schopni svou vůlí ani právními znalostmi rozpoznat to, co umí právně zdatnější člověk,“ popisuje současné praktiky Zbyněk Prousek, ředitel mělnické Detektivní firmy, která pomáhá podvedeným.

Šmejdi udělali z důchodce bílého koně. Za pár střiků přebral firmy s dluhy

Zřejmou obětí šmejdů se stal několikrát po sobě důchodce Karel Pužej z Prahy, který na sebe za pár vinných střiků nechal během dvou měsíců přepsat dvě firmy a později i třetí, o které do rozhovoru s autorem tohoto textu nevěděl.

„Samozřejmě jsem o nich nevěděl, to by mě odradilo. Ani nevím, v čem podnikaly. Od policie jen vím, že to byly nějaké hrnce a že firmy okradly nějaké důchodce,“ říká. Podobných obětí pochybných převodů je však mnohem víc.

Jednou z nich je nejspíš i 77letá žena z ostravského domu pro seniory, na niž je napsáno přes padesát firem. Některé z nich se protočily mezi osobnostmi, které působí ve vysokých patrech prapodivného světa předváděcích akcí.

Důchodkyně vlastní například firmu Best 4 Home zatíženou dluhy přesahujícími 700 tisíc korun, na niž byl prohlášen konkurz a v níž se objevují známé postavy z Mělníka, od nichž vedou stopy k dalším firmám spojeným s činností takzvaných šmejdů.

Působil v ní například Lukáš Kettner, který od ledna 2014 prakticky řídil mělnické call centrum pro zvaní důchodců na předváděcí akce firmy New Trendy Products. Ta zaměstnávala asi dvacet lidí - hlavně mladých žen - neplatila nájem a v srpnu dostala výpověď. Zůstal po ní dluh přes 55 tisíc korun.

Podle reakce na stránkách Sdružení obrany spotřebitelů zvala mimo jiné na předváděcí akce v Šumperku. „Slibovaný dárek v hodnotě 750 korun jsem neobdržel, bylo mi jasné, že jde o výmluvu,“ stěžuje si Josef ze Šumperka.

V roli šedivého koně se ocitl i devětapadesátiletý Jaroslav Dufek z Ohníče na Teplicku. V prosinci roku 2013 na něj byla přepsána společnost Spokojená domácnost, kterou opakovaně za předváděcí akce pokutovala Česká obchodní inspekce. „V životě už nikomu nebudu nic podepisovat. Někomu jsem to podepsal a někdo se za mě vydává,“ popsal loni Dufek časopisu Týden, jak se nechal napálit.

Šedivým koněm společnosti Endemos distribution, která v minulosti často balancovala za hranou zákona a nyní je v likvidaci, se stal Ladislav Lendranič z Trnovan na Teplicku. Ten je ve svých jednadvaceti letech hodně aktivní. Je na něj napsáno šest firem v ČR a další na Slovensku.

Ze společností s ručením omezeným, které končí u šedivých koní, se stávají prázdné firemní schránky zatížené mnohatisícovými dluhy. Nic netušícím majitelům tak hrozí exekuce, firmy totiž přebírali i s jejich závazky. O peníze na daních pravděpodobně přichází také stát.

Na jedné předváděcí akci se během dopoledne prodá zboží i za více než půl milionu korun. „Jejich jednání vykazuje důvodná podezření z mimořádně rozsáhlých daňových podvodů,“ uvádí Prousek.

Falešní zaměstnavatelé

Konání předváděcích akcí v posledních letech trochu zkomplikovala legislativa. Od ledna 2014 musí pořadatelé například oznamovat konání akcí a od letošního února nesmějí na místě vybírat peníze, zálohy a další poplatky. Oznamovací povinnost přesto někteří obcházejí.

Šmejdi mění taktiku. Nabízejí rozbor vody, zakládají personální agentury

Navíc nepůsobí zdaleka jen v oblasti předváděcích akcí, ale hledají jiné cesty, jak nepoctivě vydělat na seniorech nebo matkách na mateřské. Vydávají se například za techniky provádějící rozbory vody, kteří tvrdí, že chtějí jen podepsat protokol o návštěvě, ale přitom naservírují nic netušící oběti k podpisu smlouvu. Anebo zakládají personální agentury.

„Vystupují jako personální agentura či zaměstnavatel přímo nabízející zprostředkování či poskytnutí práce či přivýdělku. Účastníci takové akce jsou na závěr pohovoru vystaveni požadavku, aby si zakoupili ,zaměstnavatelův‘ výrobek či jím prezentované zboží, aby je sami poznali a mohli lépe nabízet. Výsledkem je pak nákup třeba obyčejné varné konvice za 30 tisíc korun,“ popsal Prousek.