Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šmejdy usvědčují drobné shody: stejná čísla i poukazy na zájezdy

  5:00aktualizováno  5:00
Pan Novotný, důchodce z Ostravy, dostal loni na předváděcí akci poukaz na zájezd do Egypta. Za cár papíru včetně dalších „slev“ a nádobí dal 35 tisíc korun. Nic zvláštního a neobvyklého ve zvráceném světě předváděcích akcí. Až na to, že stejný poukaz na zájezd se objevil i u jiných firem.

Pozvánka na předváděcí akci v Cítově, pořádané firmou Bohemia Tour Trade s.r.o. | foto: Detektivní firma s.r.o.iDNES.cz

Poukaz na zájezd od CK Fischer v hodnotě 140 tisíc korun si loni na předváděcí akci v Ostravě vylosoval dvaadevadesátiletý důchodce. Když zjistil, že byl oklamán, bylo už pozdě. Firma nekomunikovala a zboží nešlo reklamovat (případ jsme popsali zde).

Vouchery vydávali loni 28. května na akci zástupci firmy IQ Teleshopping. Vedl ji třicetiletý Mělničák Michal Kožlej, který se už dříve protočil v pokutované předváděčkové firmě Your Time. IQ Teleshopping o chvíli později převzal Petr Havránek. Ten během roku a půl převzal 19 firem včetně akciové společnosti TOP a.s. Bydliště má hlášené v pražské Rybné ulici č. 24, která je proslulou virtuální adresou stovek firem.

Tento voucher na zájezd v hodnotě 140 000 dali prodejci dvěma „šťastným“...

Diletantsky vypadající voucher na zájezd.

Zajímavý je ale i samotný voucher. Třemi obrázky láká k návštěvě italského Lago di Garda, egyptské Hurghady a tureckého Istanbulu. Je to nehezký, černobílý, nekvalitně vytištěný a navíc neumně vystřižený propagační materiál. Stejný obrázek se objevuje ve spojení s dalšími firmami, například WORM s.r.o. . Ta provozovala v Chlumci nad Cidlinou do loňského března prodejnu a servis mobilních telefonů a je možné, že na jejím jménu jen parazitovali podvodníci. Jméno firmy WORM i s uvedeným identifikačním číslem se objevuje na pozvánce na „3. kolo anketního slosování“.

Pište nám o šmejdech

Pomozte nám v boji proti nepoctivým obchodníkům, kteří okrádají seniory. Víte o podvedených ve vašem okolí? Víte o konání předváděcích akcí? Neváhejte napsat na fotoeko@idnes.cz

Pozvánka je navíc v některých detailech podobná pozvánce pražské firmy BNM-Medical Czech SE. „Vážená paní/pane. S poděkováním za Váš čas při našem telefonickém hovoru a potvrzení Vaší účastí Vám zasíláme tuto oficiální pozvánku s evidenčním číslem 1254-23248,“ stojí v pozvánce WORM. Úvod firmy BNM je nápadně podobný, evidenční číslo má stejný formát, logo firmy je na stejném místě, podobně jako jméno adresáta. Navíc v pravém horním rohu pozvánek je identifikační kód. Nic to nedokazuje, ale je to přinejmenším podivné.

Podezřelé jsou i další shody. Například mobilní číslo, ze kterého zvala na akce seniory společnost IQ Teleshopping, měla registrované společnost BNM. Firmy přitom oficiálně nejsou jakkoliv provázané. Policie to zjistila při vyšetřování případu podvedeného důchodce z Ostravy, ten však přesto odložila. „Bylo zjištěno, že se jedná o linku provozovanou spol. BNM Medical Czech SE, pravděpodobně ve funkci telefonní ústředny či Call Centra, tedy bez možnosti zjištění konkrétnějších informací,“ stojí v policejním spisu.

Redakci se do firmy podařilo v minulosti dovolat teprve ze skrytého čísla. „Pošlete nám otázky e-mailem, odpovíme vám,“ sdělil muž. Nikdo však neodpověděl.

mega - šmejdi

Firma BNM má od roku 2013 na Úřadu průmyslového vlastnictví zaregistrovanou ochrannou známku pro zdravotnická zařízení včetně předražených ozařovacích lamp s pochybnými účinky. Známku zaregistrovala společnost Milfred ze středoamerického státu Belize. Ten je známým daňovým rájem. Zboží značky BNM se však objevovalo i na předváděcích akcích jiných firem, resp. na akcích, které pořádaly firmy pod jinými jmény. Podle České obchodní inspekce se polarizační lampa za desetitisíce prodávala důchodcům mj. na akci společnosti TZ Transport, která je jednou z nejpokutovanějších firem loňského roku.

Společnost BNM-Medical Czech byla letos koncem března přepsána na Františka Bláhu z Karlových Varů, zřejmě bílého koně. Ten během pár měsíců získal další tři firmy. V době převodu BNM na Bláhu byla předváděčková firma pod palbou žalob pražského advokáta Viktora Rossmanna, který vymáhá zhruba 1 milion korun jako odškodnění pro zhruba dvacet poškozených klientů.

Propagační materiály firmy Web Partners Group.

Propagační materiály firmy Web Partners Group.

Brožura firmy BNM-Medical Czech z přednášky o zdraví.

Brožura firmy BNM-Medical Czech z přednášky o zdraví.

Podezřelé shody se objevují kromě pozvánek a poukazů i na dalších propagačních materiálech. Stejnou grafiku jako brožurka firmy BNM, zachycená v pořadu České televize Černé ovce, měla také brožura z předváděcí akce společnosti Web Partners Group (dříve Sweet Care) Jaroslava Formánka.

Mezi detaily, které svědčí o provázanosti byznysu s předváděcími akcemi, patří i kupní smlouvy. Ty mají v některých případech podobné formální znaky, ačkoliv oficiálně nejsou nijak majetkově a vlastnicky provázané.

„Kupní smlouvy v některých případech jeví podezřele nápadné formální shody i u firem, které spolu navenek nemají nic společného,“ říká soukromý detektiv z Mělníka Zbyněk Prousek, který se činností šmejdů zabývá několik let. Nedávno na Vrchní státní zastupitelství v Praze podal trestní oznámení, ve kterém popisuje mafiánské praktiky předváděcího byznysu. Případem se zabývá policie (čtěte Soukromý detektiv roky sledoval šmejdy, ukázal na desítky firem).

Autor:



Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...



Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

Účtenkové loterie se účastní méně lidí, posílají ale více účtenek

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Do třetího slosování účtenkové loterie k elektronické evidenci tržeb se zapojilo 447 tisíc aktivních hráčů, kteří...

Dodavatelé energií se přetahují o zákazníky. Kdo vytápí plynem, ušetří

(Ilustrační snímek)

Uprostřed topné sezony větší hráči s energiemi přicházejí se slevami o několik procent. Innogy zlevní v průměru o 4,5...

Lidl hledá další místa pro své prodejny, objeví se i v centrech měst

(Ilustrační snímek)

Německý diskontní řetězec Lidl loni soustředil síly hlavně na modernizaci prodejen. Letos navíc pro ně hledá nové...

Najdete na iDNES.cz