Směnárna. Ilustrační foto.

Směnárna. Ilustrační foto. | foto: Nikola Hronková, MF DNES

Směnárny stále klamou zákazníky. ČNB eviduje letos už 135 stížností

  • 43
Směnárny stále více používají nezákonné praktiky a poskytují klamavé nebo zavádějící informace. Česká národní banka letos zatím přijala 135 stížností na činnost směnáren, za celý rok 2013 jich řešila 218. Nejvíc potíží dle očekávání eviduje centrální banka v Praze.

Nejvyšší pokuty uložila ČNB za vážné nedostatky při informování klientů o směnných kurzech a výši poplatků, a to především u pražských směnáren.

"Přístup směnáren ke klientům není v řadě zjištěných případů seriózní. ČNB čelí situaci nejen důslednějším dohledem a četnějšími kontrolami, ale podporuje i samoregulační snahy směnáren. Nezapomínáme ani na informování veřejnosti a posilování finanční gramotnosti," uvedl člen bankovní rady Jiří Rusnok.

Problém je z hlediska pověsti a turistického ruchu citlivý i pro hlavní město. "Jsme připraveni s ČNB spolupracovat na všech racionálních opatřeních a zvažujeme i vlastní aktivity, například mobilní aplikace nebo jiné možnosti, jak poskytnout uživatelům směnáren větší jistotu a garanci poctivosti," řekl pražský primátor Tomáš Hudeček.

Zákazníci mají větší ochranu, podvody však nevymizely

V listopadu 2013 vstoupila v platnost nová úprava zákona o směnárenské činnosti, která ochranu klientů posílila. Rozšiřovala například povinnost směnáren informovat zákazníka čitelně o směnném kurzu měn a podmínkách směny před uskutečněním výměny peněz.

Norma podrobně definovala všechny náležitosti, které musí směnárna zveřejňovat minimálně v českém a anglickém jazyce. Vedle informací o provozovateli, směnném kurzu a podmínkách výměny musí směnárna například zpřístupnit klientům informace o právu zájemce podat stížnost orgánu dohledu a název a adresu sídla tohoto orgánu.

Každá směnárna také musí vydat zákazníkovi doklad o provedení směnárenského obchodu.

Kurzovní lístek

  • 1 EUR 27,88 Kč
  • 1 GBP 34,76 Kč
  • 1 HRK 3,65 Kč
  • 1 USD 20,82 Kč

Novela však nezákonnému jednání některých směnárníků nezamezila. V roce 2013 udělila ČNB směnárníkům pokuty za celkem 916 tisíc korun, v roce 2012 to bylo 1,65 milionu Kč.

Vedle pokut může ČNB směnárníkům uložit i nápravné opatření směřující k odstranění nedostatků. V pravomoci centrální banky ale není rozhodnutí o odškodnění pro klienty. Ti se se svými nároky musí sami obrátit na soud.

"Lidé by měli být vždy obezřetní a nespoléhat pouze na ústní sdělení. Důležitým pravidlem úspěšné směny je nevydat směnárníkovi peníze dříve, než budou předány předsmluvní informace, v nichž bude jasně stanovena výše kurzu a poplatků," upozornil Rusnok. Pravidla úspěšné směny zveřejnila ČNB v desateru pro klienta směnárny. Centrální banka také na svých stránkách zveřejňuje kurzy měn.

,