Ze zákazníků designéři. Retro značka umožní sestavit milion různých bot

  5:00aktualizováno  5:00
Tuzemská obuvnická značka Snaha má velké plány. Otevírá se novým investorům a do prodeje bot v Česku přináší nový prvek - své boty si zákazník bude moci sestavit z dílů tak jako nový vůz. Továrna v Jaroměři na Náchodsku může podle majitele firmy Radima Dvořáka vyrábět až milion různých modelů bot.

Radim Dvořák, majitel obuvnické firmy Snaha. | foto:  David Neff, MAFRA

Obuvnická značka Snaha řeší problém, který by si jiné firmy přály mít. Zakázek je víc, než fabrika stíhá vyrábět. „Ve značce vidíme na trhu neskutečný potenciál,“ říká Dvořák.

V letošním roce společnost vyrobí řádově desítky tisíc párů páskové obuvi, ale za pět let by to podle jejího šéfa mohlo být kolem 200 tisíc. Od roku 2015, kdy začal retro značku z poválečných dob oživovat, výroba narostla na čtyřnásobek.

„Zájem obchodů o naše nové kolekce obuvi nás natolik nadchl, že v příštím roce chceme zařadit další převodový stupeň a otevřít se pro nové partnery a investory,“ popsal majitel. 

Plánuje založit holding, v rámci něhož do nově vzniklé firmy vyčlení všechny aktivity spojené s výrobou obuvi této retro značky. Výrobní prostory, právo k užívání značky Snaha, stroje a technologie, lidský i finanční kapitál, tradici značky a know-how. Stranou v holdingu zůstanou další aktivity - výroba ochranných pomůcek proti pádu značky Up One a výroba pro automobilky.

Příležitost pro investory

Účast na novém projektu zatím potvrdili čtyři investoři z vedení českých firem. Snaha dosud financovala svůj rozvoj z provozní činnosti, ale teď vidí příležitost k rychlému růstu, který se však neobejde bez větších investic. Ze zhruba milionu eur (tedy 26 milionů korun), který v rámci vstupu dalších akcionářů hodlá získat, plánuje vedle zrychlení výroby financovat i masivní marketingovou kampaň včetně posílení své pozice v on-line prostředí.

Fotogalerie

Současný vlastník nevylučuje ani prodej většinového podílu. „V budoucnu nemusíme držet majoritu, není to naše priorita,“ uvedl Dvořák, pro kterého se stala obuv srdcovou záležitostí. Rozhodující proto podle něj nejsou jen peníze od investorů, ale i jejich zkušenosti z obuvnictví nebo prodeje na internetu, kterými má nový partner přispět.

Přestože jádrem byznysu Snahy zůstává 140 smluvních kamenných prodejen, on-line má v budoucnu sehrát důležitější roli. „Umět vyrobit hezkou botu je docela kumšt, ale ještě větší kumšt je botu prodat,“ podotkl podnikatel, který v minulosti předsedal dozorčí radě hokejového klubu HC Sparta Praha.

Snaha sází na to, že lidé budou čím dál víc kupovat boty na internetu. Snaží se proto navázat spojenectví s velkými e-shopy. Zároveň však na nich nechce být závislá. Prodejcům totiž dodává za cenu, která je až třetinová oproti pultové ceně pro zákazníka. Půjde proto i vlastní cestou. Investovat chce do nového e-shopu s konfigurátorem, který je v tuzemské obuvnické branži unikátní.

Botu složíte jako nový vůz

Na chystaném portálu si zákazník sestaví vlastní model obuvi z částí, které bude mít firma na skladě. Vybere si z desítek druhů podešví, podpatků, stélek, vrchů, materiálů, tvarů, doplňků nebo barev. Také díky laserovému tisku se zákazník ocitne v roli designéra a bude moci boty zkrášlit vlastními grafickými prvky. Ředitel Snahy věří, že s nápadem zaboduje zejména u teenagerek.

„V konfigurátoru půjde vytvořit asi jeden milion unikátních kombinací modelů. Je hodně malá pravděpodobnost, že holka potká kamarádku se stejnou botou,“ říká Dvořák. Každá bota je sestavena ze zhruba dvaceti různých částí. Obavy z toho, že v tomto oboru revoluční prodejní model paralyzuje výrobu, nemá. Na zakázkovou výrobu se Snaha zaměřovala i v minulosti, považuje ji za součást svého DNA.

„Vím, že nebude legrace nastavit logistiku, když bude každý pár jiný. Budeme potřebovat jednoho až dva lidi navíc na vychystávání komponent,“ dodal Dvořák. Připouští však, že obuv z konfigurátoru bude muset být dražší, a to až o desítky procent. Nyní jsou boty Snaha v obchodě k dostání za 1 200 až 1 500 korun.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Kellnerova skupina PPF sjednocuje Air Bank a Home Credit s Monetou

Sídlo společnosti PPF miliardáře Petra Kellnera v pražských Dejvicích.

Skupina PPF podnikatele Petra Kellnera spustila proces ke sjednocení Air Bank, českého a slovenského Home Creditu s...

Samoobslužné pokladny ověří u Britů jejich věk. Kvůli alkoholu a cigaretám

Samoobslužná pokladna firmy NCR vybavená systémem na rozpoznávání věku z...

V některých supermarketech ve Velké Británii zákazníci již brzy nebudou muset při nakupování alkoholu a cigaret u...

Trump ulevil od cel holítkům Gillette, už dřív podpořil jejího konkurenta

Holítka značky Gillette, ilustrační snímek

Společnosti Procter & Gamble, mateřské firmě Gillette, se v úterý dostalo pomoci od administrativy amerického...



Najdete na iDNES.cz