Snoubenci šetří hlavně na jídle

  13:35aktualizováno  13:35
- Na uspořádání nepříliš honosné svatby zhruba pro dvacet lidí dnes potřebují budoucí manželé či spíše jejich rodiče okolo dvaceti tisíc korun. Až deset tisíc totiž lehce utratí za hostinu. Další tisíce stojí mimo jiné šaty a prstýnky. Na slavnostní událost si musí tedy průměrně vydělávající člověk odložit asi dva měsíční platy. Na počátku století byli lidé ochotni platit vztaženo k tehdejším mzdám obdobné částky. Podle Jany Machačové ze Slezského ústavu v Opavě vyšší úředníci, lékaři či živnostníci, kteří tehdy vydělávali okolo sedmi tisíc rakouských korun ročně, na svatbu věnovali až tisíc korun, tedy rovněž zhruba dvouměsíční plat. Více šetřili lidé s menšími příjmy. Nižší úředníci či kvalifikovaní dělníci, kteří si za rok vydělali okolo 1200 rakouských korun, si mohli dovolit svatbu tak za stokorunu.
Na uspořádání nepříliš honosné svatby zhruba pro dvacet lidí dnes potřebují budoucí manželé či spíše jejich rodiče okolo dvaceti tisíc korun. Až deset tisíc totiž lehce utratí za hostinu. Další tisíce stojí mimo jiné šaty a prstýnky. Na slavnostní událost si musí tedy průměrně vydělávající člověk odložit asi dva měsíční platy. Na počátku století byli lidé ochotni platit vztaženo k tehdejším mzdám obdobné částky. Podle Jany Machačové ze Slezského ústavu v Opavě vyšší úředníci, lékaři či živnostníci, kteří tehdy vydělávali okolo sedmi tisíc rakouských korun ročně, na svatbu věnovali až tisíc korun, tedy rovněž zhruba dvouměsíční plat. Více šetřili lidé s menšími příjmy. Nižší úředníci či kvalifikovaní dělníci, kteří si za rok vydělali okolo 1200 rakouských korun, si mohli dovolit svatbu tak za stokorunu.

Zatímco výše částky, kterou rodiny věnují na svatbu, se ve vztahu k výdělkům v čase příliš nemění, jiné jsou svatební zvyklosti. Vzhledem k rostoucím cenám se snaží rodiče snoubenců ušetřit zejména na pohoštění. »Lidé nedělají většinou zdaleka tak honosné svatební hostiny jako dřív,« říká David Malý, provozní jedné pražské restaurace. »Spíš pozvou na slavnostní oběd jen nejužší rodinu - rodiče a svědky a pro ostatní uspořádají sami třeba někde na chalupě neformální setkání, lze tak ušetřit,« dodává. Podle Davida Malého se upustilo od tradiční české kuchyně - hit mnoha generací svíčková na smetaně už alespoň v Praze příliš nefrčí. Hosté si vybírají spíš lehčí jídla z kuřecího masa, jako předkrm však přetrvává plněná šunka. Od zákusků se upouští, dost často chtějí svatebčané jen zmrzlinu . Jitka Pokšteflová z agentury Zebra, která organizuje již několik let za sebou prodejní výstavy svatebního zboží, potvrzuje, že se mění i oblečení svatebčanů. »Zatímco před několika lety byly šaty hodně zdobené perličkami a krajkami a jejich pořízení by si skoro nikdo nemohl dovolit, dnes se jednodušší svatební šaty pořídí i za tři až čtyři tisíce korun. To samé zaplatí nevěsta i za jejich půjčení. Vlastní šaty pak může nosit i na jiné příležitosti.« Takové tendence se projevují i v západoevropských zemích. »Podle našich zkušeností tam dávají přednost nevěsty v devadesáti procentech kupovaným šatům, půjčovny tam příliš neprosperují,« tvrdí Vladimíra Blažková, zástupkyně francouzské společnosti Pronuptia de Paris.

Rok 1900: výdaje na svatbu 1000 korun rakouských za ně šlo koupit: 16 rychlopracích strojů nebo 275 kg kávy nebo čtvrtinu domu v pražských Záběhlicích nebo kompletní výbavu nevěsty do kuchyně

Rok 2000: výdaje na svatbu 20 000 korun českých za ně lze pořídit: 1 automatickou pračku nebo 66 kg kávy nebo padesátinu nového bytu 1+1 v Praze nebo kuchyňský robot a kompletní sadu nádobí.

Dnešní nevěsta v dlouhých bílých šatech s kloboučkem, závojem a kyticí.

Na svatbu se dá let i velmi luxusním autem...

Závoje salony prodávají ze 500 až 1500 korun, kloboučky od 400 korun.

Za svatební kytici zaplatí ženich obvykle okolo 800 korun.

Jednoduché oznámení stojí od 5, výpravnější od 20 korun za kus.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Nekonečný boj s plasty. Igelitky zdarma zmizely, zůstaly stovky milionů sáčků

Ilustrační snímek

Zatímco igelitkám už vyhlásili obchodníci i státy boj, mikrotenové sáčky zatím přežívají. Jejich postupné nahrazování...

Moravská vína čeká výjimečný ročník, letos se mohou vyrovnat francouzským

Víno (ilustrační foto)

Mimořádně dobrý ročník, hlavně pro červená vína, se rýsuje jihomoravským vinařům. Vinobraní končí a podle prvotních...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...



Najdete na iDNES.cz