Zákazům se ale ministerstvo podle vlastních slov snaží vyhnout. Rezort proto připravil memorandum o dvanácti bodech, které předložil k podpisu České bankovní asociaci. Ta se ale k němu zatím nevyjádřila.
Samoregulace má přednost
"Preferujeme samoregulaci," řekl na tiskové konferenci ministr financí. Dodal ale, že pokud se na některých navrhovaných bodech s bankovní asociací neshodne, nezbude zřejmě, než sporné body regulovat zákony.
Už nyní ministerstvo počítá, že do zákonů prosadí změny týkající se celkem třinácti oblastí. Zakázat chce například poplatky za zrušení účtů. K tomu ale už většina velkých bankovních domů přistoupila. Na poplatku ve výši 200 korun ještě trvá ČSOB.
Ministerstvo plánuje omezit i reklamu, kterou banky zasílají společně s výpisem. Počítá se zákazem poplatků za neuznanou reklamaci nebo se zřízením úřadu finančního ombudsmana, který by mimo jiné řešil spory klientů a bank tak, jak to dosud činí finanční arbitr.
Klienti prý bankám nerozumí
Mnohem větší důraz chce ministerstvo dát na vzdělávání. Řada problémů podle Sobotky pramení z toho, že lidé nejsou informovaní. To ostatně naznačil i výzkum Evropské komise, který v úterý zveřejnily Lidové noviny. Vyplývá z něj, že 40 procent Čechů považuje nutnost zajít do banky za komplikaci, pětina má depresi a pětina dokonce strach.
Podle Sobotky je problém právě nedostatečná informovanost. "Lidé se často setkávají s arogancí, nepochopením ze strany bank. Nedozvědí se to, co potřebují," uvedl ministr.
Proto je hlavním cílem snah ministerstva financí zpřesnění a zjednodušení podmínek, které banky klientům předkládají.
"Klienti například velmi často netuší, co se stane, pokud přestanou splácet hypotéku. Nevědí tedy, na co se mají připravit," říká náměstek ministra Tomáš Prouza.
Cílem ministerstva je sjednotit i sazebníky všech bank. "Chceme, aby se stejné věci u různých finančních ústavů jmenovaly stejně. Tak aby klient mohl snadno porovnat, co je pro něj výhodnější," upřesnil Prouza.
Zákonem
- Zákaz účtování poplatků za neuznanou reklamaci
- Zákaz účtování poplatků spojených se zrušením účtu
- Zákaz účtování poplatku za vedení účtu v době mezi zánikem a zrušením
- Povinnost přikládat sazebník ke smlouvě
- Informování o změně ceníku s dostatečným (aspoň 1 měsíc) časovým předstihem
- Možnost odstoupit od smlouvy v případě nesouhlasu s novým sazebníkem
- Možnost odmítnout reklamu přikládanou k výpisům z účtu
- Regulace reklamy na finanční služby, tak aby z ní byly jasně patrné skutečné podmínky
- Zavedení institutu finančního ombudsmana
- Dlouhodobý systém vzdělávání v oblasti finančních produktů
- Zřízení jednotné databáze sazebníků
- Stanovení obsahu infolistů (seznam informací, jejichž poskytování je povinné)
- Sjednocení podmínek pro snadnější porovnání podobných produktů
Dohodou s bankovní asociací (výběr)
- Uvádění celkové ceny operací
- Garance výhodností balíčků proti stejné kombinaci samostatných produktů
- Závazek nenutit klienty k pořizování dodatečných produktů
- Informování o konkrétních dopadech změn sazebníků
Pozn: Možnost přenositelnosti čísla účtu mezi bankami ministerstvo zatím odkládá
Zdroj: Ministerstvo financí