Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sobotka nechce platit za firmy

  0:01aktualizováno  0:01
Ministr financí Bohuslav Sobotka chce udělat tlustou čáru za obdobím transformace tuzemské ekonomiky. Přichází s radikálním návrhem, aby stát už od příštího roku nepřebíral žádné další nesplácené půjčky ze státních i soukromých podniků. Těch se dosud nahromadilo v České konsolidační agentuře za 300 miliard korun.

Zatím pracovní návrh Sobotka poprvé ve čtvrtek prezentoval na schůzce vládního ekonomického týmu jako další díl reformy státních financí. Zcela však ostatní resorty a koaliční partnery nepřesvědčil.

"Všichni souhlasili, že převodu dalších špatných půjček do konsolidační agentury je třeba zabránit. Ale většina prosadila proti Sobotkově vůli formulaci, že zákaz ano, ale s výjimkou nenadálých situací. Bohužel nikdo neřekl, co je nenadálá situace.
Zda skutečně nečekaný problém typu zemětřesení, nebo třeba jen potíže Českých drah. I tak je jasné, že jednotliví ministři nebudou moci navrhovat pomoci firmám tak jednoduše jako dosud," řekl zdroj, který se účastnil jednání.

Česká konsolidační agentura získala v uplynulých letech největší porci problémových půjček a majetkových účastí v krachujících firmách z bank, které stát zachraňoval před jejich privatizací. Jen loni ještě převzala na základě starších vládních rozhodnutí špatné půjčky v původní hodnotě 85,2 miliardy korun od ČSOB, Komerční banky a České spořitelny.

Další pomoc bankám již stát po dohodě s Evropskou unií nesmí dát, a tak se hraje o to, aby do agentury nepadaly nesplácené firemní půjčky. Nedávno například ministerstvo průmyslu navrhovalo dvoumiliardovou pomoc třineckým železárnám. Loni agentura převzala dluhy podniků za 1,8 miliardy, z toho miliardu od Českých drah. Ministerstvo financí navrhlo, aby konsolidační agentura skončila o tři roky dříve než v původně plánovaném roce 2011.

Úspěšnější než se zákazem pomoci firmám byl Sobotka s návrhy, které mají za cíl omezit poskytování státních garancí. Jejich objem rychle roste a v lednu se vyšplhal na historicky nejvyšších 301 miliard korun. Už dnes musí stát počítat s tím, že z této sumy desítky miliard zaplatí.

Poskytnutí státních záruk sice od loňska schvalují kromě ministrů i poslanci, ale Sobotka chce, aby proti každé nově udělené záruce vláda v rozpočtu ihned vytvořila rezervu. "Cílem je vytvořit systém, kdy břímě poskytované garance nese na svých bedrech vláda, která ji navrhuje, a nikoli následující vláda, které spadla do klína její úhrada," píše se v materiálu ministerstva.

Větší dohled nad útratami státu má přinést i sloučení státních fondů s rozpočtem. Fondy kultury, kinematografie a zúrodnění půdy by měly zaniknout příští rok, fondy dopravy, bydlení a životního prostředí v roce 2006. Fondy, které hospodařily stranou státní pokladny, jsou už dlouho trnem v oku mezinárodních institucí.

Podle Mezinárodního měnového fondu jen zatemňují skutečný stav toho, kolik stát utrácí. Ekonomové proto změny k většímu zprůhlednění státních financí vítají. K zastavení nárůstu státních dluhů je však třeba nepopulárního omezení sociálních výdajů a reformy důchodů, pro které Sobotka politickou podporu nemá. Shoda je zatím jen na zpřísnění stavebního spoření a nemocenské. 

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.