Reklamní retro: Je podzim, neztrácejte čas vařením a kupujte konzervy

  13:17aktualizováno  13:17
Blíží se podzim, čas rybaření, houbaření a práce na zahrádkách. Neztrácejte čas přípravou oběda a nakupujte konzervy! Nabádá k tomu reklama z dob socialismu na podnik Konzervárny a lihovary. I v době, kdy značky v reklamním průmyslu hrály vedlejší roli, se spoty vyráběly jak na běžícím pásu.

„Neztrácejte čas s přípravou víkendových obědů a večeří. Konzervárenský průmysl vám nabízí dostatečný výběr hotových pokrmů... Hotová jídla pro podzimní víkend,“ hlásí reklama, která propaguje hovězí na divoko, maďarský guláš a celou řadu dalších konzerv, které končily také v ešusech na dovolených.

Z dnešního pohledu působí reklama úsměvně. Zcela však zapadá do dobového rámce a ve své době nebyla ani trochu vtipná. V národním podniku Merkur za socialismu vznikalo ročně kolem 500 reklam, které si byly velmi podobné.

Socialistické reklamy

Redakce iDNES.cz bude pravidelně přinášet nejzajímavější televizní reklamy z dob socialismu. Seriál navazuje na předchozí projekt Kultovní reklamy, jehož poslední díl s přehledem všech reklam najdete ZDE.

Socialistická reklama vytěsnila značky, řídila se kolotočem času od jara do zimy, hemžila se radami, jak se připravují chlebíčky a kdy si koupit boty, vysvětlovala, co je to tlakový hrnec, proč jíst kyselé okurky... A měla být srozumitelná pro každého. Žádné jinotaje ani složité zápletky, vlastně jen prostřihy z každodenního života.

„Všechno to byla propagace obchodu zeleninou, obchodu klenoty, obchodu tukový průmysl. Byli to distributoři. Nepropagovali jsme značky, protože byly potlačovány a měly je v rukou mamutí distribuční podniky,“ vzpomíná Jiří Mikeš, který v té době předsedal textové komisi podniku Merkur. Tento státní reklamní podnik sdružoval reklamní agenturu, vydavatelství, závod v Praze, který pořádal výstavy, a závod v Prostějově vyrábějící figuríny. Pracovalo v něm 600 lidí.

Merkur vytvářel vlastní reklamy, ale až od konce sedmdesátých let 20. století. Předtím veškerou reklamu tvořil státní filmový průmysl, například Krátký film. V Merkuru se točilo až pět set reklam ročně, jeden spot stál průměrně 30 až 50 tisíc Kčs, a reklamy tak byly ve srovnání s dneškem velmi levné. Musely však být v souladu s komunistickou ideologií. Jejich případnou „závadnost“ vyhodnocovali dva lidé v Československé televizi, pověření přímo ÚV KSČ.

„Vždycky jsme jim koupili flašku kořalky nebo nějaké kafe a většinou se to odsouhlasilo,“ popisuje Mikeš. Podle něj cenzura nebyla až tak přísná, jak to z dnešního pohledu může vypadat.

Kontroverzní spoty se v dobách socialismu neměly šanci na obrazovkách prosadit. A ani se o to nikdo nepokoušel. Jedním z těch oficiálních, které byly tak trochu na hraně a mohly v hlavách lidí evokovat pro režim nepřijatelné představy, byla reklama na Čedok se sloganem „S Čedokem za hranice všedních dnů“.

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Potraviny bez adresy skončí, ministerstvo chce přísnější značení

Ilustrační snímek

Mouka značky Value, pivo Argus a tvaroh Clever tří konkurenčních řetězců mají jedno společné. Zákazníci z etiket...

Průzkum: Žen pivařek ubývá, pijí však více než loni

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

Čeští milovníci zlatého moku vypijí v průměru o jedno pivo méně než loni. Týdenní spotřeba klesla na 7,6 půllitru....

Ejpovický tunel zkrátí cestu z Plzně do Prahy o 11 minut, řekl šéf SŽDC

generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda v diskusním pořadu Rozstřel. (14. listopadu...

Nejdelší železniční tunel v Česku unese i vlaky jedoucí rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Ejpovický tunel bude první...

Najdete na iDNES.cz