Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklamní retro: Je podzim, neztrácejte čas vařením a kupujte konzervy

  13:17aktualizováno  13:17
Blíží se podzim, čas rybaření, houbaření a práce na zahrádkách. Neztrácejte čas přípravou oběda a nakupujte konzervy! Nabádá k tomu reklama z dob socialismu na podnik Konzervárny a lihovary. I v době, kdy značky v reklamním průmyslu hrály vedlejší roli, se spoty vyráběly jak na běžícím pásu.

„Neztrácejte čas s přípravou víkendových obědů a večeří. Konzervárenský průmysl vám nabízí dostatečný výběr hotových pokrmů... Hotová jídla pro podzimní víkend,“ hlásí reklama, která propaguje hovězí na divoko, maďarský guláš a celou řadu dalších konzerv, které končily také v ešusech na dovolených.

Z dnešního pohledu působí reklama úsměvně. Zcela však zapadá do dobového rámce a ve své době nebyla ani trochu vtipná. V národním podniku Merkur za socialismu vznikalo ročně kolem 500 reklam, které si byly velmi podobné.

Socialistické reklamy

Redakce iDNES.cz bude pravidelně přinášet nejzajímavější televizní reklamy z dob socialismu. Seriál navazuje na předchozí projekt Kultovní reklamy, jehož poslední díl s přehledem všech reklam najdete ZDE.

Socialistická reklama vytěsnila značky, řídila se kolotočem času od jara do zimy, hemžila se radami, jak se připravují chlebíčky a kdy si koupit boty, vysvětlovala, co je to tlakový hrnec, proč jíst kyselé okurky... A měla být srozumitelná pro každého. Žádné jinotaje ani složité zápletky, vlastně jen prostřihy z každodenního života.

„Všechno to byla propagace obchodu zeleninou, obchodu klenoty, obchodu tukový průmysl. Byli to distributoři. Nepropagovali jsme značky, protože byly potlačovány a měly je v rukou mamutí distribuční podniky,“ vzpomíná Jiří Mikeš, který v té době předsedal textové komisi podniku Merkur. Tento státní reklamní podnik sdružoval reklamní agenturu, vydavatelství, závod v Praze, který pořádal výstavy, a závod v Prostějově vyrábějící figuríny. Pracovalo v něm 600 lidí.

Merkur vytvářel vlastní reklamy, ale až od konce sedmdesátých let 20. století. Předtím veškerou reklamu tvořil státní filmový průmysl, například Krátký film. V Merkuru se točilo až pět set reklam ročně, jeden spot stál průměrně 30 až 50 tisíc Kčs, a reklamy tak byly ve srovnání s dneškem velmi levné. Musely však být v souladu s komunistickou ideologií. Jejich případnou „závadnost“ vyhodnocovali dva lidé v Československé televizi, pověření přímo ÚV KSČ.

„Vždycky jsme jim koupili flašku kořalky nebo nějaké kafe a většinou se to odsouhlasilo,“ popisuje Mikeš. Podle něj cenzura nebyla až tak přísná, jak to z dnešního pohledu může vypadat.

Kontroverzní spoty se v dobách socialismu neměly šanci na obrazovkách prosadit. A ani se o to nikdo nepokoušel. Jedním z těch oficiálních, které byly tak trochu na hraně a mohly v hlavách lidí evokovat pro režim nepřijatelné představy, byla reklama na Čedok se sloganem „S Čedokem za hranice všedních dnů“.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Prasečí mor je v Evropě na vzestupu, ministerstvo zvažuje kontroly dovozu

Ilustrační snímek

Státní veterinární správa zvažuje zavedení povinnosti testovat dovážené vepřové maso na přítomnost viru afrického moru...

Polomy, poničené vlaky a rozvody elektřiny. Česko sčítá škody po vichřici

Vichřice na Vysoké.

V českých lesích, které spravují Lesy ČR, padlo kvůli vichřici odhadem 300 tisíc stromů. Jsou to zhruba čtyři procenta...

Ochlazení odstartovalo topnou sezonu, během týdne by se mělo topit všude

Detail dobových litinových radiátorů

V Česku v těchto dnech začíná topná sezona, letos neobvykle pozdě. Zatímco v jiných letech bývá rozptyl zahájení...



Najdete na iDNES.cz