Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklamní retro: Je podzim, neztrácejte čas vařením a kupujte konzervy

  13:17aktualizováno  13:17
Blíží se podzim, čas rybaření, houbaření a práce na zahrádkách. Neztrácejte čas přípravou oběda a nakupujte konzervy! Nabádá k tomu reklama z dob socialismu na podnik Konzervárny a lihovary. I v době, kdy značky v reklamním průmyslu hrály vedlejší roli, se spoty vyráběly jak na běžícím pásu.

„Neztrácejte čas s přípravou víkendových obědů a večeří. Konzervárenský průmysl vám nabízí dostatečný výběr hotových pokrmů... Hotová jídla pro podzimní víkend,“ hlásí reklama, která propaguje hovězí na divoko, maďarský guláš a celou řadu dalších konzerv, které končily také v ešusech na dovolených.

Z dnešního pohledu působí reklama úsměvně. Zcela však zapadá do dobového rámce a ve své době nebyla ani trochu vtipná. V národním podniku Merkur za socialismu vznikalo ročně kolem 500 reklam, které si byly velmi podobné.

Socialistické reklamy

Redakce iDNES.cz bude pravidelně přinášet nejzajímavější televizní reklamy z dob socialismu. Seriál navazuje na předchozí projekt Kultovní reklamy, jehož poslední díl s přehledem všech reklam najdete ZDE.

Socialistická reklama vytěsnila značky, řídila se kolotočem času od jara do zimy, hemžila se radami, jak se připravují chlebíčky a kdy si koupit boty, vysvětlovala, co je to tlakový hrnec, proč jíst kyselé okurky... A měla být srozumitelná pro každého. Žádné jinotaje ani složité zápletky, vlastně jen prostřihy z každodenního života.

„Všechno to byla propagace obchodu zeleninou, obchodu klenoty, obchodu tukový průmysl. Byli to distributoři. Nepropagovali jsme značky, protože byly potlačovány a měly je v rukou mamutí distribuční podniky,“ vzpomíná Jiří Mikeš, který v té době předsedal textové komisi podniku Merkur. Tento státní reklamní podnik sdružoval reklamní agenturu, vydavatelství, závod v Praze, který pořádal výstavy, a závod v Prostějově vyrábějící figuríny. Pracovalo v něm 600 lidí.

Merkur vytvářel vlastní reklamy, ale až od konce sedmdesátých let 20. století. Předtím veškerou reklamu tvořil státní filmový průmysl, například Krátký film. V Merkuru se točilo až pět set reklam ročně, jeden spot stál průměrně 30 až 50 tisíc Kčs, a reklamy tak byly ve srovnání s dneškem velmi levné. Musely však být v souladu s komunistickou ideologií. Jejich případnou „závadnost“ vyhodnocovali dva lidé v Československé televizi, pověření přímo ÚV KSČ.

„Vždycky jsme jim koupili flašku kořalky nebo nějaké kafe a většinou se to odsouhlasilo,“ popisuje Mikeš. Podle něj cenzura nebyla až tak přísná, jak to z dnešního pohledu může vypadat.

Kontroverzní spoty se v dobách socialismu neměly šanci na obrazovkách prosadit. A ani se o to nikdo nepokoušel. Jedním z těch oficiálních, které byly tak trochu na hraně a mohly v hlavách lidí evokovat pro režim nepřijatelné představy, byla reklama na Čedok se sloganem „S Čedokem za hranice všedních dnů“.



Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

PŘÍBĚHY ZNAČEK: Meruňkový Míša nepřežil, povidlový to zkouší

Nyní linky třebíčského Tipafrostu jedou na plné obrátky, producenti zmrzliny

Nanuk Míša dříve připomínal ruskou zmrzlinu. Byl zabalený jen v pergamenu a bez polevy. V padesátých letech stál...

ČNB: Trh práce je v Česku přehřátý a růst mezd vytváří inflační tlaky

Ilustrační snímek

Trh práce je v Česku přehřátý a vytváří inflační tlaky kvůli vysokému růstu mezd. Domácí ekonomika na rozdíl od...

Dům odborových svazů koupili majitelé Siko koupelen, chtějí postavit byty

Dům odborových svazů v Praze

Odborové svazy prodaly Dům odborových svazů na pražském Žižkově. Novým majitelem je podle serveru E15.cz koupelnářská...

Najdete na iDNES.cz