Facebook dnes slaví patnácté narozeniny a podle nejnovějších čísel to vypadá, že se mu daří lépe než kdykoli předtím. Rekordní loňský zisk před pár dny potvrdily výsledky společnosti za poslední čtvrtletí 2018. Předčily totiž očekávání analytiků z Wall Streetu a vystřelily hodnotu akcií Facebooku nahoru.
Historický úspěch přichází navzdory intenzivní kritice, která se na sociální síť snášela během posledního roku. Jenom za uplynulé dva měsíce vyšlo najevo, že Facebook některým firmám zpřístupnil soukromé zprávy svých uživatelů, že se některé nezveřejněné fotky lidí dostaly do rukou vývojářů nebo že síť platila náctiletým dětem za to, že čerpala data z jejich mobilních telefonů.
V podobném duchu se nesla značná část zpráv o Facebooku už od jara, kdy kauza britské poradenské firmy Cambridge Analytica odhalila, že až 87 milionů účtů na Facebooku bylo zneužito.
Přesto příliv peněz do Facebooku nepolevil a roční čisté příjmy společnosti od roku 2009 trvale stoupají. K jedinému zádrhelu došlo v roce 2012 po poměrně nepovedeném vstupu platformy na burzu.
Králové online reklamy
Důvodem růstu zisků je online reklama, ve které je společně s Googlem lídrem trhu. Má totiž k dispozici enormní množství dat o lidech, jež firmy využívají k cílené propagaci svých produktů a služeb. A jelikož uživatelů Facebooku neustále přibývá, inzerenti jej neopouštějí.
Celosvětově je na Facebooku registrováno přes 2,3 miliardy lidí, v Česku má účet zhruba polovina obyvatelstva a platforma má očividně stále prostor pro další růst. Během posledního roku totiž uživatelé přibývali i na relativně nasycených trzích, jako je Evropa a Severní Amerika. Ba ani kampaně typu #DeleteFacebook, do nichž se po kauze Cambridge Analytica zapojily desítky slavných osobností, postupný nárůst uživatelů neovlivnily.
Akcionář žaluje Facebook za to, že firmě klesly akcie o 2,6 bilionu korun |
Za poslední rok vykázaly klíčové ukazatele výkonu sociální sítě, tedy uživatelé aktivní denně a uživatelé aktivní aspoň jednou měsíčně, zhruba devítiprocentní růst. Facebook nyní odhaduje, že má ve své „rodině“ aplikací, kam patří také Instagram, Messenger a WhatsApp, dvě miliardy každodenních uživatelů. Mírný pokles aktivních uživatelů v Evropě, o němž firma informovala loni v říjnu se zdůvodněním, že jde o dopad zavedení GDPR, tak ve světle nejnovějších dat vypadá jako jednorázová záležitost.
Tato čísla pochopitelně přitahují inzerenty. Facebook tvrdí, že jich má momentálně zhruba sedm milionů, a stále víc se zaměřují na novou funkci aplikace Facebook příběhy.
Akcie nahoru dolů
Důvěra investorů Facebooku ale tak stabilní není. Hodnota akcií společnosti byla během turbulentního roku jako na houpačce. V létě dokonce zažila nejprudší jednodenní propad od vstupu Facebooku na burzu v roce 2012. O značně nestabilním prostředí vypovídá i to, že rozdíl nejvyšší a nejnižší tržní hodnoty společnosti v minulém roce činil 150 miliard dolarů. Tuto nejistotu umocňují i pokuty, kterým momentálně Facebook čelí.
Zatímco Británie žádá za kauzu Cambridge Analytica postih ve výši 500 tisíc liber, což je pro obrovskou společnost marginální částka, v Itálii dostal Facebook kvůli nedostatečné ochraně osobních údajů pokutu 10 milionů eur.
Ještě mnohem vyšší trest firmě hrozí v případu, který vyšetřuje Irská komise pro ochranu dat. Bezpečnostní chyba, která loni umožnila hackerům přístup k téměř 50 milionům uživatelských účtů, může Facebook vyjít až na 1,63 miliardy dolarů.
Facebook bude regulovat politickou reklamu i před eurovolbami |
V Evropě čelí Facebook společně s dalšími technologickými firmami kritice také za to, jakým způsobem zde odvádí daně z online reklamy. Využívá totiž vstřícného daňového systému v Irsku, kde má svou evropskou centrálu, a do rozpočtů ostatních zemí odvádí minimum.
Za nejkritičtější rok dosavadní existence Facebooku byl až doposud považován 2017, kdy společnost odrážela obvinění z manipulace amerických prezidentských voleb a kritiku přítomnosti ruských botů na své platformě. Šéf sítě Mark Zuckerberg si proto dal své každoroční předsevzetí na rok 2018 „spravit Facebook“, což se mu podle mnohých analytiků příliš nepovedlo.
Pokud však bude pokračovat dosavadní růst zisků a počtu uživatelů největší sociální sítě, nejspíš to povede i k přesvědčení investorů, že stížnosti na soukromí či jiné praktiky firmy nemají žádný dopad na to, jak Facebook vydělává peníze.
Facebook nejspíš nečestně sdílel data uživatelů (3/2018):
20. března 2018 |