Solární boom Tesly vázne. Už dva roky speciální střešní tašky jen testuje

  6:00aktualizováno  6:00
Před dvěma lety šlo o velké plány, které měly solární průmysl v USA radikálně posunout vpřed. Elon Musk v říjnu 2016 uvedl, že chce „zasypat“ střechy amerických domácností slunečnými dlaždicemi. Solární boom se však zatím nekoná a celý projekt je zatím stále ve fázi testování.

Společnost SolarCity spadající pod Teslu vizualizovala, jak by speciální solární tašky mohly být instalované. | foto: Tesla

Na první pohled se zdá, že Elonu Muskovi plány vycházejí. „V současnosti máme několik stovek domů se solárními dlaždicemi, jde to dobře,“ uvedl v srpnu zakladatel Tesly. Před dvěma lety odkoupil od svých dvou bratranců společnost SolarCity, která v newyorské továrně vyrábí speciální střešní tašky se zabudovanými fotovoltaickými panely.

Musk měl se svým solárním byznysem velké plány, ty se však začínají zadrhávat, uvedl server CNBC. A nesedí ani Muskovo nedávné prohlášení. Společnost SolarCity odmítla totiž zveřejnit, kolik solárních střech skutečně nainstalovala. Upřesnila však, že to, co Musk označuje jako „několik stovek domů,“ jsou buď naplánované či částečně nainstalované systémy - nikoli tedy realizované projekty.

Fotogalerie

Problém je v samotné výrobě speciálních střešních krytin. I šéf Tesly přiznává, že je panelové střechy nutné nadále testovat. 

„Chvíli bude trvat než zjistíme, jestli budou naše solární systémy funkční i dalších 30 let. Spolupracujeme s prvními zákazníky a ujišťujeme se, že je zařízení bezpečné i případech, kdy vypukne požár,“ vysvětlil Musk. 

Kromě dlouhé životnosti má Muskova krytina vypadat od nerozeznání od klasických střešních tašek. 

Stejně jako velké solární panely využívají střešní dlaždice křemíkové články, které převádějí sluneční záření na elektřinu. Ukázalo se však, že výroba zmenšených prototypů těchto článků je technologicky náročnější.

KVÍZ: Kdo je průkopníkem elektrifikace a kde jsou největší soláry

„To, že věci zmenšujeme, se hodně podepisuje na tom, jak bude technologie ve výsledku fungovat. Pro Teslu je to velká výzva, stejně jako pro celé odvětví - zmenšit produkt tak, aby byl cenově dostupný a přesto výkonný,“ okomentoval výrobu střešních panelů SolarCity Andrew Beebe ze společnosti Obvious Ventures.

Na střešní solární systém přijímá Tesla od května loňského roku zálohy v hodnotě jeden tisíc dolarů, tedy necelých 22 tisíc korun. Paradoxem je, že ani nyní není společnost schopná systém masově dodávat. 

Výkon se snižuje

Ve druhém čtvrtletí tohoto roku instalovala společnost solární systémy s celkovým výkonem 84 megawattů, což je 11procentní nárůst oproti prvnímu čtvrtletí. Avšak oproti prvnímu čtvrtletí z roku 2016, kdy se firma stala jedničkou v odvětví a instalovala celkový výkon na více než 200 megawattů, jde o výrazný pokles, informovala agentura Reuters.

Jedním z „testovacích zákazníků“ se stal začátkem roku Tri Huynh ze San Jose. Instalace klasického solárního panelu na jeho střechu by zabrala den. Výměna celé „solární střechy“ však zabrala patnáctičlennému týmu dva týdny. Majitel domu za to zaplatil 100 tisíc dolarů, v přepočtu přes 2,1 milionů korun. 

V Americe roste solární byznys. Táhnou ho dotace i domácnosti

Klasické solární panely jsou pro domácnosti, které nepotřebují opravit střechu, určitě levnější záležitostí. Huynh je však nadšený ze snižujících se účtů za elektřinu. „Normálně jsem v létě platil za elektřinu 400 až 450 dolarů. Teď naposledy jsem měl účet za 40 dolarů,“ uvedl.

Podle Tesly se instalace solárních krytin do domácností zvýší do roku 2019. Odborníci očekávají vlnu nových zařízení během tří až pěti let. „Je velice pravděpodobné, že se dobří inženýři, technici a vývojáři - mnoho z nich je v Tesle - pustí do této výzvy a dostanou nás k přijatelným cenovým nákladům. Ještě tam ale nejsme,“ uznal Beebe z Obvious Ventures.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

OBRAZEM: Svařák, Santa a ozdoby. Vánoční trhy najdete nejen v Evropě

Vánoční trhy v Moskvě (prosinec 2018)

Češi na adventních věncích brzy zapálí třetí svíčku a mnozí začínají plánovat výlety na vánoční trhy do zahraničí....

Krize skončila, rozhodla ECB. Přestane tisknout peníze do větru

Ilustrační foto

Evropská centrální banka tento měsíc ukončí program nákupu dluhopisů, kterým po několik let podporovala inflaci a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Najdete na iDNES.cz