"U nás jsme přežili jako jediní my. Toho chceme využít. Uspět s našimi značkovými výrobky, třeba na úkor laciných a mnohdy nekvalitních dovozů z Asie a dalších oblastí," vysvětluje ředitel podniku Stanislav Bojanovský.
Víc a víc zápalek
Solo Sirkárna díky exportu každoročně zvyšuje výrobu.
"Český trh není velký. Podstatnou roli tak pro nás samozřejmě hraje vývoz. Doma je však znát, že se spotřebitelé začínají přiklánět ke kvalitnějšímu zboží, to pochopitelně cítíme kladně na odbytu," potvrzuje Stanislav Bojanovský.
Podnik musí kromě laciného zboží z východu čelit i jiné konkurenci - zapalovačům. Jejich spotřeba na světovém trhu totiž roste.
Západní Evropa v čele s Německem, to jsou v současnosti hlavní odbytiště sušické sirkárny. "Zemí pro vývoz je rovněž třeba Anglie, což je náš tradiční a cenově velmi zajímavý trh, který vyžaduje zboží nejvyšší kvality," připomíná ředitel.
Zápalky znají i v Karibiku
Velké množství zápalek dodává firma i do Karibiku či Jižní Ameriky. Do Afriky je vyváží ve speciálních lepenkových krabičkách, které obalem s tradiční nálepkou s nůžkami upomínají na podobu výrobků pocházejících z předminulého století.
Tržby podniku loni meziročně vzrostly o více než dvanáct procent na 167 milionů korun. Z toho na export připadlo 140 milionů, o osmnáct procent více než předloni. "Zvýšil se zejména zájem o nestandardní balení a typy zápalek," říká Bojanovský.
V areálu někdejšího velkého podniku Solo, kde se vyráběl třeba dřevařský materiál sololit, působí kromě sirkárny několik dalších podniků. Mimo jiné sesterská firma s více než stovkou zaměstnanců Solo Dřevařská, která vyrábí hlavně dveře.