Na potřebu příslušné úpravy české legislativy upozorňovala Evropská komise od léta 2014, o rok později česká strana slíbila, že změny udělá. Ale nestalo se tak, a komise se proto po uplynutí příslušné lhůty obrátila na unijní soud.
Komise Česku vytýkala, že umožňuje držitelům průkazů kategorií C/C1 řídit nejen odpovídající nákladní vozidla, ale i mikrobusy pro osm pasažérů. Podle komise totiž směrnice o řidičských průkazech jednoznačně určuje, že řízení vozidel převážejících pasažéry má být vyhrazeno držitelům průkazů kategorií D nebo D1. Oprávnění kategorie C a C1 jsou pak určena pro řízení náklaďáků.
„Vzhledem k tomu, že mezi členskými státy přetrvávají v dané oblasti výrazné rozdíly, je účelem směrnice 2006/126 (...) dosáhnout (...) větší harmonizace s cílem přispět k provádění politik EU,“ uvedl Soudní dvůr.
„Mezi prostředky, které tato směrnice stanoví k dosažení tohoto účelu, patří mimo jiné definice skupin řidičských průkazů, které by (...) měly ve větší míře odrážet technické charakteristiky dotyčných vozidel a dovednosti nezbytné k řízení vozidla,“ zdůvodnil soud v rozsudku potřebnost dané směrnice.
Ministerstvo: Jde jen o limuzíny či pancéřovaná auta
Ministerstvo dopravy v reakci na rozsudek uvedlo, že na výtky EK reagovalo. „Požadavky unijní směrnice na úpravu pravidel pro řidičské průkazy kategorie C/C1 a D/D1 již splňuje platná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která bude účinná od 1. července,“ sdělilo v tiskové zprávě.
Od léta se podle zákona o provozu na pozemních komunikacích budou kategorie C a C1 vztahovat pouze na nákladní vozidla, nikoliv na vozidla určená primárně k přepravě osob. K těm bude třeba řidičské oprávnění skupiny D/D1.
Praktický dopad úpravy na řidiče bude podle ministerstva minimální. Už dnes je totiž řidičák kategorie C/C1 omezen pro řízení vozidel do osmi osob plus řidič. „Většina mikrobusů do osmi osob nepřesahuje 3,5 tuny, a lze je tedy řídit s řidičským průkazem typu B. Vozidla nad 3,5 tuny a zároveň určená pro méně než 8 osob jsou okrajovou kategorií. Týká se to například některých limuzín či pancéřovaných aut určených pro osobní přepravu,“ argumentuje.
Česko se změně bránilo. Podle rozsudku argumentovalo, že „není nezbytné provádět ustanovení směrnice doslovně, pokud bude dosaženo účelu, který tato ustanovení sledují. Tento účel přitom naplněn je, neboť vnitrostátní rozlišení skupin vozidel C1, C a D1 sice není formulováno stejně jako v této směrnici, avšak zaručuje, že žádné vozidlo nemůže být podřazeno pod několik skupin.“
České argumenty ovšem před Soudním dvorem EU neobstály, Česká republika spor prohrála a bude muset náklady soudního řízení uhradit. Podle názoru ministerstva dopravy na rozsudek již nebude navazovat další žaloba Evropské komise žádající uložení peněžitých sankcí vůči České republice.