Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Česko porušuje řidičáky pro nákladní vozy směrnici, rozhodl soud EU

  10:58aktualizováno  14:22
Soudní dvůr EU potvrdil názor Evropské komise, že Česko svými pravidly pro řidičské průkazy kategorií C/C1 a D/D1, tedy pro mikrobusy a nákladní vozidla, porušuje příslušnou unijní směrnici. Ministerstvo dopravy oznámilo, že pravidla pro řidičáky upravuje zákon, který začne platit v červenci.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Na potřebu příslušné úpravy české legislativy upozorňovala Evropská komise od léta 2014, o rok později česká strana slíbila, že změny udělá. Ale nestalo se tak, a komise se proto po uplynutí příslušné lhůty obrátila na unijní soud.

Komise Česku vytýkala, že umožňuje držitelům průkazů kategorií C/C1 řídit nejen odpovídající nákladní vozidla, ale i mikrobusy pro osm pasažérů. Podle komise totiž směrnice o řidičských průkazech jednoznačně určuje, že řízení vozidel převážejících pasažéry má být vyhrazeno držitelům průkazů kategorií D nebo D1. Oprávnění kategorie C a C1 jsou pak určena pro řízení náklaďáků.

„Vzhledem k tomu, že mezi členskými státy přetrvávají v dané oblasti výrazné rozdíly, je účelem směrnice 2006/126 (...) dosáhnout (...) větší harmonizace s cílem přispět k provádění politik EU,“ uvedl Soudní dvůr.

„Mezi prostředky, které tato směrnice stanoví k dosažení tohoto účelu, patří mimo jiné definice skupin řidičských průkazů, které by (...) měly ve větší míře odrážet technické charakteristiky dotyčných vozidel a dovednosti nezbytné k řízení vozidla,“ zdůvodnil soud v rozsudku potřebnost dané směrnice.

Ministerstvo: Jde jen o limuzíny či pancéřovaná auta

Ministerstvo dopravy v reakci na rozsudek uvedlo, že na výtky EK reagovalo. „Požadavky unijní směrnice na úpravu pravidel pro řidičské průkazy kategorie C/C1 a D/D1 již splňuje platná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která bude účinná od 1. července,“ sdělilo v tiskové zprávě.

Od léta se podle zákona o provozu na pozemních komunikacích budou kategorie C a C1 vztahovat pouze na nákladní vozidla, nikoliv na vozidla určená primárně k přepravě osob. K těm bude třeba řidičské oprávnění skupiny D/D1.

Praktický dopad úpravy na řidiče bude podle ministerstva minimální. Už dnes je totiž řidičák kategorie C/C1 omezen pro řízení vozidel do osmi osob plus řidič. „Většina mikrobusů do osmi osob nepřesahuje 3,5 tuny, a lze je tedy řídit s řidičským průkazem typu B. Vozidla nad 3,5 tuny a zároveň určená pro méně než 8 osob jsou okrajovou kategorií. Týká se to například některých limuzín či pancéřovaných aut určených pro osobní přepravu,“ argumentuje.

Česko se změně bránilo. Podle rozsudku argumentovalo, že „není nezbytné provádět ustanovení směrnice doslovně, pokud bude dosaženo účelu, který tato ustanovení sledují. Tento účel přitom naplněn je, neboť vnitrostátní rozlišení skupin vozidel C1, C a D1 sice není formulováno stejně jako v této směrnici, avšak zaručuje, že žádné vozidlo nemůže být podřazeno pod několik skupin.“

České argumenty ovšem před Soudním dvorem EU neobstály, Česká republika spor prohrála a bude muset náklady soudního řízení uhradit. Podle názoru ministerstva dopravy na rozsudek již nebude navazovat další žaloba Evropské komise žádající uložení peněžitých sankcí vůči České republice.

Autoři: ,



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Další z rubriky

Chyba za všechny bitcoiny. Investoři v Japonsku získali kryptoměny zdarma

(Ilustrační snímek)

Kryptoměny si po výprodejích na začátku roku našly nové zázemí. Japonská burza Zaif je však omylem tento týden poslala...

Kvóty pro ženy v byznyse nefungují, zjistili po 10 letech Norové

Ilustrační snímek.

Je to přesně deset let, kdy se Norsko zavázalo k tomu, že zajistí, aby minimálně 40 procent ředitelských pozic v...

Pokuta za neregistrované byty v turistickém ráji. Airbnb hasí další problém

(Ilustrační snímek)

Společnost Airbnb, která nabízí sdílení bytů a pronájem, dostane na španělských Baleárských ostrovech pokutu 300 tisíc...

Najdete na iDNES.cz