Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko porušuje řidičáky pro nákladní vozy směrnici, rozhodl soud EU

  10:58aktualizováno  14:22
Soudní dvůr EU potvrdil názor Evropské komise, že Česko svými pravidly pro řidičské průkazy kategorií C/C1 a D/D1, tedy pro mikrobusy a nákladní vozidla, porušuje příslušnou unijní směrnici. Ministerstvo dopravy oznámilo, že pravidla pro řidičáky upravuje zákon, který začne platit v červenci.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Na potřebu příslušné úpravy české legislativy upozorňovala Evropská komise od léta 2014, o rok později česká strana slíbila, že změny udělá. Ale nestalo se tak, a komise se proto po uplynutí příslušné lhůty obrátila na unijní soud.

Komise Česku vytýkala, že umožňuje držitelům průkazů kategorií C/C1 řídit nejen odpovídající nákladní vozidla, ale i mikrobusy pro osm pasažérů. Podle komise totiž směrnice o řidičských průkazech jednoznačně určuje, že řízení vozidel převážejících pasažéry má být vyhrazeno držitelům průkazů kategorií D nebo D1. Oprávnění kategorie C a C1 jsou pak určena pro řízení náklaďáků.

„Vzhledem k tomu, že mezi členskými státy přetrvávají v dané oblasti výrazné rozdíly, je účelem směrnice 2006/126 (...) dosáhnout (...) větší harmonizace s cílem přispět k provádění politik EU,“ uvedl Soudní dvůr.

„Mezi prostředky, které tato směrnice stanoví k dosažení tohoto účelu, patří mimo jiné definice skupin řidičských průkazů, které by (...) měly ve větší míře odrážet technické charakteristiky dotyčných vozidel a dovednosti nezbytné k řízení vozidla,“ zdůvodnil soud v rozsudku potřebnost dané směrnice.

Ministerstvo: Jde jen o limuzíny či pancéřovaná auta

Ministerstvo dopravy v reakci na rozsudek uvedlo, že na výtky EK reagovalo. „Požadavky unijní směrnice na úpravu pravidel pro řidičské průkazy kategorie C/C1 a D/D1 již splňuje platná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která bude účinná od 1. července,“ sdělilo v tiskové zprávě.

Od léta se podle zákona o provozu na pozemních komunikacích budou kategorie C a C1 vztahovat pouze na nákladní vozidla, nikoliv na vozidla určená primárně k přepravě osob. K těm bude třeba řidičské oprávnění skupiny D/D1.

Praktický dopad úpravy na řidiče bude podle ministerstva minimální. Už dnes je totiž řidičák kategorie C/C1 omezen pro řízení vozidel do osmi osob plus řidič. „Většina mikrobusů do osmi osob nepřesahuje 3,5 tuny, a lze je tedy řídit s řidičským průkazem typu B. Vozidla nad 3,5 tuny a zároveň určená pro méně než 8 osob jsou okrajovou kategorií. Týká se to například některých limuzín či pancéřovaných aut určených pro osobní přepravu,“ argumentuje.

Česko se změně bránilo. Podle rozsudku argumentovalo, že „není nezbytné provádět ustanovení směrnice doslovně, pokud bude dosaženo účelu, který tato ustanovení sledují. Tento účel přitom naplněn je, neboť vnitrostátní rozlišení skupin vozidel C1, C a D1 sice není formulováno stejně jako v této směrnici, avšak zaručuje, že žádné vozidlo nemůže být podřazeno pod několik skupin.“

České argumenty ovšem před Soudním dvorem EU neobstály, Česká republika spor prohrála a bude muset náklady soudního řízení uhradit. Podle názoru ministerstva dopravy na rozsudek již nebude navazovat další žaloba Evropské komise žádající uložení peněžitých sankcí vůči České republice.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Čtvrtá největší banka v USA zruší 800 poboček, propustí až 26 tisíc lidí

Sídlo americké banky Wells Fargo v New Yorku (ilustrační snímek)

Čtvrtý největší bankovní kolos v USA Wells Fargo oznámil několikaletý úsporný plán, v rámci něhož do tří let propustí...

Prezident Indonésie vyrazil do boje s palmovým olejem, zastavil vznik plantáží

NÁBOŽENSTVÍ. Buddhističtí mniši přecházejí přes palmové pole. Novic vlevo nese...

Indonéský prezident Joko Widodo podepsal moratorium týkající se vzniku nových palmových plantáží - v následujících...

Plynovod na dně Baltského moře rozděluje svět. Pro Česko je však přínosem

Loď Solitaire sloužící k pokládání potrubí na mořské dno.

Jde o jednu z nejostřeji sledovaných staveb v Evropě. Přes dvanáct set kilometrů dlouhý plynovod Nord Stream 2 na dně...



Najdete na iDNES.cz