Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soud ochránil Swissair před věřiteli

  19:12aktualizováno  19:12
Obchodní soud v Curychu schválil pro kolabující švýcarskou leteckou skupinu Swissair Group dočasnou ochranu před věřiteli na dobu do 5. prosince. Odvrátil tak hrozbu okamžitého bankrotu a dal aeroliniím prostor pro uskutečnění plánu restrukturalizace. Ochrana před věřiteli se vztahuje na Swissair Group, její vlajkovou společnost Swissair AG, divizi SAir Lines a leasingovou dceřinou firmu Flightlease.

Konečný osud skupiny určí v prosinci soud poté, co jím jmenovaný správce převezme aktiva a pasiva společnosti. Swissair Group požádala o ochranu před věřiteli ve čtvrtek 4. října v rámci plánu, dohodnutého s bankami UBS a Credit Suisse.

Krok soudu otevírá cestu k tomu, aby společnost mohla dostat vládní pomoc 450 milionů švýcarských franků (278 milionů dolarů), která firmě umožní pokračovat v letech, které tento týden na dva dny zastavila kvůli nedostatku peněz.

Dlouhé čekání na peníze
Stroje švýcarského národního přepravce, který se kvůli vysokým dluhů dostal až na hranici bankrotu, nelétaly od úterního dopoledne až do čtvrtečního rána. Přerušení provozu aerolinek se bezprostředně dotklo asi 19 tisíc pasažérů. Vedení firmy dosud marně jednalo s bankami o okamžitém poskytnutím hotovosti na běžný provoz.

Kvůli zrušení letů zůstaly necelé čtyři tisíce lidí cestujících na letišti v Curychu. Jeho provozovatel jim v případě nezbytné potřeby zajistil ubytování. Život jim komplikuje také fakt, že jiné aerolinky letenky Swissairu neuznávají.

Jak MF DNES sdělil mluvčí Českých aerolinií Daniel Plovajko, z Prahy v úterý neodletěla jedna z pěti pravidelných linek do Curychu. Další podvečerní spoj zajistila společnost Crossair a jedno letadlo do Švýcarska vypravily jako kódovaný let České aerolinie.

"Večerní letadlo zajišťované námi odlétne normálně. Nahradit lety Swissairu sami o sobě nemůžeme. Podle mezinárodních dohod nás o to musí firma požádat," doplnil Plovajko. Na lety do Curychu nasadily ČSA letadla s větší kapacitou.

Banky mají drastický plán úspor
Pomoc Swissairu nabídly v neděli dvě nejsilnější banky v zemi. Jsou ochotny do ní napumpovat zhruba 619 milionů dolarů, stanovily si ale poměrně tvrdé podmínky.

Vlajkový přepravce alpské konfederace má prodat bankám UBS a Credit Suisse Group svůj 70procentní podíl v dceřinné společnost Crossair, která dosud zajišťovala hlavně vnitrostátní přepravu.

Zbytek Swissair Group, který nepřevezme nástupnický Crossair, bude načas chráněn před věřiteli a předpokládá se jeho konkurs.

Obě společnosti se musí vzdát také 24 letadel, s čímž souvisí i fakt, že se s prací pro švýcarské aerolinky musí rozloučit 2560 z celkových dvaasedmdesáti tisíc zaměstnanců.

Vznikne Nový Swissair?
Převedení leteckého provozu pod křídla největšího evropského regionálního přepravce Crossair znamená, že ostatní aktivity Swissair uzavře a prodá. Nová firma (ještě není jasné, zda zůstane pod značkou Swissair) by měla být menší než dosud, zároveň však bude mnohem pružnější, a hlavně nezatížená starými dluhy.

Švýcarské aerolinky jsou první evropskou leteckou společností, která se dostala na pokraj bankrotu v důsledku útoku teroristů na USA. Problémy s nedostatkem financí na běžný provoz trpí sice už několik měsíců, události z 11. září ale zasadily Swissairu těžkou ránu.

Navíc výsledky Swissairu už delší dobu naznačovaly, že úvahy o krachu nemusejí mít daleko k uskutečnění. Už loni se totiž aerolinkám nezdařil rozsáhlý plán expanze financovaný z půjček, které teď není čím splácet.

Loni firma vykázala i provozní ztrátu kvůli klesajícímu počtu pasažérů a stále vyšším nákladům. Celosvětově klesající zájem o cestování letadlem tak na Švýcary dolehl obzvlášť tvrdě. Dluhy Swissairu dosahují zhruba 17 miliard švýcarských franků (asi 10,5 miliardy dolarů).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.