V jednom z bodů vrátil senát krajskému úřadu k dořešení územní rozhodnutí. Jak ale uvedl předseda ekologického hnutí Děti země Miroslav Patrik, na stavbu to nejspíš vliv mít nebude. "Územní rozhodnutí se už vydávat nemusí, neproběhne tedy ani žádné nové hodnocení vlivu na životní prostředí," řekl ČTK Patrik.
"Myslím, že soudní moc vyhověla výkonné moci. Řekli, že my jsme měli zčásti pravdu, nicméně dálnice se bude stavět dál," dodal s tím, že rozhodnutí soudu je absurdní. Aktivistům tak zbývá prakticky jediná možnost, jak dostavbu dálnice zvrátit. Je jí kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Ekologové její podání podle Patrika zvažují.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodnutí přivítalo, umožní podle něj pokračování stavby. "Stavební povolení, což ŘSD umožňuje pokračovat v plnohodnotné realizaci celého, dosud nedokončeného úseku dálnice," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Kvůli průtahům nicméně nebude možné čerpat na dostavbu dálnice peníze z evropských fondů a bude se platit výhradně z domácích zdrojů.
Tahanice okolo dostavby chybějícího úseku přes České středohoří je už poměrně nepřehledný. Stavební úřad v Lovosicích vydal obě povolení loni před Vánoci. Následovalo odvolání Společnosti ochránců životního prostředí, které v dubnu krajský úřad zamítl.
Soud žalobě ochránců přírody napoprvé vyhověl, případ vrátil krajskému úřadu a stavba se musela na měsíc zastavit. Úřad napodruhé rozhodl podobně a tentokrát mu soud dal v té důležitější části zapravdu. Sice uznal námitky ekologů vůči územnímu povolení, jenže s platným stavebním povolením jej ŘSD už řešit nemusí.
Celá dálnice D8 bude dlouhá 92 kilometrů, z toho na území Ústeckého kraje povede 68,7 kilometru. Trasa přes České středohoří je poslední, kterou musí ŘSD zprovoznit. Průtahy se nelíbí obyvatelům Lovosic, kde dálnice nyní končí, a lidem v obcích, kterými projíždějí kamiony. Po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí podle odhadů přes 10 tisíc aut denně.