Návrh na likvidaci podniku, který dluží správci daní nedoplatek ve výši 651 miliónů korun a z něj plynoucí penále 2,2 miliardy korun, schválila již dříve vláda.
Ministerstva průmyslu a financí, která návrh připravovala, zdůrazňují, že i přes likvidaci Benziny by neměl být zastaven provoz čerpacích stanic a nemělo by dojít ani k propouštění.
Prvním úkolem Brejchové bude inventarizace a ocenění majetku firmy, jejíž čerpadla se honosí - na rozdíl od akciové společnosti Benzina - zelenými pruhy.
Současně musí Grégrovu úřadu předložit plán likvidace s návrhem jednotlivých kroků a její časový harmonogram.
Státní Benzinu položily státní daně
Hlavním problémem státní Benziny je nezaplacená spotřební daň. Nedoplatek vznikl v roce 1994, kdy byl tehdy jeden státní podnik rozdělen na akciovou společnost Benzina, vybavenou lukrativnějšími pumpami červené barvy, a na zbytkový státní podnik Benzina.
Na státní firmu ovšem přešla i povinnost zaplatit spotřební daň v celkové výši 1,39 miliardy korun, z toho není ještě 651 milionů zaplaceno. K tomu však finanční úřady firmě vyměřily penále, jež dosahuje 2,2 miliardy korun a letos na jaře podniku obstavily účty.
"Celková suma se státu samozřejmě z výnosu likvidace nemůže vrátit. Určitě však může získat zpět hodnotu samotného daňového nedoplatku," sdělil ředitel státní Benziny Jiří Veselý.
Předběžně se podle Veselého počítá s tím, že při likvidaci firmy by se odprodala jako celek síť zhruba 140 čerpacích stanic z jejich celkového počtu 187. "Jde o provozuschopnou část, přičemž cena tohoto majetku by mohla dosáhnout 700 až 800 milionů korun," upozornil ředitel. Z těchto peněz by se tak měly pokrýt kromě základu daňového nedoplatku i další ekologické či restituční závazky podniku.
Likvidaci ohrožovaly návrhy na konkurs
Rozhodnutí o likvidaci Benziny ohrožovala ještě možnost prohlášení konkursu. Na Městském soudu v Praze totiž dlouho ležel návrh jednoho z drobných věřitelů firmy, v poslední době k němu podle některých informací přibyl další.
"Při likvidaci tak musí zakladatel podniku, ministerstvo průmyslu a obchodu, zajistit příznivé podmínky pro její průběh," píší ve svém materiálu úřady. Například je tak podle nich důležité věnovat velkou pozornost výběru likvidátora, u kterého "je reálný předpoklad úzké spolupráce" s ministerstvy.
Původně vláda předpokládala, že státní Benzinu i se všemi dluhy nabídne k privatizaci. V roce 1997 přijala rozhodnutí, že kupec musí nabídnout jako minimální cenu daňový dluh včetně penále, tedy téměř 3 miliardy korun.
Na to ovšem vzhledem ke špatnému stavu pump a hodnotě majetku firmy ve výši zhruba 840 milionů korun nikdo ze zájemců nepřistoupil. Státní Benzina loni dosáhla tržeb ve výši zhruba 3,5 miliardy korun a provozního zisku 72 milionů korun.