Dva obyvatelé Prahy-Nebušic napadli rozhodnutí pražského magistrátu. Soud jim dal za pravdu v tom, že magistrát při schvalování změny územního plánu neprojednal všechny jejich připomínky, nezahrnul do plánu hluková ochranná pásma a neměl k dispozici posudek o vlivu stavby na životní prostředí.
Soud vytkl hlavnímu městu Praze četná pochybení při procesu schvalování změny územně plánovací dokumentace. Město především nerozhodlo o námitkách asi 170 vlastníků dotčených nemovitostí, mezi nimi i Petra Hlávky a Miloše Bělohradského.
„Tvrzení odpůrce, že z přibližně 170 fyzických a právnických osob, vlastnících nemovitosti v okolí zamýšlené letové dráhy, není ani jeden dotčenou osobou ve smyslu stavebního zákona, je naprosto neudržitelné. Tento závěr svévolně popírá smysl účasti veřejnosti na rozhodování ve věcech životního prostředí,“ řekl předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa.
Při schválení změny územního plánu magistrát podle soudu nebral v úvahu připomínky městských částí Nebušice, Lysolaje, Suchdol a Přední Kopanina. Ke změně nezískali úředníci ani souhlas ministerstva životního prostředí.
„Schválit změnu územního plánu, která je prvním a nejzásadnějším krokem k umožnění nárůstu letecké dopravy podobného rozsahu, a přitom územním plánem nestanovit limit zatížení hlukem v daném území a ani nevyznačit ochranná hluková pásma je postupem stěží pochopitelným, v každém případě však nezákonným, “ dodal Baxa.
Magistrát tvrdil, že všechny zákonné podmínky splnil. Podle mluvčího Jiřího Wolfa rozhodnutí soudu ale respektuje a celou záležitost bude projednávat městské zastupitelstvo v září. „Do té doby se k tomu nebudeme vyjadřovat,“ řekl Wolf ČTK.
Proti plánované výstavbě se už v roce 2004 vyslovila většina obyvatel městských částí Nebušice a Přední Kopanina v místních referendech. Stavba se nelíbila ani ministerstvu životního prostředí. Pražská hygienická stanice podmínila další jednání o změnách hlukovou studií, která prokáže, že nebude zatíženo obytné okolí letiště.
„Podobné procedurální záležitosti jsou součástí téměř každé takto významné investiční akce. Letiště Praha nadále pracuje na zhodnocení vlivu výstavby paralelní dráhy na životní prostředí. Věříme, že veškeré procedurální záležitosti budou vyřešeny v rámci stávajícího harmonogramu,“ uvedla generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová.
Ruzyňské letiště disponuje v současnosti dvěma přistávacími drahami. vedení podniku upozorňuje, že nová dráha má nahradit dosavadní ranvej, která směřuje nad Prahu. „Paralelní dráha v budoucnu uleví více než 150 000 Pražanů,“ uvedla firma v prohlášení.
Stavět se mělo začít příští rok. Letadla by v tom případě z dráhy mohla startovat poprvé v roce 2009. Náklady na výstavbu dráhy se pohybují mezi pěti a sedmi miliardami korun.