Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soud zamítl žalobu Leo Expressu, České dráhy mu stamiliony platit nemusí

  16:29aktualizováno  16:29
České dráhy nemusí podle rozhodnutí pražského městského soudu platit téměř půl miliardy korun soukromému dopravci Leo Express. Ten tvrdil, že ČD zavedly podnákladové ceny k vytlačení konkurence na trase mezi Prahou a Ostravou, kde si obě společnosti konkurují. Soud žalobu zamítl pro nedostatek důkazů.

Leo Express | foto: Leo Express

Leo Expres se domáhal náhrady škody 419 milionů korun. Rozhodnutí soudu ve čtvrtek potvrdili mluvčí obou společností.

„Je to dobrá zpráva. Jsme rádi, že soud přijal naše argumenty, a potvrdil tím, že z naší strany k porušení zákona nedošlo,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Leo Express naproti tomu s výrokem soudu nesouhlasí a chystá se proti němu odvolat, uvedla mluvčí společnosti Petra Valentová.

Pro České dráhy je rozhodnutí soudu důležité i proto, že ze stejného důvodu je žaluje také druhý ze soukromých konkurentů, společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. RegioJet po státním dopravci požaduje více než 700 milionů korun.

Podle Leo Expressu pražský městský soud neuznal způsob, jakým soukromá společnost dospěla k výpočtu nákladů provozu Českých drah, na základě kterého Leo Express usuzoval na zneužití dominantního postavení. Soukromý dopravce nesouhlasí s tím, že soud nenařídil vypracování znaleckého posudku, který by hospodaření státních drah prověřil.

„Detailně nemůžeme rozhodnutí soudu hodnotit, vzhledem k tomu, že neznáme přesně informace související s odůvodněním žaloby ze strany Leo Expressu. Nicméně určitě je Leo Express v právu. Vstupoval na trh, který byl během přípravy jejich podnikání pokřiven ze strany Českých drah, které týden po vstupu RegioJet na trasu Praha - Ostrava (říjen 2011) snížily ceny jízdného o 30 % pod ceny RegioJetu s cílem poškodit novou konkurenci,“ reagovala společnost RegioJet na rozhodnutí soudu.

Zákaz jezdit za podnákladové ceny platí pouze pro dominantního hráče na trhu. O tuto dominanci podle majitele RegioJetu Jančury přišly České dráhy v roce 2014, jeho žaloba se tak týká pouze období od roku 2011, kdy začal RegioJet mezi Prahou a Ostravou jezdit. Leo Express vlaky na tuto trať vyslal v roce 2012.

Podle soukromých dopravců České dráhy po vstupu konkurence výrazně snížily ceny jízdenek, aby se dostaly na úroveň soukromých společností. Leo Express stanovil nejnižší cenu jízdenky Praha - Ostrava na 134 korun a zároveň tvrdil, že reálné ceny spojů Českých drah by měly začínat na 380 korunách v případě rychlíků a 1 190 korun u vlaků Pendolino. Později Leo Express u svých spojů mezi Prahou a Ostravou nejnižší cenu snížil dokonce na 99 korun.

Autoři: ,


Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Malí podnikatelé nebudou muset evidovat online. Nová koalice bránila EET

Ilustrační snímek

Podnikatelé, u nichž hotovostní platby nepřevýší 200 tisíc korun, by podle vlády nemuseli být připojeni k internetu a...

Další z rubriky

Pražské letiště přivírá dveře Uberu. Cestující obtíže nezaznamenají

Pražské letiště nese Havlovo jméno od roku 2012.

Pražské letiště od července zkomplikuje život lidem, kteří si přivydělávají alternativní taxislužbou. Plánuje totiž...

Zaměstnanci mě drželi před krachem. Pracovali zdarma, říká šéf Wizz Air

Zakladatel aerolinek Wizz Air József Váradi.

Jednoho dne může zákazník platit za dodatečné služby, ale letenka bude zdarma, hledí do budoucna zakladatel aerolinek...

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Najdete na iDNES.cz