Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soudní procesy je třeba zjednodušit

aktualizováno 
-
Zákazník, který doma zjistí, že jej prodavač ošidil o tři koruny, se nejspíš nebude vracet zpátky do obchodu a mávne nad celou věcí rukou. Ani ten, komu zamítnou reklamaci bot za pět set korun, nepůjde se svým problémem k soudu a nechá celou věc být. Fakt, že ve spotřebitelských sporech často nejde o vysoké částky, kvůli nimž by stálo za to se soudit, ještě více nahrává nepoctivým obchodníkům. Spotřebitelské právo, které má zákazníky chránit, se tak míjí účinkem. V Evropské unii již v současnosti soudní procesy v této oblasti výrazně zjednodušují takzvané skupinové nebo bagatelní žaloby. Skupinová žaloba umožňuje spojit se s dalšími podobně postiženými spotřebiteli a žalovat obchodníka nebo výrobce najednou. Postižené zákazníky může u soudu zastupovat také spotřebitelská organizace. V Belgii například vyhrálo spotřebitelské sdružení soudní proces proti státu, který včas nepřijal do svého právního řádu směrnici, jež by zákazníky chránila před krachy cestovních kanceláří. Ve Francii loni skončilo soudní řízení, v němž se spojilo několik stovek jednotlivců a společně s organizacemi na ochranu spotřebitelů zažalovalo zásilkovou firmu. Její majitel byl odsouzen ke dvěma letům vězení podmíněně, pokutě dvou set tisíc franků (přes milion korun), zákazu obchodní činnosti na pět let a uhrazení škod všem účastníkům řízení. Za co? "Mnoho objednávek firma nikdy nedoručila, letáky nabízely účast ve falešných loteriích a katalogy byly plné rádoby zázračných výrobků," vypočítává největší hříchy spotřebitelské sdružení Que choisir ve svém časopise stejného jména. Stejné triky používají i některé zásilkové služby u nás. Tuzemští zákazníci však zatím nemají podobnou možnost jako spotřebitelé ve Francii, žalovat musí každý zvlášť. Skupinovou žalobu mohou sice podat spotřebitelská sdružení i u nás, ale na rozdíl od svých evropských kolegů nemají právo požadovat náhradu újmy pro jednotlivé účastníky sporu. Mohou však žádat o opatření ve prospěch všech spotřebitelů, například prosadit zákaz klamavé reklamy, která poškozuje spotřebitele. Skupinové žaloby se však u soudu projednávají v běžném soudním procesu, a vynesení rozsudku tak může trvat i několik let. Malé záležitosti, ve kterých jde o pár set nebo tisíc korun, by se měly v budoucnu i u nás projednávat v tzv. bagatelních žalobách. Jde o zjednodušený, a tím i rychlejší proces. "Obvykle se jedná pouze o jedno stání, proti jehož výsledku není odvolání," vysvětluje Jakub Camrda z ministerstva spravedlnosti, odborník na právo Evropské unie, a dodává: "Takovou možnost rychlých soudů v Čechách bylo možné využít naposledy za Rakouska-Uherska."
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový produkt společnosti McDonald´s pro zákazníky - vegany
McDonald´s zvažuje nasadit veganský burger. Testuje ho ve Finsku

Pokus o veganský burger ve finském Tampere byl u McDonald´s natolik úspěšný, že se fastfoodový řetězec rozhodl nabídnout McVegan celostátně. V jiných státech...  celý článek

Všemi smysly. Nové kino 4DX v obchodním centru Chodov přináší do kinosálu déšť,...
Nový král mezi chrámy konzumu. Centrum Chodov láká na kino, kde sněží

V Praze se ve středu otevírá „nové“ - a do počtu prodejen největší - obchodní centrum v Česku. Zmodernizované Centrum Chodov se rozrostlo o třetinu na 300...  celý článek

košík, ilustrační foto
Velké srovnání nákupů: Česko nejdražší, Polsko levné, Německo kvalitní

Redaktoři deníku MF DNES se vydali nakupovat do sousedních zemí, aby porovnali ceny a složení potravin a drogerie. Výsledek testu ukázal, že pokud chcete...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.