Jeden z nových vlaků RegioShuttle RS-1 Stadler, které objednal Liberecký kraj.

Jeden z nových vlaků RegioShuttle RS-1 Stadler, které objednal Liberecký kraj. Na snímku na viaduktu ve Smržovce na Jablonecku | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jančura vyzývá Babiše k odchodu, když projdou další miliardy pro ČD

  • 144
České dráhy mají na středečním jednání vlády šanci pojistit si velkou část svého byznysu a příjmů až do roku 2034 bez jakékoliv soutěže. Ministerstvo dopravy totiž slibuje krajům peníze na další provoz regionálních tratí, aniž by podmínilo dotace soutěží na dopravce.

Materiál „Způsob řešení organizace a financování regionální železniční dopravy po roce 2019“ vytváří koncepci pro regionální železniční dopravu do roku 2034. Proti jejímu znění ale zásadně protestují soukromí dopravci. Mají obavu, že se bude opakovat situace z roku 2009, kdy úřednická vláda přiklepla bez soutěže desetileté smlouvy Českým drahám. Soukromníkům se nelíbí, že stát dotace krajům na vlaky nijak nepodmiňuje soutěžemi.

Ve hře je hodně peněz. České dráhy ročně inkasují od krajů přes 8 miliard korun za provoz regionálních vlaků, tedy kolem 40 % všech svých tržeb. „Schválení příspěvku pro regionální železniční dopravu bez povinných transparentních soutěží je likvidací železničního trhu v přímém přenosu,“ říká například místopředseda představentva Leo Express Petr Köhler.

Materiál řeší hlavně peníze: 3,3 miliardy korun krajům ročně a inflační navýšení. Dosud dostávají 2,6 miliardy korun. Soutěžemi by podle dopravců stát i kraje ušetřily.

„Navrhovaný postup jde zcela proti rozpočtovým pravidlům a postrádá finanční gramotnost. Pokud s penězi nevystačíte, přidáme vám, aniž by nás zajímalo, zda hospodaříte úsporně. To nedává smysl ani na železnici, ani v žádném domácím rozpočtu,“ doplnil Köhler.

Soutěže přitom přinášejí krajům úsporu a lepší služby. Vzorovým příkladem je Liberecký kraj, kde se soutěžilo o většinu výkonů na železnici. Díky tomu zde jezdí moderní soupravy, přibylo cestujících a kraj platí méně.

Jančura: Vládu nezajímá, jak kraje utratí 45 miliard korun

„Stát jako dobrý hospodář musí určit, jak mají kraje nakládat s prostředky daňových poplatníků při objednávání dotovaných regionálních spojů. Jedinou cestou jsou transparentní výběrová řízení, která prokazatelně vedou k úspoře dotací o dvacet až třicet procent a k vyšší kvalitě pro cestující,“ řekl šéf RegioJetu Radim Jančura.

Podle něj jde o 45 miliard korun, což je podíl státu na financování krajské dopravy do roku 2034.

„Pokud takové rozhodnutí projde, vyzývám ministra financí, aby odstoupil. Proč bychom měli platit daně v zemi, kde se vláda chová neuctivě k daňovým poplatníkům, daruje krajům 45 miliard korun a nezajímá ji, způsob, jakým úřady s těmito penězi naloží,“ řekl Jančura. Ten přitom Babiše ve volební kampani podporoval, jeho autobusy vozily například zdarma reklamu hnutí ANO.

Materiál sice soutěže na vlaky nezakazuje, zatím se k nim ale kraje příliš nekloní. Od roku 2009 proběhlo jen pár soutěží, jednu navíc blokují České dráhy. Drtivá většina regionálních vlaků zůstává proto i nadále v jízdním řádu Českých drah.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka je nutné, aby stát podporoval regionální železniční dopravu. Všechny kraje dostanou příspěvek ve výši 30,5 % jejich celkové platby, na rozdíl od současnosti se tedy podíl sjednotí. Určitá odchylka bude pro Královéhradecký kraj, který bude sjednocením poměru dotace oproti současnému stavu nejvíce znevýhodněn.

Návrh proto počítá s mimořádným navýšením dotace pro tento kraj po dobu pěti let s jejím postupným snižováním. Stát také ustoupil od požadavku, aby se dotovaly tratě, kde jezdí vlaky alespoň šestkrát denně v pracovních dnech. Nově budou stačit čtyři spoje denně.