Soukromníci, plaťte dálnice

P r a h a - Stát pustí do stavby dálnic soukromé peníze. Vůbec prvním pokusem by měla být výstavba dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou přes Ostravu na polské hranice za přibližně čtyřicet miliard korun. Do měsíce musí ministr dopravy Jaromír Schling předložit ostatním členům vládního kabinetu podrobný projekt financování stavby privátním kapitálem včetně porovnání s původními variantami placenými ze státního rozpočtu. Hrazení státní zakázky ze soukromých peněz místo státní kasy je v Česku takovou novinkou, že si vyžádá změnu několika zákonů.

"Těmi nejdůležitějšími je novelizace zákona o pozemních  komunikacích a přijetí koncesního zákona," říká ekonomický náměstek ministra dopravy Vladimír Sokolík.

Koncesní zákon potřebuje vláda proto, aby vůbec mohla státní zakázku soukromému investorovi zadat. Druhý zákon je nutný upravit kvůli způsobu splácení postavené dálnice.

Právě o to, jak stát silnici privátní společnosti nakonec zaplatí, se vedou největší spory. Možnosti jsou tři:
- půjčit si od soukromé společnosti a splácet za podobných podmínek jako u běžného bankovního úvěru
- na postavené dálnici podobně jako například ve Francii vybírat mýtné
- splácet formou takzvaného šedého mýtného. V tomto případě platí stát na základě projetého počtu vozidel po dohodnutou dobu, obvykle 25 let.

"Nejpravděpodobnější zatím vypadá využití šedého mýtného," řekl po zasedání vlády ministr Schling. Podrobné porovnání všech způsobů splácení musí jeho resort předložit do měsíce vládě.

"Ekonomickým srovnáním se dnes vláda ještě nezabývala," dodal Schling s tím, že si kabinet vyžádal podrobnou analýzu.

"Kolegové z Anglie, se kterými postup financování dálnice soukromým kapitálem konzultujeme, tvrdí, že tento způsob je proti klasickému levnější o deset až patnáct procent," tvrdí náměstek Sokolík.

Zda se zkušenosti odborníků potvrdí i v českých podmínkách, musí podle Sokolíka ještě zástupci ministerstva posoudit.

O tom, kdo ze soukromých investorů dálnici na severu Moravy postaví, vláda včera nerozhodla. S největší pravděpodobností to však nebude rovnou izraelská firma Housing & Construction, kterou nedávno za investora označil premiér Miloš Zeman.

"Tuto společnost jsme oslovili, protože jako jediná předložila nějaký seriózní projekt," vysvětluje původní postup vlády ministr Schling.

"Není ovšem vyloučeno, že by tímto investorem mohla být právě ona," dodal bez bližších podrobností po zasedání kabinetu.

Podle zástupců společnosti Hosing&Construction je splácení takzvaným stínovým mýtným ve světě obvyklé.

"Je to způsob, kdy se počítají auta, která po silnici projedou, a stanoví se cena za jeden průjezd. Suma se pak rozloží na celou dobu, na kterou je uzavřena smlouva. Například na třicet let," říká Jan Binar, který izraelskou společnost Housing & Construction v Česku zastupuje.