Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakušané, Češi a Nizozemci si stěžují na zavedení mýtného v Německu

  14:15aktualizováno  14:15
Tři sousedé Německa včetně České republiky protestují proti zavedení mýta na tamních dálnicích. Podle rakouského ministra dopravy jemu a jeho českým a a nizozemským kolegům vadí, že systém zvýhodňuje domácí, německé, řidiče.

Dálnice A6 před Rozvadovem - začátek D5 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Rakouský ministr dopravy Alois Stöger vyzval svého německého resortního kolegu Alexandera Dobrindta, aby v Německu pozastavil zavádění mýtného. Příslušný německý zákon podle Vídně odporuje unijnímu právu. K postoji Rakouska se připojila i Česká republika a Nizozemsko, řekl v pátek Stöger agentuře APA.

Poplatky za německé dálnice se budou lišit podle emisí

V Česku a Rakousku se přitom poplatky v podobě dálničních známek či elektronického mýta již platí. Bezplatné je to v Nizozemsku, které má ale v porovnání s Německem výrazně kratší síť dálnic a zároveň kvůli své poloze není do stejné míry tranzitní zemí.

Německo se mýtné chystá zavést příští rok, platba dolehne zejména na zahraniční řidiče, neboť Němcům se o roční poplatek za používání dálnic sníží daň z vlastnictví vozidla. Právě zvýhodnění Němců je kritizováno jako nepřípustná diskriminace cizinců. „Chceme se bavit o tom, jestli němečtí řidiči mají mít možnost odečítat dálniční známky ze silniční daně. Jinak na zavedení kupónů má Německo právo, v tom jim bránit nemůžeme.“ vysvětlil český ministr dopravy Dan Ťok. Na čtvrteční Radě EU v Lucemburku Stöger o záležitosti hovořil také s eurokomisařkou pro dopravu Violetou Bulcovou, která prý rozuměla obavě Rakouska, že německý zákon odporuje právu EU. Německá média už v květnu informovala, že Evropská komise se chce kvůli připravovanému mýtnému na německých dálnicích pro osobní auta obrátit na Soudní dvůr EU.

Rakouský ministr Němcům: Budete muset mýtné vracet

Stöger v pátek řekl, že nejen rakouští právníci pokládají německé mýtné za neslučitelné s evropským právem. Proto očekává, že Evropská komise dá německý zákon k soudu, a „pokud tak neučiní, což nepředpokládám, budeme žalovat my“.

Rakouský ministr Dobrindta vyzval, aby Německo mýtné nezavádělo, dokud nebude odstraněna právní nejistota. Stöger pohrozil, že Německo čeká „velká míra rozhořčení a vícenáklady“, pokud přesto mýtné zavede. Německo by pak prý muselo peníze vracet.

Zavedení mýtného na německých dálnicích pro osobní automobily už schválily obě německé parlamentní komory. Výše poplatku bude záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 600 až 3550 korun).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.