Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mýto nemá být zlaté vejce, říká Ťok. Přiznal další zpoždění soutěže

  12:20aktualizováno  12:20
Soutěž na mýtný systém po roce 2016 nabere další zpoždění. V rozhovoru pro iDNES.cz to uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Podle svých slov také podcenil, jak silné politické téma mýto je. Chce, aby už nebylo považováno „za zlaté vejce, ale normální zakázku“. Ve hře jsou přitom dvě miliardy ročně, které stát za provoz mýtného systému zaplatí.

Ministr dopravy Dan Ťok (18. března 2015) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ťok do vlády posílá další návrh, co s opožděnou soutěží na mýto po roce 2016. Nejdříve chce vypsat soutěž na provozovatele stávajícího systému, do které se podle něj může přihlásit i někdo jiný než stávající provozovatel, společnost Kapsch. Teprve pak chce vypsat soutěž, která nebude řešit, zda vítěz bude data k účtování vybírat přes mýtné brány, nebo přes satelit. Podle kritiků však materiál ministerstva vůbec neplní zadání vlády vypsat technologicky neutrální soutěž.

Vláda po vás chce technologicky neutrální soutěž na mýto, tedy neřešící způsob, jak se mýto bude vybírat. Vy jim předkládáte materiál, který počítá s provozem mýtných bran, tedy rozhodně ne neutrální. Proč?
Předně my předkládáme materiál, který zajišťuje technologickou neutralitu ve třech krocích. Tedy to, co vláda ve svém usnesení požaduje. Prvním krokem je otevřená soutěž na provozovatele stávajícího mýtného systému a jeho modifikace. Nemáme v tuto chvíli v podstatě jiné řešení. Jsou pro to dva důvody: máme tu mýtné brány za šest miliard a nemůžeme je jen tak vyřadit ze dne na den, je to státní majetek. A pak je tu dodatek z roku 2007 ke smlouvě s firmou Kapsch, která říká, že všechny nové úseky se stavebním povolením do roku 2017 může osadit mýtnými branami jen ona.

V materiálu navrhujete, že se má nejprve soutěžit provoz centrálního systému mýta. Může se opravdu přihlásit někdo jiný než Kapsch?
Jsme o tom přesvědčeni, oslovili jsme přes dvacet technologických firem, které o to zájem mají. Například jsme jednali s firmou Xerox, která je u nás známá sice hlavně z provozu kopírek, ale v USA provozuje mýto právě s branami od Kapsche. Zájem mají.

Jak se ale popasujete s dodatkem, že všechny nové brány postaví podle dodatku i nadále Kapsch, protože na to má nárok?
Vítěz soutěže se bude muset smířit s tím, že je postaví Kapsch. Ty brány nebudou jiné, než dosavadní, takže to komplikace není. Dodatek nemluví o tom, že je mají i provozovat.

Kdy je podle vás reálné, že samotná soutěž začne?
Když to půjde dobře, bude vyhlášená do konce roku. Na přípravu potřebujeme desítky lidí, které si budeme muset najmout, na ministerstvu nejsou. Náklady půjdou do desítek milionů korun. Myslím, že se to ale vyplatí. Rád bych docílil toho, aby už mýto nebylo považováno za zlaté vejce, ale normální zakázku.

Z velké části nemáte mýtnou zakázku pod kontrolou. Záleží hodně na přístupu Kapsche a také na tom, jak se budou zájemci odvolávat. Co když nestihnete do konce příštího roku vše vysoutěžit?
Jsou věci, které nemůžeme ovlivnit. Bohužel sklízíme, že se tu příprava zanedbala. V Rakousku mají dva roky náskok. Když se nestihne zakázka uzavřít, budeme muset prodloužit smlouvu s Kapschem bez soutěže.

Trumfy v rukou má hlavně Kapsch, pokud neposkytne dostatečnou součinnost, soutěž to výrazně komplikuje. Jak s nimi jednáte?
Obecně tvrdí, že nechtějí soutěž komplikovat a já nemám důvod je podezírat, že myslí opak. Zatím probíhají jednání na úrovni mých podřízených, ale mám pocit, že se brzy do toho budu muset také vložit, aby se postupovalo rychleji.

Materiál zatím neřeší ani to, zda se rozšíří mýto na další silnice. Jaký je váš názor?
Jsem ve vládě za hnutí, které deklarovalo, že nechce zvyšovat daně a mýto je v podstatě daň. Čekáme, co ukáže analýza ČVUT, jak by se rozšíření na silnice nižších tříd vyplatilo. Vím, že hejtmani by rádi rozšiřovali mýto na silnice nižších tříd, ale je otázkou, zda se to vůbec vyplatí.

Když jste nastupoval, říkal jste, že mýto není takový problém, jaký se z něj dělá. Stojíte si ještě za tím výrokem?
Myslím, že jsem podcenil, jak silné politické téma to je. Nejsem si jist, že toto téma až tak zajímá voliče. Je úsměvné, když mě kritizuje strana, za jejíž vlády došlo k uzavření současné nevýhodné smlouvy.

Zdědil jste velké zpoždění, přesto se se soutěží příliš nepohlo…
Přípravy ale už běží, píše se zadávací dokumentace a její části. Opravdu věřím, že do konce letošního roku se stihne soutěž vypsat.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ryanair ve velkém promazal letecké spoje, Prahy se to týká už za týden

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair zruší v příštích týdnech až 50 letů denně. Už zveřejnila úplný seznam stornovaných spojů, a to od třetího...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Dopravce Ryanair nakupuje nové letouny Boeing 737 MAX.
Pracujte ještě 10 dní a dáme vám 300 tisíc bonus. Piloti Ryanair odmítli

Skupina pilotů irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair odmítla bonus, který jim vedení podniku nabízí oplátkou za změnu dovolené. Místo toho požadují...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.