Leo Express dosud spolupracuje se sítí na sdílení kol Rekola. Na trase Plzeň -...

Leo Express dosud spolupracuje se sítí na sdílení kol Rekola. Na trase Plzeň - Most chce nabídnout vlastní půjčovnu kol. | foto: Leo Express

Leo Express se vrací do hry o rychlíky z Plzně. Levnější a s režijkami

  • 52
Soukromý železniční dopravce Leo Express chce ještě vstoupit do hry o provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. Ministerstvu dopravy předložil novou nabídku, v které počítá s cenou pod 70 korun za každý kilometr a přepravou majitelů režijních jízdenek zdarma.

Stát přitom počítá, že zakázku zadá napřímo vítězi nepravomocně zrušené soutěže o provoz vlaků na této trati, společnosti GW Train Regio. Ta nabídla v soutěži nejméně, 74,7 koruny za kilometr. Leo Express nabídl o čtyři koruny více.

Podle šéfa Leo Express Petera Köhlera je důvodem nové nabídky fakt, že se od té doby změnila situace na trhu. Cena nafty dál klesla, kontrakt zadaný napřímo navíc nebude patnáctiletý, jak počítala soutěž, ale desetiletý. Zadat zakázku na rychlíky napřímo umožňuje ministerstvu evropská směrnice.

Leo Expres nechce přesně říct, jakou cenu nabídl, podle Köhlera je ale v procentním vyjádření „dvojciferně nižší“ než nabídka GW Train Regio, míří tedy pod 70 korun.

Tato nabídka počítá se staršími modernizovanými vozy. O jaké jde, nechce firma uvést. Firma má však připravenu i dražší nabídku, která počítá s nízkopodlažními vozy, ani u té ale nechce říct cenu.

„Chceme veřejnosti i ministerstvu ukázat, že jsme schopni provozovat dopravu v závazku veřejné služby za výrazně výhodnějších podmínek a s lepší kvalitou,“ říká Köhler. Ten chce do okolí tratě přilákat turisty, region na sever od Plzně považuje za oblast s nevyužitým potenciálem. Proto slibuje, že na nádraží vybuduje půjčovny kol.

Ministerstvo zatím jedná o přímém zadání pouze s GW Train Regio, dohoda však ještě není hotová. S nabídkou Leo Expressu se úředníci ještě neseznámili, firma ji poslala tento týden. „Na linku R16 jsme vypsali řádnou soutěž a pořád dáváme přednost jejímu úspěšnému dokončení. Pokud ale bude zrušena, musíme být připraveni. Proto jsme logicky začali vést jednání se společností, která nabídla v soutěži nejnižší cenu a zároveň splnění požadavků stanovených v tendru,“ řekl mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Soutěž nepravomocně zrušil na návrh Českých drah Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten mimo jiné vyhověl stížnosti Českých drah, že jsou diskriminovány povinností uznávat na trase režijní jízdenky. Ty sice využívají i jejich zaměstnanci, ale více než polovina je v držení jiných organizací, především Správy železniční dopravní cesty.

Leo Expres nově jako první soukromý dopravce nabídl státu, že by režijkáře vozil zdarma. „Jsme připraveni zapojit se do celostátní tarifní integrace i poskytovat zaměstnanecké jízdní zaměstnanecké výhody majitelům režijních jízdenek,“ dodal Köhler.