Nové vlaky za miliardy. Dráhy chystají i novou podobu interiéru

  15:29aktualizováno  15:29
České dráhy chystají soutěže na dodávky nových vlaků za více než šest miliard. Není ale jisté, zda jich tolik skutečně odeberou. Firma chce být připravená na čerpání evropských dotací a soutěží na provoz dálkových vlaků.

Vozy první třídy mají mít podobné sedačky, jaké používají České dráhy například v jednotkách railjet | foto: České dráhy

České dráhy chtějí vypsat na začátku roku tři zakázky: na 30 motorových jednotek, 20 elektrických jednotek a 50 vozů klasické stavby s rychlostí na 200 kilometrů v hodině pro dálkovou dopravu. Hodnotu zakázek České dráhy nezveřejnily, při stávajících cenách jde ale o zhruba 6 miliard korun.

Vypsání zakázek schválila už dozorčí rada a řídící výbor Českých drah. Balík má podobu tří velkých soutěží na rámcové smlouvy. „Neznamená to, že se všechny vlaky koupí. Chceme ale být připraveni na soutěže na dálkovou i regionální dopravu i možnost čerpání dotací,“ vysvětlil předseda dozorčí rady Milan Feranec. „Vítěz dodá nejen samotná vozidla, ale ve vysoutěžené ceně bude také provedení první vyvazovací opravy a náhradní díly výměnného systému,“ dodal mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Fotogalerie

Součástí zadávací dokumentace je i nová podoba interiéru. České dráhy společně s grafickým Studiem Najbrt připravují modernizaci celého manuálu barevného řešení, který bude podkladem při výrobě nových jednotek a modernizaci těch stávajících. Na nové podobě spolupracoval dopravce ještě s designérskou firmou Aufeer Design. Oproti stávající podobě má být vnitřek vozů světlejší. Součástí manuálu je například vylepšení potahových látek nejen v designu, ale i kvalitě materiálu.

Rámcová smlouva by měla umožnit dopravci dostat se na lepší ceny, než kdyby soutěžily vlaky po menších sériích. Větší zakázka by mohla přilákat i více zahraničních výrobců a narušit monopol v dodávkách elektrických vlaků v podobě Škody Transportation.

Výrobcům ze zahraničí se totiž do malých soutěží příliš nechce kvůli složitému schvalování pro český trh. Pokud budou mít šanci na větší sérii, zájem může být větší.

V případě dieselových jednotek v Česku neexistuje výrobce, poslední vlaky na naftu dodávaly Českým drahám polská Pesa a švýcarský Stadler ze závodu v německém Berlíně.

České dráhy nedávno oznámily, že kvůli prohrané arbitráži se Škodou Transportation omezí investice do nových vozidel. Nové vozy by měly být ale financovány hlavně z evropských dotací.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Další rekord. Pražské letiště během roku odbavilo už 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla Praha potřetí za sebou slaví historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho...

Česko jako továrna na řidičáky. Tuzemské průkazy jsou za hubičku

Ilustrační snímek

České autoškoly patří v rámci Evropy k nejlacinějším. Cena běžného kurzu pro absolvování řidičského průkazu na osobní...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Najdete na iDNES.cz