Vozy první třídy mají mít podobné sedačky, jaké používají České dráhy například...

Vozy první třídy mají mít podobné sedačky, jaké používají České dráhy například v jednotkách railjet | foto: České dráhy

Nové vlaky za miliardy. Dráhy chystají i novou podobu interiéru

  • 41
České dráhy chystají soutěže na dodávky nových vlaků za více než šest miliard. Není ale jisté, zda jich tolik skutečně odeberou. Firma chce být připravená na čerpání evropských dotací a soutěží na provoz dálkových vlaků.

České dráhy chtějí vypsat na začátku roku tři zakázky: na 30 motorových jednotek, 20 elektrických jednotek a 50 vozů klasické stavby s rychlostí na 200 kilometrů v hodině pro dálkovou dopravu. Hodnotu zakázek České dráhy nezveřejnily, při stávajících cenách jde ale o zhruba 6 miliard korun.

Vypsání zakázek schválila už dozorčí rada a řídící výbor Českých drah. Balík má podobu tří velkých soutěží na rámcové smlouvy. „Neznamená to, že se všechny vlaky koupí. Chceme ale být připraveni na soutěže na dálkovou i regionální dopravu i možnost čerpání dotací,“ vysvětlil předseda dozorčí rady Milan Feranec. „Vítěz dodá nejen samotná vozidla, ale ve vysoutěžené ceně bude také provedení první vyvazovací opravy a náhradní díly výměnného systému,“ dodal mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Součástí zadávací dokumentace je i nová podoba interiéru. České dráhy společně s grafickým Studiem Najbrt připravují modernizaci celého manuálu barevného řešení, který bude podkladem při výrobě nových jednotek a modernizaci těch stávajících. Na nové podobě spolupracoval dopravce ještě s designérskou firmou Aufeer Design. Oproti stávající podobě má být vnitřek vozů světlejší. Součástí manuálu je například vylepšení potahových látek nejen v designu, ale i kvalitě materiálu.

Rámcová smlouva by měla umožnit dopravci dostat se na lepší ceny, než kdyby soutěžily vlaky po menších sériích. Větší zakázka by mohla přilákat i více zahraničních výrobců a narušit monopol v dodávkách elektrických vlaků v podobě Škody Transportation.

Výrobcům ze zahraničí se totiž do malých soutěží příliš nechce kvůli složitému schvalování pro český trh. Pokud budou mít šanci na větší sérii, zájem může být větší.

V případě dieselových jednotek v Česku neexistuje výrobce, poslední vlaky na naftu dodávaly Českým drahám polská Pesa a švýcarský Stadler ze závodu v německém Berlíně.

České dráhy nedávno oznámily, že kvůli prohrané arbitráži se Škodou Transportation omezí investice do nových vozidel. Nové vozy by měly být ale financovány hlavně z evropských dotací.