Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Spam vyzývající k bojkotu ČEZ si vybral špatný cíl

  • 197
"Nesouhlasíte s politikou ČEZu, s neustálým zdražováním, nehoráznými odměnami managerů ČEZu atd.? Je na čase vyjádřit svůj nesouhlas," tak začíná další z řady e-mailů, který koluje po českém internetu. Vyzývá k hromadnému vypnutí spotřebičů. Podobné zprávy zahlcují e-mailové schránky stále častěji.

Hromadné vypnutí spotřebičů v jeden okamžik má prý firmě ČEZ způsobit velké komplikace. Ta si pak podle textu e-mailu uvědomí, že nemůže neustále bezostyšně zdražovat.

Podobnými zprávami je ale internet zahlcen. Někdy jsou myšleny vážně, jindy je to vtípek tvůrců, občas nedorozumění.

Bojkot ČEZ: špatný cíl
V případě ČEZ je podle Josefa Džubáka, který spravuje server Hoax.cz, kde na podobné spamy upozorňuje, tvůrcem zřejmě vtipálek, nebo skutečně nějaký rozhořčený zákazník. Tentokrát ale prý zacílil špatně.

Jediný, koho by takové hromadné vypnutí spotřebičů totiž mohlo ohrozit, je společnost ČEPS, která spravuje elektrizační soustavu. "Ta nemá s ČEZ nic společného," vysvětlila na dotaz iDNES.cz tisková mluvčí společnosti ČEZ Eva Nováková.

Na přenosovou soustavu by podle mluvčí firmy ČEPS Jany Jabůrkové výpadek skutečně určitý vliv mohl mít. Paradoxně ale poslední, kdo by na něm mohl vydělat, je zákazník. 

"Může dojít k přebytku výroby nad spotřebou a tento stav budou muset dispečeři ČEPS regulovat," vysvětlila Jabůrková. A regulace není zadarmo.

Každá regulace něco stojí a pokud by takových nákladných zásahů bylo víc, mohlo by dokonce dojít k navýšení cen na další rok. Některé služby, které s vyrovnáním výroby a spotřeby souvisejí, navíc poskytuje právě ČEZ a firma, proti které je celý útok mířen, by tak teoreticky dokonce mohla na bojkotu vydělat.

Zapojujete se do řetězových e-mailů?

celkem hlasů: 9493

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 8. února 2008. Anketa je uzavřena.

Mažu je bez čtení
Mažu je bez čtení 6248

Občas si je přečtu
Občas si je přečtu 2853

Ano a dál je rozesílám
Ano a dál je rozesílám 392

Bojkot benzinek: tři roky stará zpráva
Dalším poměrně rozšířeným spamem posledních týdnů je výzva proti společnostem Shell a OMV. Ten zase nabádá, aby lidé přestali kupovat u těchto společností benzin, takže tím budou nuceny snížit jeho cenu.

Výzva "Všem, kteří nechtějí platit za naftu a benzin přes 30 Kč za litr", ať už vznikla z jakýchkoliv pohnutek, je několik let stará.

"Poprvé se objevila už někdy na přelomu let 2004 a 2005. Úplně v původní verzi pochází z Ameriky a šíří se i v jiných verzích," upřesnil Džubák. 

Více internetu, více spamu
Podobných zpráv se v souvislosti s dostupností rychlého internetu objevuje čím dál víc. Často se do řetězce zapojují lidé, kteří to myslí dobře. To je i případ akce proti čerpacím stanicím. "Ti lidé na podobný mail narazí, přijde jim zajímavý. Dají si pak práci s překladem, místo aby třeba zkusili zjistit, jestli je pravdivý," dolal Džubák. Často se pak do rozesílání takový e-mailů zapojují i vzdělaní lidé, kteří vlastně chtějí ostatním pomoci.

Jinou kategorií jsou tzv. phishingové maily. Ty jsou zasílány na velké množství náhodných adres - kandidátů, kteří by se na ně mohli chytit, je však jen pár. Jedním z posledních je několik e-mailů v košilce České spořitelny. Zpravidla obsahují prvky azbuky a vedou na podvodné stránky, kde se z uživatelů snaží vylákat přihlašovací údaje k účtům.

"Takové maily jsou posílány na tisíce i statisíce adres. Je tam poměrně velká pravděpodobnost, že skutečně osloví i zákazníka dané společnosti. Je to podstatně jednodušší než složitě získávat databáze klientů," říká Džubák.


Text výzvy proti ČEZ

Protest proti ČEZu - hromadné vypnutí spotřebičů

Nesouhlasíte s politikou ČEZu, s neustálým zdražováním, nehoráznými  odměnami managerů ČEZu atd.?
 
Je na čase vyjádřit svůj nesouhlas tím, že v předem daném čase a to 1. února 2008 vypneme všichni v 18 hod. přesně, všechny spotřebiče. ČEZu tím vzniknou poměrně velké technické komplikace a snad si uvědomí, že nemůže neustále bezostyšně zdražovat a my budeme jako ovce poslouchat a platit.

Pošli teto mail všem tvým známým, aby byl účinek co nejcitelnější.