Stavebnictví i přes oživení ekonomiky klesá. Hlavním důvodem je nedostatek veřejných zakázek. (Ilustrační snímek)

Stavebnictví i přes oživení ekonomiky klesá. Hlavním důvodem je nedostatek veřejných zakázek. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Švec, MAFRA

Zlatý důl na prodej: moravského monopolního výrobce pražců chtějí Mexičané

  • 32
Největší firmy na českém trhu stavební krizí prošly bez větších úhon. S jednou výjimkou – OHL. Španělská skupina OHL nyní prodává svou druhou největší tuzemskou investici, výrobce pražců ŽPSV z Uherského Ostrohu. Soutěž na nového majitele monopolního výrobce betonových pražců spěje ke konci.

Roky patřila skupina OHL k trojici největších hráčů v českém stavebnictví. Její tuzemská pobočka OHL ŽS stojí například za brněnskými tunely nebo Národní technickou knihovnou. Teď ale bojuje se ztrátovými zakázkami z minulosti.

Z čela firmy už na jaře odešel dlouholetý šéf Michal Štefl, španělští majitelé pumpují do firmy peníze. Podle pozvánky na valnou hromadu Španělé navýší ve firmě OHL ŽS základní jmění a půjčí jí 800 milionů korun. K opatření dochází poté, co firma loni prodělala půl miliardy korun a příliš úspěšná není ani v získávání nových zakázek.

OHL ŽS se ocitla navíc na seznamu společností, které potrestal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dosud největší pokutou za kartel. Firma vysvětluje loňský propad tím, že utlumila některé ztrátové aktivity, například v Rusku. Letos plánuje zisk.

Jak si vede společnost OHL.

Společnost ŽPSV naopak dělala loni španělským majitelům radost, když dosáhla rekordních tržeb ve výši 2,8 miliardy. Jenže i když firma dlouhodobě vydělává, je silně závislá na tom, jak se státu zrovna chce utrácet za železniční stavby. Loni dočerpával evropské dotace, takže do železnic mířilo nejvíc peněz v historii.

Podle informací MF DNES tendr na prodej firmy finišuje, nejvyšší cenu za ni nabídl mexický gigant Cemex. „Můžeme potvrdit, že zájem o ŽPSV máme,“ řekl mluvčí Cemexu v Česku Vesselin Barliev. O prodeji ŽPSV jako první informovaly Hospodářské noviny.

Ve hře je více zájemců. Jedním z nich je společnost Best Tomáše Březiny, která je známá jako výrobce betonových stavebních prvků. Dalším je německá stavební firma Leonhard Weiss, jež je spoluvlastníkem české firmy GJW Praha. Ta rovněž působí v železničním byznysu jako projektant a stavitel.

Špatný čas na prodej

Skupina OHL si ovšem k prodeji firmy nevybrala ideální čas. Letošní tržby ŽPSV klesají, firma musí propouštět. Navíc se čím dál více mluví o tom, že by SŽDC měla do monopolního byznysu s pražci pustit konkurenci.

„Společnost už propustila zhruba 250 lidí, většinou agenturních zaměstnanců. Oslovili jsme španělského majitele, tak doufám, že schůzku dodrží a nezruší ji,“ citovaly stránky Odborového sdružení železničářů svého místopředsedu Miroslava Novotného. Česká pobočka OHL ŽS se k prodeji vyjadřovat nechce s tím, že to přísluší madridské centrále.

Stát nestaví

Stavebnictví celkově letos i přes hospodářské oživení nezaznamenává ideální časy. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu letos v září kleslo o 7,4 procenta, od začátku roku dokonce o deset procent.

Podle analytika ČSOB Petra Dufka stavebnictví klesá hlavně kvůli nedostatku veřejných zakázek. „Není až takovým překvapením, že se stále nedaří především inženýrské výstavbě. Zdá se, že se zaměřuje spíš na rekonstrukce než na rozjezdy nových velkých infrastrukturních projektů,“ doplnil Dufek.

Stavbaři viní z poklesu hlavně stát. „Zejména jsou liknaví k tomu, že hlavním důvodem, proč se nezačíná stavět, je špatná legislativa. A ta není v jiných rukou než v těch, kdo tuto zemi řídí,“ říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.