Žádost Španělska o pomoc zlepší trhům náladu, říká ekonom

  14:32aktualizováno  14:32
Španělsko o víkendu požádá o finanční pomoc EU pro své banky, tvrdí oficiální zdroje Reuters. Paradoxně to může situaci na trzích uklidnit, myslí si ekonom společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka. V rozhovoru pro iDNES.cz říká, že žádost Španělska o pomoc je jen otázkou času. Paniku mezi klienty by neměla vyvolat.
Španělská národní banka Bank of Spain. Ilustrační snímek.

Španělská národní banka Bank of Spain. Ilustrační snímek. | foto: Reuters

Španělsko může o víkendu požádat o pomoc pro své banky. Jak velké by to bylo překvapení?
Žádné překvapení to není. Posledních několik dní na finančních trzích ukázalo, že žádost o pomoc v jakékoliv formě je na spadnutí a je otázkou spíš dní než týdnů. I když všechny strany se z pochopitelných důvodů snaží vždy negovat tyto zprávy, tak z náznaků v posledních dvou týdnech je jasné, že je to jen otázka toho, aby španělská žádost o pomoc přišla v době, kdy je eurozóna připravena shodnout se na tom, jak zemi pomoci.

Marek Hatlapatka

Marek Hatlapatka, hlavní ekonom společnosti Cyrrus.

Kolik peněz budou banky ve Španělsku potřebovat?
Mantinely se pohybují zhruba od 30 miliard až ke stovce miliard eur. Je ale docela možné, že v žádosti o pomoc nebude nejprve uvedena konkrétní částka, ale upřesní se až podle toho, jak dopadnou audity španělských bank, které probíhají.

Jak na zprávu zareagují trhy?
Klidně se může stát, že finanční trhy budou reagovat pozitivně, protože na to, že Španělsko potřebuje nějakou pomoc, jsou relativně připraveny. Není nereálné, že by dokonce akciové trhy posílily. Minimálně by neměla vzniknout velká panika a přijít navýšení výnosů u dluhopisů Španělska nebo Itálie. Paradoxně jsem trochu optimistický.

Španělsko požádá o pomoc

Zdroje Reuters z Německa a Evropské unie shodně tvrdí, že španělská vláda o víkendu požádá v zahraničí o finanční pomoc pro své banky. (VÍCE ČTĚTE ZDE)

Neodřízne to tedy Španěly od vlastního financování?
Španělsko chce, aby pomoc dostaly přímo banky, a ne země jako celek. Kdyby pomoc získalo Španělsko, pak by skutečně hrozilo odříznutí od kapitálových trhů a pomoc by musela být taková, aby zalepila minimálně na dva tři roky potřeby země. To bychom se ale bavili o stovkách miliard. Největší problém nyní je, jak to udělat legislativně, aby pomoc získaly přímo banky. Záchranný fond nemá totiž pravomoci na to, aby poskytoval půjčky přímo bankám.

Potom ale může trvat dost dlouho, než se k problémovým bankám peníze dostanou...
Ano. Myslím, že je ale trochu výhoda v tom, že banky nejsou v akutní fázi nedostatku likvidity. Je to spíš otázka solvence a kapitálové přiměřenosti.

Mohla by avizovaná pomoc vyvolat paniku mezi klienty španělských bank, kteří by si ve větší míře než dosud vybírali své vklady?
Nelze to úplně vyloučit, ale když se na to podíváme očima španělského klienta, který ví, že banky jsou na tom poměrně špatně, a pokud bude zveřejněn nějaký plán na to, jak jim pomoci, tak může být naopak klidnější.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Další z rubriky

České firmy straší brexit. Tvrdý rozvod by nejvíc zasáhl automobilky

Výrobní linka íránské automobilky Khodro v Tehránu.

Do brexitu zbývá méně než půlrok a obchod Česka s Británií už utrpěl první šrámy. Mnohem horší scénář však nastane,...

Brusel vyšetřuje, zda německé automobilky uzavíraly tajné dohody o emisích

Ilustrační snímek

Evropská komise zahájila rozsáhlé vyšetřování, které má posoudit, zda automobilky BMW, Daimler a Volkswagen v rozporu s...

Bohatí klienti nedosáhnou na dobré investice. Na vině jsou směrnice EU

Ilustrační snímek

Nová evropská pravidla pro investování MiFID II jsou omezující, doplácí na to majetní privátní klienti, říkají švédští...



Najdete na iDNES.cz