Na test reagovala firma Carapelli, která se cítila zveřejněnými výsledky dotčena. Výsledky měření v italském výrobním závodě ve Florencii totiž ukazují zcela jiné hodnoty, než jaké naměřili pracovníci laboratoře pražské Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT). Značka Carapelli je v Itálii stejný pojem jako v Česku plzeňské pivo," uvedl český zástupce firmy David Nevřiva. Kvalitě svých extra panenských olejů firma věnuje velkou pozornost, sleduje v nich víc než sto parametrů. Kromě toho se podílí na výzkumu v oblasti extra panenských olivových olejů. Založila Institut výživy, výzkumné středisko, jehož vědecká rada je složena z uznávaných mezinárodních odborníků."
Proto se redakce rozhodla, že test znovu zopakuje. Zástupci firmy Carapelli a redakce MF DNES společně nakoupili čtyři různé vzorky čtyř různých šarží a znovu je podrobili analýze v laboratoři Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. Ani jeden olej tentokrát nepřekročil hodnotu stanovenou pro extrapanenské oleje.
Vysvětlení? Může se stát, že některý vzorek oleje se zkazí rychleji, například vinou nepatrných nečistot z obalu, ale považuji za pravděpodobnější, že olej zoxidoval během transportu nebo skladovaní v obchodu," vysvětluje profesor Jan Pokorný z VŠCHT rozdíly v analýzách. Na rozdíl od rafinovaných olejů panenský olivový olej obsahuje rostlinná listová barviva - chlorofyly. Ty za přítomnosti světla, například když jsou vystaveny slunečnímu záření nebo i umělému osvětlení, urychlují oxidaci oleje. Peroxidové číslo pak může přesáhnout povolenou hodnotu, která je u nás nižší než v tradičních zemích produkujících olivový olej."
Při nákupu nových vzorků jsme skutečně zjistili, že v mnoha obchodech jsou oleje skladovány těsně pod umělým osvětlením. Olivovému oleji v bezbarvých lahvích určitě nesvědčí poloha těsně pod zářivkami. Pokud tak leží dlouho, může rychle zoxidovat," komentovala situaci v některých pražských obchodech Alissa Mattei, ředitelka odboru kontroly kvality firmy Carapelli. I když by olivovým olejům lépe svědčilo tmavé sklo, průhledné lahve jsou podle ní nutným ústupkem zákazníkům. Ti chtějí vidět barvu oleje, protože pro mnohé je kritériem výběru. Pokud je olej skladován správně a v obchodě se dlouho neohřeje, nestane se mu nic ani v lahvích z čirého skla," říká a přidává radu pro české zákazníky: Všímat si data trvanlivosti, nekupovat olej z horních příček regálů a doma jej uchovávat v temnu."
Vaše dotazy nebo tipy pro tuto rubriku očekáváme na adrese: MF DNES, příloha Test DNES, Na Příkopě 31, 111 21 Praha; tel: 222 062 101; fax: 222 062 337; e-mail: testdnes@mfdnes.cz