Na obhlídku terminálu jsem přiletěl přesně dva týdny po jejím oficiálním startu. Už když se v letadle blížíme k Londýnu, posádka pustí prezentační video o novém vzdušném přístavu. Času na jeho přehrání mají dost, Heathrow patří k nejvytíženějším letištím na světě, a tak letadlo musí kroužit několikrát okolo Londýna, než dosedne na plochu.
Po zprávách, jež plnily hlavně anglická média, čekám davy naštvaných cestujících, kteří zoufale stepují při vyhlížení zavazadel či mají vykroucené krky od kontrolování, o kolik se jejich let opozdil. Na nic takového jsem nenarazil – budova je tak rozlehlá, že se tu lidé spíše ztrácejí a místy se nedokážu zbavit pocitu, že jsem tu sám.
Na rozdíl od starších a poněkud ošuntělých budov na Heathrow působí nová stavba moderně i monumentálně zároveň. Ostatně, jde o největší samostatně stojící stavbu v Británii. Díky tomu se cítíte v terminálu skutečně vzdušně, zejména pak v odletové části, které vévodí sklo od přízemí až do posledního patra.
To, co je na letišti převratné, je především snaha, aby cestující stáli co nejkratší fronty. Proto tu jsou stovky samoodbavovacích kiosků, kde naťukáte číslo letenky, vyberete si místo a vytisknete palubní lístek. Vše trvá tak minutu. Žádné fronty.
Výhodné je to pro obě strany: aerolinky šetří peníze za personál, lidem šetří čas. "Náš cíl je dostat se na osmdesát procent takto odbavených cestujících a jsme mu už blízko," říká má průvodkyně po letišti Helena Flynnová.
Když něco nevíte, přiskočí pomocný personál. Velmi často je slyšet, že se baví polsky nebo česky. Cestující letící první třídou mají svůj salonek pro odbavení zvlášť.
Do moderní budovy se na můj vkus starožitný nábytek příliš nehodí, stejně mi do salonku pro nejbohatší cestující nezapadá mladý pár. Kde tihle berou peníze na letenky, říkám si. Neznalost bulváru se mi nevyplatila.
"Viděl jste Paris Hiltonovou s jejím přítelem?" ptá se mě po odchodu ze salonku Helena. Je mi jasné, že bych se jako lovec celebrit neuživil.
Na známé tváře tu však lze narazit velmi často – třeba v pondělí tu ztratili kufry modelce Kate Mossové. Jiná krasavice, Naomi Cambellová, se zřejmě o osud svých svršků bála natolik, že pro jistotu vyhlásila terminálu bojkot. Možná svůj postoj přehodnotí.
Za dva týdny se totiž podařilo vychytat největší problémy, zavazadla se už tolik neztrácejí a kufry z prvního kolapsu se dostaly ke svým majitelům.
Kvůli ostudě, kterou si British Airways uřízly, se už museli s podřízenými rozloučit dva šéfové, kteří za bezproblémový start zodpovídali. Po nešťastném začátku se British Airways rozhodly, že s přesouváním dalších letů ze starších terminálů počkají – chtějí se v "pětce" pořádně zabydlet.
Aerolinky ji budou využívat jen samy, takže by měly mít dost místa. Terminál 5 totiž tvoří hned tři budovy spojené podzemním vláčkem. Mám ještě čas do odletu, a tak si dávám kapučíno. Cena? Dvě libry, zhruba polovina toho, co by mě stálo v Praze na Ruzyni...