Podle mluvčího mýtného systému Mýto CZ Davida Šimoníka za květen nezaznamenali na mýtných branách ani přeliv kamionů do alternativní severní trasy přes Hradec Králové a Olomouc, v květnu byl provoz dokonce větší než v dubnu. To však může být způsobeno i pravidelnou sezonností dopravy.
Že je zatím provoz na D1 bez větších komplikací, způsobuje i to, že modernizace dosud nepokročila do výraznějších uzavírek. "Svou roli sehrává i kvalitní připravenost modernizace ze strany ŘSD a důkladná informovanost široké motoristické veřejnosti," míní Šimoník.
Autobusoví dopravci tvrdí, že kvůli D1 nezaznamenali žádný výraznější úbytek cestujících a většina jejich spojů jezdí na čas. "Nemáme žádný úbytek cestujících," říká Pavla Lauermannová z Eurolines.
"Autobus je stále rychlejší než vlak," tvrdí Pavel Halla, mluvčí Student Agency. Podle něj ubyli cestující jen v prvních dnech po zahájení modernizace kvůli silné mediální kampani. Dopravce proto začal nabízet lidem za zpoždění způsobené zácpami slevy na jízdném.
České dráhy kvůli modernizaci D1 nasadily speciální express
České dráhy na D1 Expressy nasazují prakticky to nejlepší, co mají ve flotile: nové lokomotivy řady 380 a modernizované vozy s připojením k internetu. Dlouhodobě pak uvádějí, že jim počet cestujících mezi Prahou a Brnem roste, kvůli modernizaci D1 dokonce spustily i speciální D1 Express, který jezdí už třikrát denně v obou směrech.
Podle mluvčího drah Radka Joklíka obsazenost stoupla v průměru na 40 až 60 procent. MF DNES v minulých dnech několikrát počítala obsazenost D1 Expressů, ani v jednom sledovaném případě však nepřesáhl počet cestujících v jednom vlaku stovku z více než tří set míst v jednom vlaku.
Student Agency poslala své zaměstnance počítat obsazenost všech D1 Expressů po celý týden, v průměru jimi jelo 117 lidí, tedy pod čtyřicet procent. "Pokud se poptávka dlouhodobě sníží, můžeme kapacitu spojů opět upravit dle aktuální situace," podotkl Joklík.