Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

  13:34aktualizováno  13:34
Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé mzdy si je nebudou v zahraničí najímat, obává se ministr dopravy Dan Ťok. Poukázal tím na případ českého šoféra, který po Německé poště vysoudil dorovnání platu na německou úroveň.

Ministr dopravy Dan Ťok | foto:  František Vlček, MAFRA

„Když to vezmu lidsky, tak já mu k tomu gratuluji. Má to své ale. On vysoudil peníze na zákazníkovi a nikoliv na dopravci. Toto je precedens, který povede k tomu, že si českou spediční firmu v Německu už nikdo objednávat nebude,“ uvedl ministr dopravy.

O podmínkách odměňování šoférů kamionů už Česko s evropskými orgány vyjednává třetím rokem. Cílem české strany je vyjmout řidiče z platnosti takzvané směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí, která platí od roku 1996. Jejím cílem ale bylo upravit podmínky lidí, kteří v cizině pracují dlouhodobě, jako jsou například stavební dělníci, uvedla europoslankyně Martina Dlabajová, která se vyjednávání dlouhodobě věnuje.

Rostoucí administrativa bude neúnosná

Současná podoba, kterou se evropská třístranná vyjednávání ubírají, podle ní povede kromě nárůstu nákladů způsobených vyšší mzdou šoférů rovněž k  výraznému nárůstu administrativy, kterou dopravní firmy nebudou moci ve skutečnosti splnit. 

„Představte si řidiče, který jede do pěti různých zemí za den a musí splnit všechny podmínky odměňování. Tady nemluvíme jen o mzdách, ale o příplatcích a bonusech a dietách a různých regionálních zákonech. Například v některých členských státech jsou regionální zákony stanovující příplatky při špatném počasí,“ uvedla Dlabajová. Řidiči by navíc měli mít pracovní smlouvy přeložené do všech jazyků používaných v projížděných zemích a dokladovat výplatní páskou výši své mzdy.

Problémy s evropskými pravidly by podle Ťoka nepotkaly pouze šoféry kamionové dopravy. Zcela vážně se podle šéfa českého resortu hovoří o tom, že by podobné podmínky měly platit i pro personál dopravních letadel, která prolétávají vzdušný prostor různých unijních zemí. Pilot nebo letuška by tak například při cestě na Kanárské ostrovy měli dostat přesně napočítanou mzdu podle toho, nad kterou zemí a jak dlouho poletí, dodal Ťok.

Nová pravidla budou nahrávat švarcsystému

Přestože jsou pravidla pro vysílání zaměstnanců do ciziny velice precizní ve výpočtu všech mzdových nároků a bonusů, připravovaný balíček mobility má  jednu zásadní mezeru. Týká se totiž pouze zaměstnanců a nikterak se nedotýká osob samostatně výdělečně činných, na která se žádná pravidla ohledně povinných mezd nevztahují. Hrozí proto, že firmy nebudou šoféry chtít zaměstnávat a evropská pravidla rozšíří oblast takzvaného švarcsystému, kdy zaměstnavatelé nutí své pracovníky, aby si zařizovali živnostenská oprávnění a nemuseli je napřímo zaměstnávat.

Ve starších členských zemích totiž není běžné, aby řidiči kamionů působili jako živnostníci. Do budoucna by ale toto mohlo přinést ještě větší problém, než jaký aktuálně tvoří ochranářské tendence některých západních zemí vůči zahraničním zaměstnancům z nových členských zemí EU. Ve druhém kroku bude podle Dlabajové problém s otázkou OSVČ a tam už by se případné restrikce týkaly přímo otázky volného pohybu osob. „To je otázka zásadní svobody v rámci EU, kterou je nutné chránit,“ dodala europoslankyně.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Bezzubé pokuty na D1. Stát zatím nevymohl ani jedno penále za zpoždění

Rekonstrukce dálnice D1 v srpnu 2017

Během pěti let rekonstrukce brněnské dálnice se zatím nepodařilo vymoci penále za zpoždění ani z prvních opravovaných...



Najdete na iDNES.cz