Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

  13:34aktualizováno  13:34
Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé mzdy si je nebudou v zahraničí najímat, obává se ministr dopravy Dan Ťok. Poukázal tím na případ českého šoféra, který po Německé poště vysoudil dorovnání platu na německou úroveň.

Ministr dopravy Dan Ťok | foto:  František Vlček, MAFRA

„Když to vezmu lidsky, tak já mu k tomu gratuluji. Má to své ale. On vysoudil peníze na zákazníkovi a nikoliv na dopravci. Toto je precedens, který povede k tomu, že si českou spediční firmu v Německu už nikdo objednávat nebude,“ uvedl ministr dopravy.

O podmínkách odměňování šoférů kamionů už Česko s evropskými orgány vyjednává třetím rokem. Cílem české strany je vyjmout řidiče z platnosti takzvané směrnice o vysílání pracovníků do zahraničí, která platí od roku 1996. Jejím cílem ale bylo upravit podmínky lidí, kteří v cizině pracují dlouhodobě, jako jsou například stavební dělníci, uvedla europoslankyně Martina Dlabajová, která se vyjednávání dlouhodobě věnuje.

Rostoucí administrativa bude neúnosná

Současná podoba, kterou se evropská třístranná vyjednávání ubírají, podle ní povede kromě nárůstu nákladů způsobených vyšší mzdou šoférů rovněž k  výraznému nárůstu administrativy, kterou dopravní firmy nebudou moci ve skutečnosti splnit. 

„Představte si řidiče, který jede do pěti různých zemí za den a musí splnit všechny podmínky odměňování. Tady nemluvíme jen o mzdách, ale o příplatcích a bonusech a dietách a různých regionálních zákonech. Například v některých členských státech jsou regionální zákony stanovující příplatky při špatném počasí,“ uvedla Dlabajová. Řidiči by navíc měli mít pracovní smlouvy přeložené do všech jazyků používaných v projížděných zemích a dokladovat výplatní páskou výši své mzdy.

Problémy s evropskými pravidly by podle Ťoka nepotkaly pouze šoféry kamionové dopravy. Zcela vážně se podle šéfa českého resortu hovoří o tom, že by podobné podmínky měly platit i pro personál dopravních letadel, která prolétávají vzdušný prostor různých unijních zemí. Pilot nebo letuška by tak například při cestě na Kanárské ostrovy měli dostat přesně napočítanou mzdu podle toho, nad kterou zemí a jak dlouho poletí, dodal Ťok.

Nová pravidla budou nahrávat švarcsystému

Přestože jsou pravidla pro vysílání zaměstnanců do ciziny velice precizní ve výpočtu všech mzdových nároků a bonusů, připravovaný balíček mobility má  jednu zásadní mezeru. Týká se totiž pouze zaměstnanců a nikterak se nedotýká osob samostatně výdělečně činných, na která se žádná pravidla ohledně povinných mezd nevztahují. Hrozí proto, že firmy nebudou šoféry chtít zaměstnávat a evropská pravidla rozšíří oblast takzvaného švarcsystému, kdy zaměstnavatelé nutí své pracovníky, aby si zařizovali živnostenská oprávnění a nemuseli je napřímo zaměstnávat.

Ve starších členských zemích totiž není běžné, aby řidiči kamionů působili jako živnostníci. Do budoucna by ale toto mohlo přinést ještě větší problém, než jaký aktuálně tvoří ochranářské tendence některých západních zemí vůči zahraničním zaměstnancům z nových členských zemí EU. Ve druhém kroku bude podle Dlabajové problém s otázkou OSVČ a tam už by se případné restrikce týkaly přímo otázky volného pohybu osob. „To je otázka zásadní svobody v rámci EU, kterou je nutné chránit,“ dodala europoslankyně.




Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Daňový balíček nové ministryně za 28 miliard. Nastává čas splnit sliby

(Ilustrační snímek)

Ministerstvo financí připravilo přilepšení, které potěší většinu daňových poplatníků. Spolu se zrušením superhrubé mzdy...

Další z rubriky

Založte si sídlo v Česku, vyzvaly úřady Uber. Má být pod větší kontrolou

Ilustrační foto

Ministerstva průmyslu a obchodu a dopravy dokončují práce na nové podobě silničního zákona, který zlegalizuje provoz...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Od dubna nohu z plynu. Na řidiče budou na D1 čekat tři měřené úseky

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Řidiči si na dálnici D1 budou opět muset dávat pozor na dodržování povolené rychlosti na opravovaných úsecích....

Najdete na iDNES.cz