Budoucnost byznysu se šperky? Možná tisk na 3D tiskárně ze zlatého prášku

  9:51aktualizováno  9:51
Po 12 hodinách práce a při spotřebě 3,5 kilogramu zlatého prášku vydává 3D tiskárna své mistrovské dílo: jemný a propracovaný náramek. Tato technologie je zatím ve fázi experimentů, ale mohla by do výroby šperků vnést revoluci, píše agentura AFP.

Šperk vytištěný ze zlatého prášku technologií 3D tisku | foto: Profimedia.cz

„Nesmíte přitom kýchat,“ směje se Pascal Hély, který se svým kolegou otevírá přístroj a začíná čistit náramek ještě celý pokrytý drahocenným práškem.

Tento klenot je součástí deseti výjimečných kousků vytvořených v Besançonu na východě Francie ve výzkumné laboratoři Francélat, profesionálního sdružení francouzských klenotníků.

„Vycházeli jsme skutečně z nuly, trvalo několik let, než jsme nalezli správné parametry a standardy kvality,“ říká technický ředitel Francélat Pascal Hély.

Technologie 4D tisku označovaná jako aditivní, kdy se na sebe kladou vrstvy materiálu po počítačové modelaci, se v těžkém průmyslu hojně používá, ale její aplikace na prášky ze vzácných kovů je ještě v plenkách.

Malý tým se v posledních měsících pustil do tištění souboru deseti prstenů, náramků a náušnic, které byly vybrány na základě konkursu designérů, s cílem ukázat možnosti této tvorby.

Náramek vytištěný ze zlatého prášku na 3D tiskárně je potřeba ještě ručně...

Náramek vytištěný ze zlatého prášku na 3D tiskárně je potřeba ještě ručně očistit a vyleštit.

Náramek vytištěný ze zlatého prášku na 3D tiskárně

Náramek vytištěný ze zlatého prášku na 3D tiskárně

Aditivní technologie dává šperkům jemnost a úžasnou geometrii. „Designérům umožňuje překračovat hranice,“ zdůrazňuje Sébastien Fontaine, který s Hélym na výrobě spolupracuje. Italská tiskárna, kterou používají, má rozměry velkého kotle.

„Můžeme vyrábět šperky, které bychom s tradičními technikami nesvedli: například pro dva vzájemně propletené prsteny musíte mít dva oddělené kousky a pak je spojovat. V 3D tiskárně vše vzniká zároveň,“ zdůrazňuje Hély.

Šperk, jaký bez tiskárny vyrobit nelze

To právě bylo účelem konkursu: vytvořit zlatý šperk, který by nebylo možné vyrobit klasickými technikami, nebo by to bylo velmi obtížné. Deset šperků bylo vystaveno v polovině října v Paříži, kde dva z nich získaly ocenění.

„Na jeden náramek jsme spotřebovali asi 3,5 kilogramu zlatého prášku. Po očištění vážil 64 gramů. Je složen z více než 2000 zlatých vrstev, z nichž každá měří 15 mikronů (jeden mikron je jedna miliontina metru),“ popisuje šperk Sébastien Fontaine.

Zlato má zůstat v zemi. Salvador je první zemí, která zakázala těžbu kovů

Každá vrstva byla zkapalněna laserem o 1700 stupních Celsia. „Musejí být homogenní a vazba mezi nimi musí být dokonalá. Na začátku našich experimentů se to však podobalo spíše ementálu,“ vzpomíná Pascal Hély.

„Příští etapou bude vybudovat zde technologickou platformu, kam si budou společnosti přicházet testovat techniku, než budou samy investovat do přístroje, jehož cena se pohybuje kolem 200 000 eur, (asi 5,1 milionu Kč),“ vysvětluje.

„V profesi je mnoho skeptiků, ale stačí se podívat na šperky, které můžeme vyrobit! Jsme teprve na začátku a jde o revoluci. Tato technologie však nenahradí tradiční techniky, otevírá jiné horizonty,“ uvádí Pascal Hély. „Jsou to nové možnosti vyjádření,“ dodává.

Zdůrazňuje méně namáhavou práci a možnost rychle modifikovat šperk. Důležité je rovněž snížit ztráty materiálu na minimum: kilogram ryzího zlata dnes stojí 35 000 eur (910 000 Kč).

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Další z rubriky

Společnost Sears končí, americký maloobchodní řetězec vyhlásil bankrot

Červenec 2017, lidé míří do obchodu Sears, jenž plánuje uzavření.

Americká maloobchodní společnost Sears Holdings vyhlásila bankrot. Firma, která na trhu v USA funguje už více než sto...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Musíme bránit USA, vysvětluje šéf Amazonu žízeň po tučné armádní zakázce

Jeff Bezos před raketou New Shepard

Desetimiliardová armádní zakázka s názvem JEDI je opředena tajemstvím a účast amerických firem na ní budí čím dál větší...



Najdete na iDNES.cz