Podnik dodává nové motory pro autobusy, které nesou jeho jméno. "Autobusy jsou naší vlajkovou lodí pro využití motorů Liaz v dopravních prostředcích. Část z jejich produkce míří i na export. Naše vozy už jezdí na silnicích Slovenska a Polska, rozbíhá se export do Rumunska, Ruska, Pobaltí a Bulharska. Rádi bychom ještě letos i do zemí Beneluxu," uvedl generální ředitel holdingu Josef Jeleček.
Firma odkoupila v roce 2003 motorárnu Liazu za 27 milionů korun v situaci, kdy tato část původní jablonecké automobilky procházela konkurzem a hrozil jí definitivní zánik.
Tedom využil technologii Liazu
"Projekt oživení stavěl na faktu, že Tedom od začátku devadesátých let úspěšně vyvíjel jednotky pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla na bázi pístových spalovacích motorů. Motorárna Liazu takové motory vždy produkovala a nabízelo se tedy využití jejich stacionární verze do našeho energetického byznysu,“ vysvětlil šéf firmy, která též dodává energetické technologie a provozuje zdroje k výrobě elektřiny a tepla.
Firma podle něj věnovala do vývoje autobusů s vlastním plynovým motorem desítky milionů korun. "Dnes tedy máme ve vozidlovém provedení čtyři typy plynových motorů a několik provedení dieselových motorů," konstatoval ředitel.
Letos chce firma podle svého šéfa vyrobit pět set motorů a zhruba 50 autobusů. Představit chce i nový typ nízkopodlažních příměstských autobusů a zlepšit technické a emisní parametry plynového motoru.
Holding loni podle své tiskové zprávy utržil 1,8 miliardy korun. Zisk před zdaněním za rok 2006 dosahoval částky kolem 140 milionů korun. Export se na tržbách podílel zhruba třiceti procenty, tedy asi pěti sty miliony korun. Firma loni vyvážela do 30 zemí.