Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Po žlutých a bílých taxi přibudou v Praze černá. Uvede je americký Uber

  17:55aktualizováno  17:55
Kalifornská společnost Uber, která celosvětově hýbe žlučí tradičních taxikářů, přichází do Prahy. V inzerátu hledá profesionální řidiče s lepšími černými auty. Tato alternativní taxislužba přes mobil tak bude patrně cílit na náročnější klienty jako „bílá“ taxislužba Radima Jančury Tick Tack.

Audi A6 | foto: Caranddriver CC-BYCreative Commons

"Jsi profesionální řidič s komerční licencí a komerčním pojištěním auta?," láká první taxikáře reklama společnosti Uber, aby začali využívat jejich spojení. Firma ve středu představí své plány. Bude, zdá se, mířit na bohatší klientelu. Druhá část inzerátu totiž klade vyšší nároky na auto: Černý sedan, městské auto, crossover SUV, do něhož se pohodlně vejdou čtyři pasažéři, nebo plnohodnotné SUV, do něhož se pohodlně vejde nejméně šest pasažérů.

Zajídá se taxikářům a teď i městům. Aplikaci Uber zakázal Hamburk i Soul

Z toho plyne, že se bude snažit o tytéž klienty co společnost taxi Tick Tack podnikatele Radima Jančury, která má pro změnu bílé audiny, tedy na bohatší nebo podnikové klienty.

Na českém trhu se přitom nyní soutěží velmi nízkou cenou, která začíná v Praze na 16 korunách za kilometr. Snad i kvůli tomu se Uber déle rozmýšlel, zda vůbec na český trh vstoupit.

Samotný Uber není taxislužba, ale objednávací systém, který funguje přes aplikaci v chytrém mobilu. Zákazník uvede, kam chce jet, a poptávka dojde všem přihlášeným řidičům v blízké vzdálenosti. Kdo odpoví první, vyhrává. Platba probíhá jen přes účet Uberu, který si strhne 20 procent z ceny. Zbytek zůstává řidiči.

Uber se umí i dohodnout s dispečinky. Většina z nich však už má u nás své vlastní podobné mobilní aplikace a něco podobného nabízí i český start-up Liftago, mobilní aplikace, která přivolá nejbližší volné auto. Je na trhu už rok, bere si od řidičů 25 korun za jízdu a má ambice optimalizovat pohyb po městě i přes jiné prostředky.

Fotogalerie

Zatímco ve světě Uber rozvířil vody tím, že narušil obory taxi, na velmi konkurenčním otevřeném trhu magistrát Prahy novinky vítá. „Jsme nakloněni každému nápadu, který přispěje ke zlepšení. Využití aplikací je jednou z možných cest v boji proti nepoctivcům,“ uvedla nedávno mluvčí Petra Hrubá.

To je velký rozdíl proti přístupu v zemích, kde je taxikářský obor regulován počtem drahých koncesí. V americkém Connecticutu je u soudu žaloba, v níž se spojilo 14 taxikářských firem proti Uberu a Lyftu, které označují za „parazity“, kteří se jim snaží vzít živobytí.

V Paříži v lednu a v únoru demonstrovali taxikáři, až jim město vyšlo vstříc podmínkou, která nutí Uber vysílat auta k zákazníkovi až po 15minutové povinné čekací lhůtě. Francouzská vláda však hodlá regulaci v budoucnu uvolnit, aby pomohla růstu ekonomiky. V Bruselu nesmí taxi bez licence jezdit pod pokutou 10 tisíc eur.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dopravce Ryanair nakupuje nové letouny Boeing 737 MAX.
Pracujte ještě 10 dní a dáme vám 300 tisíc bonus. Piloti Ryanair odmítli

Skupina pilotů irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair odmítla bonus, který jim vedení podniku nabízí oplátkou za změnu dovolené. Místo toho požadují...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Orlická přehrada. Únor 2016.
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.