Šponovat tržní nájmy je nemorální

  • 95
Ministr Pavel Němec se znovu pokouší prosadit, aby v budoucnu zmizelo dvojí nájemné. Když nepřesvědčí koalici, chce hledat podporu u ODS.

Čím budete přesvědčovat o vyšším růstu nájemného sociální demokraty, kteří o něm nechtějí slyšet?

Jednak tím, že v bytech s regulovaným nájemným bydlí i lidé, kteří k tomu nemají sociální důvod, prostě je mají z minulosti. Dále že regulované nájemné uměle tlačí tržní nájemné nahoru. Na to doplácejí nejvíc ti, kteří si v tuto chvíli chtějí zakládat rodiny, ukončili vysokou či střední školu a jdou do zaměstnání.

A ty by stát měl preferovat. Místo toho jim přispívá tím, že cenovou regulací šponuje tržní nájmy. Považuji to za naprosto nemorální. Měli by slyšet i na argument, že dnešní situace nahrává spekulativním podnájmům a příjmy z nich nejsou daněny. Nový argument je také to, že i v tak problematickém městě, jako je Praha, nájemné pozvolna klesá.

Jak rychle by se měly regulované a tržní nájmy sbližovat?

Jsou místa, kde už dnes je jedna cenová hladina, například v severních Čechách, kam se lidé nestěhují. V Praze by to mohlo být do šesti let. Já bych si představoval 15 procent ročně. Rozumná koaliční dohoda by mohla být ta, že tempo přibližování by bylo relativně malé.

Chci, aby obvyklé nájemné bylo stanoveno jako tržní a regulované se mu přibližovalo. Nikoliv abychom udělali bramboračku z dnešních nájmů a řekli, že to, co je dnes deformované, je vlastně normální a bude to cíl. To považuji za největší vadu dnešního vládního návrhu.

Co když se vám to nepodaří prosadit u vládních partnerů?

Pak uvidíme, jak dopadne hlasování ve sněmovně.

Budete hledat podporu u ODS?

Je víc variant. Ale jistě, když není koaliční shoda, nejsme jí vázáni a pak každá poslanecká frakce hledá podporu jinde. I Senát může vnést do toho zákona svůj vhled.

Takže budete bojovat do konce?

No určitě. Rozhodně si nepředstavuji, že bych hlasoval pro zákon v podobě, kterou má dnes.

Začne platit nový zákon o veřejných zakázkách tak rychle, aby Česko mohlo čerpat peníze z fondů EU už od ledna 2004?

Považuji nyní za jisté, že bude platit v prvním čtvrtletí 2004.

Přidělení zakázky přímo vybrané firmě bez soutěže je tu zdaleka nejoblíbenější metodou státních úředníků. Věříte tomu, že nový zákon skutečně změní jejich chování?

Antimonopolní úřad bude moci ukládat citelné pokuty. Zvyšují se na pět procent objemu zakázky, maximálně deset milionů korun.

Vy jste však navrhovali mnohem přísnější pokuty - až do třiceti procent velikosti zakázky...

Poslanci je navrhli snížit.

Máte spočítáno, že transparentnější zadávání zakázek skutečně ušetří státní peníze?

Takové propočty nejsou. Vím, že při tvrdém vyjednávání lze cenu zakázky oproti oficiální nabídce snížit až o 30 %. Aby se úředníci chovali spolehlivě, je druhá věc, na to musí dohlížet jejich nadřízení.

Zavedou se tresty i pro úředníky?

Úřad může uplatnit náhradu škod, které mu vznikly tím, že kvůli nějakému zaměstnanci musel platit sankci. Krajním řešením je okamžité zrušení pracovního poměru.

Když už o tom mluvíte, vy sám jste vyhodil několik svých vysoce postavených úředníků. Proč?

Nechtěl jsem dělat po svém nástupu automatickou čistku. Dal jsem každému šanci. Ti, kdo ji využili, zůstávají. Mám-li nést odpovědnost za tak důležité věci, jako je třeba zákon o veřejných zakázkách, čerpání zdrojů z EU, musím být obklopen lidmi, kterým důvěřuji.

Vyhodil jste i šéfku odboru dražeb. Dražby jsou v Česku vnímány jako neprůhledný a manipulovatelný nástroj, jak se dostat levně k majetku. Co s tím uděláte?

Ten odbor má bdít nad legálností odnímání majetku. Jsem přesvědčen, že by v jeho čele měl stát právník. To byla jedna z výtek.

Budou dražby nyní průhlednější a méně zneužitelné?

Budeme na tom pracovat. Ještě původní ředitelce jsem zadal zpracování novely, která by měla zpřesnit průběh dražeb a přinést reálnější kompetence ministerstvu pro dohled. Práce na novele však probíhaly naprosto neuspokojivě.