Hudební festivalová sezona právě začíná, kromě seznamů účinkujících je už jasné, kdo za jednotlivými akcemi stojí finančně z pozice sponzorů. Organizátoři se shodnou na jednom - ubylo peněz od mobilních operátorů, naopak více přiteklo od pivovarů. Právě silní sponzoři jsou pro jednotlivé promotéry klíčoví, často vykryjí velkou část rozpočtu akce.
Obecně však letošní hledání partnerů nebylo podle organizátorů o nic snazší, ale ani o nic náročnější než loni. "Můžeme s úlevou prohlásit, že všichni partneři s námi pokračují i nadále," uvedl Michal Thomes, spolumajitel Ameba Production, která pořádá Rock for People. Jen pozici generálního partnera, který tradičně pokryje největší část z rozpočtu, letos zastává Staropramen, zatímco loňský generální sponzor T-Mobile "sestoupil" na pozici hlavního partnera. Rozdíl v plnění těchto dvou úrovní sponzoringu je v řádech milionů korun. Thomes detaily partnerství komentovat nechtěl, celý rozpočet Rock for People je podle odhadů přes 60 milionů korun.
Operátoři dlouhodobě řeší klesající tržby i marže, jsou pod cenovým tlakem, letos navíc odstartovali vlnu neomezených tarifů. T-Mobile, který obhospodařuje hudební značku T-Music, je letos jediným z operátorů, který u letních festivalů zůstal. Kromě Rock for People sponzoruje také další obří festival u nás Colours of Ostrava, kde však není mezi šesti největšími sponzory, a také putovní festivaly Hrady.cz.
Kdo sponzoruje velké letní festivalyRock for People Colours of Ostrava Sázavafest Masters of Rock Open Air Festival Hip Hop Kemp Pozn.: Nejedná se o kompletní výčet sponzorů každé akce |
Dříve byl T-Mobile jedním z hlavních partnerů žánrového festivalu Hip Hop Kemp. Telefónica pak ještě v loňském roce měla pozici hlavního partnera Open Air Festivalu, historicky stála třeba u Sázavafestu. "Mezi naše hlavní sponzoringové aktivity v tomto směru patří O2 arena a Struny podzimu," říká mluvčí společnosti Hany Farghali.
Už řadu let se letním hudebním festivalům vyhýbá Vodafone, byť historicky podporoval třeba dnes již neexistující taneční festival Summer of Love. "Od operátorů jsme letos kromě barterové spolupráce nezískali žádné prostředky, což způsobilo, že musíme bohužel získat více peněz od návštěvníků," potvrzuje Marie Marková ze společnosti Ad Base Services, která letos převzala Open Air Festival, od kterého odešla právě Telefónica.
Nejvíc letos sponzorují pivovary
Naopak na pilu přitlačili letos tradiční festivaloví partneři, velké pivovary. "Pro letošek zásadním způsobem plnění navýšil Staropramen," pochvaluje si Thomes.
"Nová partnerství na celé řadě hudebních festivalů a koncertů jsou výsledkem naší dlouhodobé strategie. Hudba je klíčové téma zážitkových aktivit značky Staropramen," vysvětluje mluvčí pivovaru Pavel Barvík. Kromě Rock for People patří Pivovar Staropramen k velkým sponzorům Votvíráku či festivalů Let it Roll a Rock for Churchill. Hodně vidět jsou však i další pivní značky, jako je Radegast Plzeňského prazdroje u Colours of Ostrava. Další značka plzeňského pivovaru Gambrinus je zase hlavním partnerem na Sázavafestu.
Vidět jsou také značky ze skupiny Heineken, třeba Zlatopramen v případě Open Air Festivalu nebo Hip Hop Kempu.
Zvýšené pivní rozpočty mohou být podle lidí z mediálních agentur i výsledkem stavu televizního trhu. Vysoké ceny televizní reklamy na TV Nova totiž prakticky zablokovaly investice firem do televizní reklamy, i proto pivovary vymýšlely, kde dát o sobě vědět.
Ve výsledku největší festivaly hlásí vyšší rozpočty než loni. Velkou část však řada z nich investuje do zázemí a bezpečnosti návštěvníků. Obávají se například opakování scénáře loňského Rock for People, kde ničivá bouře prakticky festival zastavila, došlo i k řadě zranění.