Do festivalů investují hlavně pivovary, operátoři podporu omezují

  4:03aktualizováno  4:03
Organizátoři hudebních festivalů jako každý rok svedli boj o miliony od sponzorů. I když firmy šetří, peněz se podařilo sehnat dost. Jen se změnila struktura sponzoringu - operátory nahradily velké pivovary.

Hudební festival Hrady.cz v Rožmberku nad Vltavou. | foto: Jakub Jirák

Hudební festivalová sezona právě začíná, kromě seznamů účinkujících je už jasné, kdo za jednotlivými akcemi stojí finančně z pozice sponzorů. Organizátoři se shodnou na jednom - ubylo peněz od mobilních operátorů, naopak více přiteklo od pivovarů. Právě silní sponzoři jsou pro jednotlivé promotéry klíčoví, často vykryjí velkou část rozpočtu akce.

Obecně však letošní hledání partnerů nebylo podle organizátorů o nic snazší, ale ani o nic náročnější než loni. "Můžeme s úlevou prohlásit, že všichni partneři s námi pokračují i nadále," uvedl Michal Thomes, spolumajitel Ameba Production, která pořádá Rock for People. Jen pozici generálního partnera, který tradičně pokryje největší část z rozpočtu, letos zastává Staropramen, zatímco loňský generální sponzor T-Mobile "sestoupil" na pozici hlavního partnera. Rozdíl v plnění těchto dvou úrovní sponzoringu je v řádech milionů korun. Thomes detaily partnerství komentovat nechtěl, celý rozpočet Rock for People je podle odhadů přes 60 milionů korun.

Operátoři dlouhodobě řeší klesající tržby i marže, jsou pod cenovým tlakem, letos navíc odstartovali vlnu neomezených tarifů. T-Mobile, který obhospodařuje hudební značku T-Music, je letos jediným z operátorů, který u letních festivalů zůstal. Kromě Rock for People sponzoruje také další obří festival u nás Colours of Ostrava, kde však není mezi šesti největšími sponzory, a také putovní festivaly Hrady.cz.

Kdo sponzoruje velké letní festivaly

Rock for People
Staropramen, T-Mobile, Google, Božkov, Jack Daniel’s

Colours of Ostrava
Česká spořitelna, ArcelorMittal, Agrofert, Vítkovice M. Group, ČEZ

Sázavafest
Gambrinus, ČEZ, Bonnacione.cz

Masters of Rock
Radegast, Rudolf Jelínek, Kooperativa, Coca Cola

Open Air Festival
Zlatopramen, Amundsen, Dell/Intel, ČEZ

Hip Hop Kemp
Festivalpark.cz, Zlatopramen, Semtex

Pozn.: Nejedná se o kompletní výčet sponzorů každé akce

Dříve byl T-Mobile jedním z hlavních partnerů žánrového festivalu Hip Hop Kemp. Telefónica pak ještě v loňském roce měla pozici hlavního partnera Open Air Festivalu, historicky stála třeba u Sázavafestu. "Mezi naše hlavní sponzoringové aktivity v tomto směru patří O2 arena a Struny podzimu," říká mluvčí společnosti Hany Farghali.

Už řadu let se letním hudebním festivalům vyhýbá Vodafone, byť historicky podporoval třeba dnes již neexistující taneční festival Summer of Love. "Od operátorů jsme letos kromě barterové spolupráce nezískali žádné prostředky, což způsobilo, že musíme bohužel získat více peněz od návštěvníků," potvrzuje Marie Marková ze společnosti Ad Base Services, která letos převzala Open Air Festival, od kterého odešla právě Telefónica.

Nejvíc letos sponzorují pivovary

Naopak na pilu přitlačili letos tradiční festivaloví partneři, velké pivovary. "Pro letošek zásadním způsobem plnění navýšil Staropramen," pochvaluje si Thomes.

"Nová partnerství na celé řadě hudebních festivalů a koncertů jsou výsledkem naší dlouhodobé strategie. Hudba je klíčové téma zážitkových aktivit značky Staropramen," vysvětluje mluvčí pivovaru Pavel Barvík. Kromě Rock for People patří Pivovar Staropramen k velkým sponzorům Votvíráku či festivalů Let it Roll a Rock for Churchill. Hodně vidět jsou však i další pivní značky, jako je Radegast Plzeňského prazdroje u Colours of Ostrava. Další značka plzeňského pivovaru Gambrinus je zase hlavním partnerem na Sázavafestu.

Vidět jsou také značky ze skupiny Heineken, třeba Zlatopramen v případě Open Air Festivalu nebo Hip Hop Kempu.

Zvýšené pivní rozpočty mohou být podle lidí z mediálních agentur i výsledkem stavu televizního trhu. Vysoké ceny televizní reklamy na TV Nova totiž prakticky zablokovaly investice firem do televizní reklamy, i proto pivovary vymýšlely, kde dát o sobě vědět.

Ve výsledku největší festivaly hlásí vyšší rozpočty než loni. Velkou část však řada z nich investuje do zázemí a bezpečnosti návštěvníků. Obávají se například opakování scénáře loňského Rock for People, kde ničivá bouře prakticky festival zastavila, došlo i k řadě zranění.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Krácení pracovní doby firmy ohrozí, tvrdí průzkum. Odbory to považují za lež

Ilustrační foto - práce na PC

Téměř polovina větších firem je proti zkracování pracovního týdne, i kdyby zaměstnancům mohly adekvátně snížit mzdu....

Stejná léčba za jiné peníze. Fakultní nemocnice účtují víc než krajské

Nemocnice, značka

Lidé ve městech, kde jsou velké fakultní nemocnice patřící ministerstvu, dostávají v přepočtu na hlavu dražší péči než...

Zloději oberou řetězce o desítky milionů ročně, způsoby kradení se mění

Ilustrační snímek

Rozšiřování samoobslužných pokladen a dalších moderních technologií inspiruje zloděje k novým nápadům, jak okrádat...

Najdete na iDNES.cz