Sponzorovat vítěze přijde i na desítky milionů, říká manažer Sáblíkové

  8:41
Dnes se poprvé probudil jako manažer olympijské vítězky. David Trávníček ze společnosti Sport Invest totiž zastupuje několik medailových nadějí: rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou, skikrosaře Tomáše Krause nebo krasobruslaře Tomáše Vernera. Pokud na olympiádě zvítězí, mají šanci získat slušné peníze.

Podle sportovního manažera Davida Trávníčka je nejdražším místem na dresu Martiny Sáblíkové hruď a ramena následovaná čepicí. - David Trávníček. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Může se sportovec zlatou medailí z olympiády finančně zajistit na zbytek života?
V dnešní době v Česku už ne. Možná Aleš Valenta může říct, že se zajistil na zbytek života. Vyhrál před osmi lety a pořád se na té vlně veze.

V čem to má Sáblíková těžší?
V roce 2002 vypadal trh úplně jinak. Sám to vím - byl jsem na druhé straně, ve firmě Nestlé, a rozpočty na marketing jsme měli milionové. Valenta měl výhodu, že byl jediný český zlatý medailista. Určitě uzavřel milionové smlouvy. Dneska máte Sáblíkovou, Bauera, Záhrobskou, Krause. Navíc je stále víc případů, kdy se firmy sponzoringem spálily.

Jak spálily?
Selhání jednotlivce či týmu. Jeden aktuální příklad za všechny: Tiger Woods. Myslíte si, že sponzorujete kladného hrdinu, a ono pak vyleze, že byl nevěrný, kde mohl. Firmy daleko víc přemýšlejí, protože vědí, že sponzoringové peníze jim nepřinesou vždy velký zisk či efekt. Pokud se rozhodují, jestli dají sto tisíc na podporu prodeje, nebo sportovci, aby vozil jejich logo, ve většině případů se rozhodnou pro to první.

Pro hledání sponzora je tedy lepší kladný hrdina?
Ne vždycky. Jsou firmy, které jdou proti proudu, a tak si vyhlédnou sportovce, který porušuje pravidla, je rebel. Taková firma si může vybrat třeba Milana Baroše nebo Tomáše Řepku. Oni jsou takoví naši rebelové.

Kolik se dá tedy zlatou medailí vydělat?
Pokud budete mít štěstí, tak až miliony. Zaprvé máte bonus z olympijského výboru, milion a půl před zdaněním. Pak jsou to bonusy ze sponzorských smluv, tam násobíte řádově statisíce podle počtu partnerů. A pak se samozřejmě mohou, a v některých případech musí, objevit nové smlouvy.

O Valentovi se říká, že vydělal nejméně deset milionů ročně. To se vám dnes se Sáblíkovou nepovede?
Může se to povést, ale bude to větší práce než dřív. Aleš vytřískal maximum. V té době byl individuální sponzoring novinkou, navíc mohl podepsat dlouholeté smlouvy s garantovanými příjmy. Teď rozpočty na marketing spadly významně dolů. Někde určitě i o padesát procent.

Martina Sáblíková vybruslila zlato


-Nejhorší bylo čekání v cíli, řekla olympijská vítězka Sáblíková

-Olympijské zlato pro Sáblíkovou! Česká rychlobruslařka ovládla závod na 3 km

-OBRAZEM: Sáblíkové popřál i premiér

Ale zlatá medaile sama o sobě nestačí. Co sportovec musí mít?
Být charakter, umět mluvit, dobře vypadat. Když neumíte říct ani slovo, můžete klidně lámat rekordy, ale nikdo vás neprodá. Když řeknete, že si jdete koupit černé trenky, tak si je milion lidí má jít koupit taky. Musí mít schopnost ovlivňovat davy. To na světě neumí nikdo líp než David Beckham. Pak určitě Federer,Woods a pár dalších.

A z vašich sportovců?
Krasobruslař Tomáš Verner. Na posledních akcích se mu sportovně nedařilo, ale marketingově je to nesmírně zajímavý typ. Showman.

Sáblíková taková není.
Není, její jméno se prodává hlavně přes výsledky. Od roku 2006 je na závodech první, druhá, maximálně třetí. V létě jezdí na kole, účastní se večerních in-line bruslení, takže o ní slyšíte celý rok. A hlavní bonus je ten její příběh: děvče z rybníka. Stejně jako Lenka Šmídová získala medaili v jachtingu, aniž bychom měli moře, tak Martina sbírá medaile, i když u nás není ovál na rychlobruslení. To poselství je úplně jednoduché: na vrchol se může dostat kdokoliv z nás.

No jo, ale stejně je taková... obyčejná. Stejně jako Bauer nebo Záhrobská. Úplný opak Valenty.
Ale jsou firmy, které přesně tohle chtějí. Člověka, který je sám sebou, na nic si nehraje. Jede, nemění se, nezklame, a proto u něj firma zůstane několik let. Navíc se jedná o sporty, kde se netlačí tisíc dalších firem jako třeba u fotbalu a hokeje.

Jak dlouho se manažer musí chystat na to, že bude prodávat olympijskou vítězku?
Díky trenérovi Petru Novákovi v tom žijeme čtyři roky. Už v roce 2006 řekl, že vychová olympijskou vítězku, která si nepojede jen pro jednu medaili. Ale zase nemůžeme dopředu obcházet sponzory a prodávat olympijskou vítězku dřív, než se jí skutečně stane. Navíc Martina nemůže mít dvacet sponzorů. Má na sobě sedm míst, kam lze dát logo. Někteří si koupí log více, někteří nemají logo vůbec. Martina má aktuálně sedm partnerů plus několik dodavatelů. My vlastně ani nemůžeme prodávat "olympijskou vítězku".

Co to znamená?
V reklamě nemůžete použít slova olympiáda, Vancouver 2010, stejně jako Peking 2008 a další. Je to chráněná známka. Sponzor Martiny nemůže mít inzerát: "Gratulujeme olympijské vítězce!" Osobní partneři, pokud nejsou zároveň partnery národního olympijského výboru, ji během olympiády vůbec nemohou využít. To období je nyní přesně dané od 21. ledna do 3. března.

Co se stane toho 4. března?
Připravíme prezentaci, doufáme, olympijské vítězky. Některé smlouvy nám končí, půjdeme tedy za těmito partnery a budeme se s nimi bavit dál. Ale máme vytipované i konkrétní nové firmy, které chceme oslovit. Naším cílem je energetika.

Půjdete do ČEZ?
Počkejte po olympiádě.

Jaké je nejdražší místo na Martině?
V detailních záběrech jsou nejvíc vidět hruď a ramena - v současné době Aegon, Phoenix Zeppelin a dále pak VZP a Volkswagen. Pak je čepice, ale tu sundává hned po dojezdu do cíle. V širokých záběrech jsou skvěle vidět stehna, kde je reklamní plocha největší. Tam je Metrostav a Synot Tip. Je to vysledované na milimetr. Třeba na biatlonu mají tohle dokonale zvládnuté Němci.

Co kdybych tedy chtěl mít logo na hrudi Sáblíkové?
Tak vám ho prodám. Ale navrhnu vám takovou cenu, abych jednak vyplatil současné partnery a zároveň na tom celém skutečně vydělal. Budu totiž muset kompenzovat i ztrátu své vlastní důvěry. A taková cena je vysoká a smlouva dlouhá.

Takže za kolik?
Chtěl bych po vás, řekněme, garanci deseti milionů korun. Jsem přesvědčen, že jestli Martina přiveze více medailí, objeví se dvě nebo tři nové firmy, které budou mít zájem. Pokud ovšem nepřijde někdo a neřekne: "Chceme, aby Martina byla naší tváří, a chceme ji mít celou jen pro sebe." Což v Česku může udělat jen velmi málo společností. Možná PPF.

Kolik by to bylo?
Takové peníze, které by Martinu zajistily na zbytek života. Dvacet pět milionů na rok? S garancí minimálně na čtyři roky. Ale je ještě jedna možnost: Martina se může stát tváří pro firmy, které nebudou chtít logo, ale budou ji chtít třeba jednorázově využít do reklamy. A samozřejmě ji tam nebudeme prodávat za pět set tisíc.

Kdyby třeba výrobce kondomů nabídl deset milionů?
To bychom nepřijali. Nechtěla by to Martina ani její kouč, ani my jako Sport Invest. Martina má svou image a svůj život. A do této koncepce kondomy nezapadají.

David Trávníček (34)

Je členem představenstva společnosti Sport Invest Marketing, která zastupuje více než 300 sportovců. Například rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou, fotbalistu Petra Čecha, střelkyni Kateřinu Emmons, cyklokrosaře Zdeňka Štybara nebo házenkáře Filipa Jíchu. Trávníček vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Do roku 2003 pracoval ve společnosti Nestlé.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...