Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hyundai prohrál soud s rebelujícími dealery. Nemusejí platit miliony

  13:15aktualizováno  13:15
Vleklý spor mezi nespokojenými bývalými dealery automobilky Hyundai a centrálou v Česku končí. Částečně v něm zvítězili prodejci vozů této značky. Městský soud v Praze se jich zastal a odmítl požadavek oficiálního importéra a distributora vozů korejské značky Hyundai Motor Czech, aby mu platili miliony korun.

Společnost Hyundai slavnostně představila vůz Tucson, po kterém je veliká poptávka. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Bývalí prodejci vozů Hyundai nemusí platit pokuty za divoký rozchod s místním zastoupením korejské značky. A také za to, že odmítli jeho požadavky, a ještě o své zkušenosti mluvili do médií.

Soudy zatím vydaly dvě rozhodnutí, která jsou prakticky totožná, postupně mají přijít na řadu identické případy dalších dealerů. Těm dává rozhodnutí velkou šanci do arbitráže, kterou s Hyundai Motor Czech odpadlí obchodníci vedou. V ní se domáhají zaplacení škod ve výši téměř 80 milionů korun.

První rozhodnutí se týká sporu Hyundai a bývalého plzeňského dealera Autosalonu Běhounek. Hyundai po něm chtěl v roce 2014 zaplatit celkem 5,5 milionu korun na základě směnky z roku 2008, která byla na zajištění plnění veškerých platebních závazků prodejců této značky.

Hyundai se stejně jako u ostatních prodejců, kteří se značkou postupně skoncovali, domáhal vyplacení peněz z několika důvodů. Jedním z hlavních byla půlmilionová pokuta za to, že dealeři už po odstoupení od smlouvy neměli na prodejně vystaven stanovený počet vozidel.

Hyundai totiž označil odstoupení od smlouvy z června 2014 za neplatné pro jeho neurčitost. Pokutu chtěl Hyundai i za to, že prodejci nezachovali mlčenlivost o údajném know-how firmy.

Toho se údajně dopustili tím, že coby členové Spolku autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai ústy svého tehdejšího zástupce Tomáše Sokola informovali o problémech, do kterých se část dealerů dostala.

Hyundai změnil dealerům obchodní podmínky

Soud však argumenty Hyundai neuznal – podle rozhodnutí texty ani tiskové zprávy o celém problému nedokazují, že by šlo o únik know-how. „Nejsou zjevně informacemi o výrobních či obchodních znalostech, které by byly v daném okamžiku a místě výjimečné a jež by mohly být použity či využity v obdobných smluvních vztazích jinými podnikateli,“ uvedla soudkyně Simona Bradáčová v rozsudku, který má iDNES.cz k dispozici.

Fotogalerie

Ke vzpouře prodejců došlo na začátku roku 2014 poté, co Hyundai zásadně změnil dealerům obchodní podmínky, některým extrémně navýšil prodejní cíle a na ně navázané bonusy, takže se některým přestal prodej vozů vyplácet. Změna přitom nejvíc dopadla na menší prodejce, kteří ale byli značce věrni nejdéle.

Od Hyundai odešla třetina dealerů, výpadek dosud značka zcela nenahradila. K poslední bouři došlo loni na konci roku, kdy chtěl skončit největší prodejce Hyundai–Fischer. Spor ale skončil smírem.

Nespokojení dealeři loni protestovali před sídlem importéra:

Hyundai se k rozsudku nevyjádřil, na dotazy nereagoval. Podobným způsobem se chová firma i v případě dalších dotazů týkajících se jiných záležitostí byznysu českého importéra. Ten nemá nic společného, s výjimkou konečného vlastníka, s nošovickou automobilkou Hyundai Motor Manufacturing Czech.

Agresivní postup se automobilce nevyplatil

Hyundai se může ještě odvolat k vrchnímu soudu, městský soud současně rozhodl, že musí bývalým dealerům zaplatit přes sto tisíc na právníky.

Bývalí dealeři nechtějí po zkušenostech s vedením korejské automobilky v Česku a některými místními manažery už situaci komentovat. „Je zbytečné, že to došlo až do tohoto stavu, takovéto rozhodnutí se dalo očekávat,“ říká Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podnikatelů, který loni jednal s vedením automobilky a navrhoval dohodu.

„Místo racionální dohody se Hyundai hnal za vítězstvím, místo aby eliminoval zbytečná rizika vyplývající z celého sporu,“ dodal. Podle něj je podepsání bianko směnek v tomto případě popřením jakékoliv elementární důvěry a podstaty směnek.

Agresivní marketing a redukce sítě se Hyundai nakonec vymstil, firma se postupně dostala z postu tuzemské dvojky na českou trojku a její tržní podíl se snížil. Šéf českého zastoupení Vladimír Vošický svoji pozici u korejských vlastníků přesto ustál.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Stát vypsal soutěž na podporu kvalitních potravin. Babiš tendr kritizuje

košík, ilustrační foto

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) vypsal soutěž na část tendru na tříletou podporu kvalitních potravin za...

Investovat může každý. Třeba jen stokorunu měsíčně, říká správce portfolií

Petr Zabža, šéf investičních produktů ING Bank

Češi jsou rok od roku bohatší. Dvojnásob to platí zejména po loňské ekonomické jízdě a dlouho nevídaném růstu mezd. Ke...

Na módě vydělám, věří investor. Z Pietro Filipi chce tygra v inovacích

Silný rok. Investor Michal Mička koupil v roce 2017 českou módní značku Pietro...

Před dvěma lety ho téměř nikdo neznal. Dnes má třicetiletý investor Michal Mička podíly v devíti firmách a šéfuje české...

Najdete na iDNES.cz