Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai prohrál soud s rebelujícími dealery. Nemusejí platit miliony

  13:15aktualizováno  13:15
Vleklý spor mezi nespokojenými bývalými dealery automobilky Hyundai a centrálou v Česku končí. Částečně v něm zvítězili prodejci vozů této značky. Městský soud v Praze se jich zastal a odmítl požadavek oficiálního importéra a distributora vozů korejské značky Hyundai Motor Czech, aby mu platili miliony korun.

Společnost Hyundai slavnostně představila vůz Tucson, po kterém je veliká poptávka. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Bývalí prodejci vozů Hyundai nemusí platit pokuty za divoký rozchod s místním zastoupením korejské značky. A také za to, že odmítli jeho požadavky, a ještě o své zkušenosti mluvili do médií.

Soudy zatím vydaly dvě rozhodnutí, která jsou prakticky totožná, postupně mají přijít na řadu identické případy dalších dealerů. Těm dává rozhodnutí velkou šanci do arbitráže, kterou s Hyundai Motor Czech odpadlí obchodníci vedou. V ní se domáhají zaplacení škod ve výši téměř 80 milionů korun.

První rozhodnutí se týká sporu Hyundai a bývalého plzeňského dealera Autosalonu Běhounek. Hyundai po něm chtěl v roce 2014 zaplatit celkem 5,5 milionu korun na základě směnky z roku 2008, která byla na zajištění plnění veškerých platebních závazků prodejců této značky.

Hyundai se stejně jako u ostatních prodejců, kteří se značkou postupně skoncovali, domáhal vyplacení peněz z několika důvodů. Jedním z hlavních byla půlmilionová pokuta za to, že dealeři už po odstoupení od smlouvy neměli na prodejně vystaven stanovený počet vozidel.

Hyundai totiž označil odstoupení od smlouvy z června 2014 za neplatné pro jeho neurčitost. Pokutu chtěl Hyundai i za to, že prodejci nezachovali mlčenlivost o údajném know-how firmy.

Toho se údajně dopustili tím, že coby členové Spolku autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai ústy svého tehdejšího zástupce Tomáše Sokola informovali o problémech, do kterých se část dealerů dostala.

Hyundai změnil dealerům obchodní podmínky

Soud však argumenty Hyundai neuznal – podle rozhodnutí texty ani tiskové zprávy o celém problému nedokazují, že by šlo o únik know-how. „Nejsou zjevně informacemi o výrobních či obchodních znalostech, které by byly v daném okamžiku a místě výjimečné a jež by mohly být použity či využity v obdobných smluvních vztazích jinými podnikateli,“ uvedla soudkyně Simona Bradáčová v rozsudku, který má iDNES.cz k dispozici.

Fotogalerie

Ke vzpouře prodejců došlo na začátku roku 2014 poté, co Hyundai zásadně změnil dealerům obchodní podmínky, některým extrémně navýšil prodejní cíle a na ně navázané bonusy, takže se některým přestal prodej vozů vyplácet. Změna přitom nejvíc dopadla na menší prodejce, kteří ale byli značce věrni nejdéle.

Od Hyundai odešla třetina dealerů, výpadek dosud značka zcela nenahradila. K poslední bouři došlo loni na konci roku, kdy chtěl skončit největší prodejce Hyundai–Fischer. Spor ale skončil smírem.

Nespokojení dealeři loni protestovali před sídlem importéra:

Hyundai se k rozsudku nevyjádřil, na dotazy nereagoval. Podobným způsobem se chová firma i v případě dalších dotazů týkajících se jiných záležitostí byznysu českého importéra. Ten nemá nic společného, s výjimkou konečného vlastníka, s nošovickou automobilkou Hyundai Motor Manufacturing Czech.

Agresivní postup se automobilce nevyplatil

Hyundai se může ještě odvolat k vrchnímu soudu, městský soud současně rozhodl, že musí bývalým dealerům zaplatit přes sto tisíc na právníky.

Bývalí dealeři nechtějí po zkušenostech s vedením korejské automobilky v Česku a některými místními manažery už situaci komentovat. „Je zbytečné, že to došlo až do tohoto stavu, takovéto rozhodnutí se dalo očekávat,“ říká Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podnikatelů, který loni jednal s vedením automobilky a navrhoval dohodu.

„Místo racionální dohody se Hyundai hnal za vítězstvím, místo aby eliminoval zbytečná rizika vyplývající z celého sporu,“ dodal. Podle něj je podepsání bianko směnek v tomto případě popřením jakékoliv elementární důvěry a podstaty směnek.

Agresivní marketing a redukce sítě se Hyundai nakonec vymstil, firma se postupně dostala z postu tuzemské dvojky na českou trojku a její tržní podíl se snížil. Šéf českého zastoupení Vladimír Vošický svoji pozici u korejských vlastníků přesto ustál.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Cestovky už plní fond miliony, zaplatí se z něj kompenzace klientům

Ilustrační snímek

Cestovní kanceláře nalily do garančního fondu první platby na kompenzace klientům při krachu. Aktuálně je v něm 12...

Mobilní telefony se zakusují do online nakupování. Oblíbili si je mladí

Ze 129 největších maloobchodních prodejců jich má web přizpůsobený pro mobil 81...

Prostřednictvím mobilního telefonu nakupuje online 21 procent Čechů, o deset procentních bodů více než před dvěma lety....

Robotů se nebojme, dají nám víc práce, tvrdí Světové ekonomické fórum

Obchod Robot Cache

Díky technologickému pokroku může ve světě vzniknout do poloviny příštího desetiletí dvojnásobný počet pracovních míst,...

Najdete na iDNES.cz