Bratři Petr (vlevo) a Pavel Bratránkovi bojují o záchranu své prodejny motocyklů a servisu u rozestavěné dálnice D3 v Táboře. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Majitelé motocentra u Tábora budou žádat sjezd z D3 a miliony od státu

  • 40
Bratři vlastnící motocentrum u obchvatu Tábora chystají žalobu na vzniklé škody a výlohy za letité dohady se státem. Soud jim dal za pravdu, že přestavba komunikace na dálnici D3 odřízla jejich firmu od jediné přístupové cesty.

Podnikatelé Pavel a Petr Bratránkovi postavili u obchvatu Tábora motocentrum, čerpací stanici plynu a pneuservis. Vše řádně zkolaudovali a roky provozovali. Zákazníci přijížděli přímo z obchvatu odbočením ve směru od Písku a Prahy.

Problematický úsek

Stavební povolení na přestavbu obchvatu Tábora na dálnici D3 se týká úseku ze Stoklasné Lhoty do Tábora k hotelu Elzet. Směr na Prahu už je hotový. Délka úseku, který je nyní rozkopaný, je zhruba 2,5 kilometru.

Nová dálnice D3, která měla obchvat města nahradit, ale už s tímto sjezdem nepočítala. Ani s odpočívadlem, přes které by se k nim dalo zajíždět. Bratři vše okamžitě napadli a po tahanicích dali k soudu. Bylo pravděpodobné, že uspějí. Úředníci totiž měli správně povolit jejich stavbu jako dočasnou do doby, než bude stát dálnice.

Stovky tisíc za advokáta

Bratránkovi zaplatili stovky tisíc za advokáta a o další stovky tisíc přišli. Stát začal budovat dálnici, vybagroval původní obchvat a odřízl je od okolí. Stavební povolení, kterým se stavaři oháněli, nakonec Městský soud v Praze před pár dny zrušil. A ministerstvo dopravy práce v tomto úseku přerušilo.

"Mohli počkat, jaké bude rozhodnutí soudu. My jsme nyní v právu, požádali jsme o okamžité ukončení všech prací a navrácení příjezdu do původního stavu. A samozřejmě vyčíslíme škody, které nám vznikly. Kromě peněz za právníky jsme přišli o zisky, protože k nám nyní žádný nový zákazník nepřijede. Když chceme mít aspoň nějaké zakázky, musíme si motocykly na opravu sami dovážet," přibližuje Pavel Bratránek.

Obchvat Tábora se má změnit na dálnici D3. Kvůli sporům ŘSD s majiteli...
Obchvat Tábora se má změnit na dálnici D3. Kvůli sporům ŘSD s majiteli...

Obchvat Tábora se má změnit na dálnici D3. Kvůli sporům ŘSD s majiteli motocentra však stavba stojí.

Kolik přesně budou bratři po státu u soudu požadovat, ještě vyčíslené nemají, ale budou to miliony korun. "Je třeba porovnat, jak jsme prosperovali před rokem 2004, než začaly tahanice. Měli jsme dvanáct zaměstnanců. A dnes? Stát nás zlikvidoval," podotýká Bratránek.

Teď se musí vyrovnat i s tím, že lidé na ně koukají jako na dvojici, která komplikuje dostavbu a chce podle nich snadno zbohatnout.

Ministerstvo chce náhradu od stavebního úřadu

Kromě toho se prodraží i vlastní stavba dálnice, kterou bude nyní potřeba na měsíce zakonzervovat. Peníze bude stát i předělání projektu a získání nového stavebního povolení.

Vedoucí Stavebního úřadu v Táboře Jitka Doležalová před časem uznala, že stavba bratrů Bratránkových nikdy neměla být schválena jako trvalá. Ovšem odmítá, že by za chybu mohli jen její úředníci.

"Na pozemky bylo pouze právo dočasného sjezdu na komunikaci. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí a další instituce nevšimly," prohlásila.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák nyní obvinil táborský stavební úřad, že chyba vznikla právě tam.

"Je to kuriózní příklad toho, jak dokáže státní úředník rozhodovat, a přitom nemyslet. Poprvé v historii budeme vyžadovat náhradu škody od pachatele, tedy Stavebního úřadu v Táboře," řekl ministr dopravy Zdeněk Žák a vyzval Ředitelství silnic a dálnic, aby soukromé motocentrum včetně pozemku buď okamžitě vykoupilo, nebo připojilo k dálnici.

Podnikatelé Bratránkovi, kteří prý do motocentra nainvestovali 20 milionů korun, nechtějí o vykoupení ani slyšet a preferují zachování příjezdu k jejich nemovitosti. "Od začátku nechceme nic jiného, než mít zachovaný příjezd," dodal Pavel Bratránek.

Motocentrum v červenci, krátce po otevření nového úseku dálnice D3, navíc vyhořelo. Dnes už je téměř jisté, že ho někdo úmyslně zapálil. Škoda byla dva miliony korun. Žháře zatím policisté nedopadli, případ dál vyšetřují.

Spor komplikuje i dopravu v Táboře. Kvůli zastavení stavby se nyní nedá jet přímo od Písku po obchvatu města směrem na České Budějovice či obráceně. Řidiči musí ujet po dálnici 10 kilometrů do Chotovin, tam se otočit a pak vracet zpět na České Budějovice. Většina šoférů proto jede městem.