ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Je každá kadibudka toitoika? Soud řeší spor pronajímatelů toalet

  • 46
Soud v Praze začal řešit spor mezi pronajímateli mobilních toalet. TOI TOI viní konkurenční WC servis z toho, že zaregistroval doménu www.toitoika.cz a z ní zájemce přesměrovává na svůj web. TOI TOI chce 200 tisíc korun a omluvu. WC Servis tvrdí, že příslušné slovní spojení je obecné označení všech podobných zařízení.

Právník WC Servisu Jan Krabec staví obhajobu na tom, že „toitoika“ je druhovým označením pro všechna podobná zařízení, přičemž ochranná známka se na takové označení vztahovat nemůže.

TOI TOI v žalobě tvrdí, že jí protiprávním odlákáváním potenciálních zákazníků vznikla významná újma. WC Servis prý takto parazituje na ochranné známce a pověsti TOI TOI, u klientů to navíc může vyvolat mylný dojem, že obě společnosti jsou propojené.

TOI TOI proto chce, aby konkurent zveřejnil na svém webu omluvu za to, že získal neoprávněnou výhodu v hospodářské soutěži. Dále požaduje, aby se WC Servis při své podnikatelské činnosti zdržel užívání označení „TOI TOI“ v jakékoliv variantě. Po majiteli firmy navíc chce, aby na TOI TOI zdarma převedl doménu toitoika.cz.

Soudkyně pražského městského soudu Blanka Trávníková znesvářené strany seznámila s řadou nových judikátů Nejvyššího soudu, na jejichž základě bude soudní senát rozhodovat. Mimo jiné uvedla, že i kdyby byla „toitoika“ druhovým označením, WC Servis má povinnost dostatečně odlišit svou činnost od činnosti toho, kdo má zapsanou ochrannou známku, tedy společnosti TOI TOI.

Požadavek na převod domény se zatím soudu nejeví jako důvodný. Senát upozornil také na to, že TOI TOI dostatečně neodůvodnila nárok na finanční zadostiučinění, a pokud v tomto smyslu nedoplní žalobu, nárok jí nebude přiznán.

Spor se týká i internetové reklamy

Spor se týká i údajného zneužití slova „toitoi“ v internetové reklamě, konkrétně ve vyhledavači google. Právník TOI TOI Martin Sup poukázal na to, že v obdobném sporu mezi německou mateřskou firmou TOI TOI a WC Servisem rozhodl nepravomocně minulý týden středočeský krajský soud tak, že WC Servis pojem „toitoi“ v internetové reklamě zneužil.

Zástupce WC Servisu ale kontroval tím, že skutkové okolnosti zmíněného sporu jsou jiné a týkají se pouze zadané reklamy na portálu Seznam.

Pražský městský soud společnosti TOI TOI už dříve částečně vyhověl, když předběžným opatřením nakázal s ohledem na dobré mravy hospodářské soutěže WC Servisu, aby se před projednáním žaloby zdržel užívání domény toitoika.cz. Pokračování jednání dnes odročil naneurčito, protože obě strany sporu dostaly lhůtu na doplnění svých tvrzení.