Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mají vlaky stavět v České Třebové? Stát si zadal studii za čtvrt milionu

  20:18aktualizováno  20:18
Ministerstvo dopravy si při rozhodování, jaké vlaky na klíčové trase z Prahy na Moravu mají zastavovat v důležitém železničním uzlu České Třebové, objednalo studii za 266 tisíc korun. Server iDNES.cz to zjistil z pravidelného přehledu faktur, které začalo ministerstvo zveřejňovat. Studii získal podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Loňské plány ministerstva vyškrtnout u části vlaků tuto východočeskou zastávku narazily na velký odpor. Stát si proto u společnosti Sudop Praha objednal materiál „Posouzení koncepce dopravní obslužnosti města Česká Třebová vlaky dálkové dopravy“. Ministerstvo chtělo omezením zastavování ušetřit jízdní dobu o tři minuty.

Sudop na 56 stranách materiálu popsal Českou Třebovou, její demografický vývoj i počty vlaků, které do města jezdí. „V posledních několika letech docházelo zpravidla vždy k celkovému nárůstu počtu vlaků dálkové dopravy, které jsou trasovány přes stanici Česká Třebová,“ konstatovala studie. Zatímco před deseti lety ve městě zastavovalo 34 párů dálkových vlaků, nyní už 78.

Fotogalerie

Studie redukci počtu vlaků, které v České Třebové zastaví, podpořila. Autoři argumentují i finanční úsporou pro dopravce díky nižší spotřebě trakční energie. Průjezd vyjde levněji než brzdění a rozjezd. Roční úspora je podle propočtů Sudopu přes 21 milionů korun. Studie navíc kalkuluje s ušetřením času cestujících, kteří přes Českou Třebovou projíždí.

Z vlaků na trase Praha - Ostrava staví v České Třebové všechny spoje Českých drah kategorie EC/IC a Ex, výjimkou je spoj Pendolino Košičan. Ze soukromníků staví ve městě RegioJet, Leo Express Českou Třebovou projíždí.

Aktuální jízdní řád je nakonec kompromisem mezi ministerstvem a kritiky. Oproti původnímu návrhu, který počítal se zastavováním dálkových vlaků linky Ex3 mezi Prahou a Břeclaví každé dvě hodiny, zastavuje v České Třebové ještě ranní vlak EC 273 do Budapešti a večerní vlak EC272 do Prahy. Spor o zastavování dokonce pozdržel přípravu jízdního řádu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.