Důvod je jednoduchý: do tašky DB se totiž vejde mnohem více věcí. Situace tak připomíná stav v české armádě, kdy se někteří vojáci rozhodli koupit za své lepší oblečení a boty, protože jim ty fasované nevyhovovaly. Brašna přijde na zhruba 1 700 korun.
Do německé tašky se vejde bez problémů odbavovací zařízení, nápoj i dokumenty do velikosti A5 nebo tablet, odbavovací kleště či telefon. Současně je možné na ně zavěsit i další věci, například přenosnou tiskárnu nebo karetní terminál.
Schválené současné typy brašen průvodčím nevyhovují. Jsou malé a musí jich nosit vícero.
Průvodčí ale s brašnami narazili u Českých drah, zaměstnavatel jim je zakázal používat. Neuspěli ani s kompromisem, že by si přes logo DB dali nášivku s logem Českých drah.
Není to oficiální součást výstroje
Stejně tak mají dráhy problém i s tím, že jejich loajální zaměstnanci nosí z vlastní iniciativy vyrobené a opět za své peníze zakoupené odznáčky s logem ČD. Důvod? Není to oficiální součást výstroje.
Souhlasíte s vedením ČD, že jeho průvodčí nemohou nosit brašny Deutsche Bahn?
Podle mluvčího Českých drah Petra Štáhlavského mají zaměstnanci vlakového doprovodu možnost využít tří typů zavazadel, které jsou schválenými pracovními pomůckami. Jenže podle průvodčích nejsou vhodné.
„Brašna, kterou si někteří kolegové pořizují u svých partnerů v Německu, je velikostí menší. U nás však není tato brašna schválená, proto její používaní nemůžeme doporučit. V případě nějakých škod nebo ztráty svěřených předmětů jdou v takovém případě z pracovně právního hlediska plně na vrub zaměstnance,“ dodal Štáhlavský.
Podle něj je navíc brašna s logem cizího dopravce zcela nepřípustná. Současně ale uvedl, že již konzultovali s odboráři možnost nákupu podobného zavazadla.
Podle specialisty na zákaznický servis a někdejšího průvodčího Aleše Petrovského je brašna mnohem pohodlnější a praktičtější než stávající výbava od Českých drah.
„Je s podivem, že dopravce trestá iniciativu svých zaměstnanců, kteří za nemalé finanční prostředky chtějí na vlaku vypadat profesionálně a ne jako vánoční stromeček, jen kvůli logu německého dopravce, se kterým ČD spolupracují na momentálně největším přeshraničním projektu,“ říká Petrovský.