Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spory kraj připraví o stovky autobusových spojů

  18:28aktualizováno  18:28
Výrazné omezení veřejné autobusové dopravy, která od 1. srpna chystá Dopravní podnik Ústeckého kraje, se dotkne drtivé většiny obcí v regionu. Jezdit totiž přestanou téměř tři tisíce spojů.
Obyvatelům Ústecka se výrazně podmínky pro dojíždění. Ilustrační foto

Obyvatelům Ústecka se výrazně podmínky pro dojíždění. Ilustrační foto | foto: Iveta LhotskáMF DNES

Dopravce radikální omezení zdůvodňuje tím, že mu Krajský úřad Ústeckého kraje dluží 315 milionů korun za provozování ztrátových linek v květnu a červnu tohoto roku a také v letech 2003 až 2005.

Pokud Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) skutečně od prvního srpna spoje zruší, nebude za ně zřejmě okamžitě náhrada. Na základě výběrového řízení má spoje začít provozovat ČSAD Česká Lípa, společnost ale zatím nemá potřebné licence.

"S tímto dopravcem jsme otevřeli urychlená jednání o vydání licencí na vysoutěžené linky, bez zbytečných průtahů mohou být vydány v rozmezí několika dnů," ujistil Radek Vonka, zástupce hejtmana kraje. Podle Vonky nemusí krajský úřad při udělení licencí novému dopravci čekat na skončení platnosti momentálně platných licencí, které vlastní DPÚK.

Podle vedení kraje porušil dopravce zákon, když o linkách, které plánuje zrušit, informoval až nyní. Podle zákona to má udělat tři měsíce předem.

Čtyři autobusy místo dvaceti
"Dvakrát jsem představitele dopravní společnosti vyzýval, aby sdělili, které linky nebudou provozovat. Na moje výzvy však nikdy neodpověděli," prohlásil hejtman Jiří Šulc.

"Přesto, že je to spor mezi krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje, dotýká se bohužel všech. Jsem zvědav, jak to dopadne. Až se lidé začnou ptát, kde jsou autobusy, první, kdo to odnese, bude radnice. Když půjde do tuhého, lidé se budou muset spolehnout na vlak," řekl starosta Roudnice Jan Kulhánek.

Například z Teplic přes Krupku do Přítkova jezdí v současné době 22 autobusů, ale v srpnu už budou jen čtyři. Nikdo tedy neví, jak se cestující po zrušení stovek spojů od 1. srpna dostanou do práce nebo děti do škol.

Místostarosta Krupky Zdeněk Matouš věří v dohodu kraje a dopravce. "Krupka je ubytovna Teplic. Každý den tu autobusy přepraví odhadem tisíc až patnáct set lidí. Tak výrazné omezení je pro nás úplně nová informace," řekl Matouš s tím, že už v minulosti jednali s teplickým dopravním podnikem, že by do Krupky zajížděl.

"Nyní by zřejmě byla tato varianta ve hře. Třeba i za cenu vyšší ceny a omezení spojů," dodal.

Podle mluvčího DPÚK Marka Ženkla mohou autobusy tohoto dopravce 1.srpna na zrušené linky vyjet, ale pouze za předpokladu, že kraj zaplatí dopravcem vyčíslený dluh. To ale krajský úřad ve svém prohlášení jasně odmítl. Obě strany mají rozdílný názor na platnost původní smlouvy o zajištění veřejné autobusové dopravy v kraji.

Podle kraje, který smlouvu vypověděl, už mezi ním a dopravcem v květnu tohoto roku smlouva neexistovala, dopravce naopak tvrdí, že smlouva platila až do konce května.

Otázky pro mluvčího DPÚK Marka Ženkla

Jedním z důvodů pro zrušení více než 2800 autobusových spojů v kraji je údajný dluh 270 milionů korun, které provozovateli linek, Dopravnímu podniku Ústeckého kraje, dluží krajský úřad. „V této částce je 73 milionů, které kraj neuhradil za veřejnou dopravu v květnu tohoto roku. Kraj tvrdí, že naše smlouva už v květnu skončila, podle našich právníků ale v květnu stále trvala,“ vysvětloval mluvčí DPÚK Marek Ženkl.

Podle jakého klíče jste postupovali při rušení jednotlivých spojů?
Od 1. srpna jsou zrušeny spoje, za které kraj platil v rámci zajištění služby základní dopravní obslužnosti. V jízdních řádech jednotlivých linek zůstaly spoje, které si obce platí ze svých rozpočtů na základě smlouvy s naší společností.

Jedná momentálně dopravce, který zvítězil ve výběrovém řízení kraje, tedy ČSAD Česká Lípa, s vaší společností, například o pronájmu nádraží a zastávek?
Nemám informace o tom, že by v tomto směru obě společnosti jednaly.

Je něco, co může rozhodnutí DPÚK neprovozovat spoje zvrátit?
Celý spor je o svévolném neplacení ze strany krajského úřadu. Je tedy logické, že pokud přepravu zastavíme kvůli tomu, že kraj neplatí, tak v případě úhrady faktur začneme jezdit. Ve svém prohlášení ale krajský úřad jasně sdělil, že to nehodlá udělat.

Existuje šance, že budete jezdit dál, třeba teoretická?
Když krajský úřad zaplatí.

Které další peníze tvoří zbytek dlužné částky?
Je to rozdíl mezi tím, co jsme od kraje v letech 2003 až 2005 dostali, a tím, co jsme podle zákona měli dostat. Naše společnost byla pokaždé v závěru příslušného roku nucena podepsat striktně daný text dodatků předložený krajem

Otázky pro zástupce hejtmana Radka Vonku

Krajský úřad Ústeckého kraje není zatím příliš konkrétní při vysvětlování kroků, jak chce nahradit autobusy DPÚK vozidly společnosti ČSAD Česká Lípa. "Nedivte se, je to do značné míry věc právníků," reagoval včera zástupce hejtmana Radek Vonka.

Nahradí nový dopravce od 1. srpna všechny linky, které přestane provozovat současný dopravce?
Společnost ČSAD Česká Lípa není schopna samozřejmě od 1. srpna nahradit autobusy DPÚK, protože nemá licence. Kdyby ukončení provozování linek oznámil DPÚK tři měsíce předem, měl by krajský úřad dostatek času na vyřízení nových licencí. Tím oznámením, které nám včera doručil ředitel dopravního podniku pan Knecht, porušil dopravce zákon a předpokládám, že dopravní úřad zahájí řízení o odnětí licencí.

Co momentálně krajský úřad podniká?
Například jednáme s ministerstvem dopravy. Dnes budeme žádat, aby byl dopravce potrestán pokutou, a tudíž mu hrozila sankce. Doporučujeme také ministerstvu, aby se s tímto případem obrátilo na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Naši právníci zvažují návrh na vydání předběžného opatření soudem.

Kdy může být celá situace vyřešena?
Souběžně jednáme s představiteli ČSAD Česká Lípa, abychom maximálně zkrátili licenční řízení. Nový dopravce o něj zažádal před několika dny, v současné době řízení už probíhá. To může trvat obvyklé dva měsíce, nebo čtrnáct dní. To záleží na dohodě obou stran, tedy kraje a ČSAD Česká Lípa. Další jednání jsou v pátek dopoledne..

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Každý Čech dluží 161 500 korun. Stát musí splatit celkem 1,714 bilionu

Trezory do banky přibyly až později, o čemž svědčí mj. i to, že firma A. Ippen...

Státní dluh v pololetí vzrostl proti konci roku 2017 o zhruba 89 miliard korun na 1,714 bilionu korun. Za růstem dluhu...

V mínusu 4,5 miliardy. Vítkovice loni vytvořily rekordní ztrátu

Vítkovice Machinery Group (ilustrační foto)

Strojírenská společnost Vítkovice, a. s., která zastřešuje služby pro své dceřiné společnosti z bývalé skupiny...

Najdete na iDNES.cz