Dopravce radikální omezení zdůvodňuje tím, že mu Krajský úřad Ústeckého kraje dluží 315 milionů korun za provozování ztrátových linek v květnu a červnu tohoto roku a také v letech 2003 až 2005.
Pokud Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) skutečně od prvního srpna spoje zruší, nebude za ně zřejmě okamžitě náhrada. Na základě výběrového řízení má spoje začít provozovat ČSAD Česká Lípa, společnost ale zatím nemá potřebné licence.
"S tímto dopravcem jsme otevřeli urychlená jednání o vydání licencí na vysoutěžené linky, bez zbytečných průtahů mohou být vydány v rozmezí několika dnů," ujistil Radek Vonka, zástupce hejtmana kraje. Podle Vonky nemusí krajský úřad při udělení licencí novému dopravci čekat na skončení platnosti momentálně platných licencí, které vlastní DPÚK.
Podle vedení kraje porušil dopravce zákon, když o linkách, které plánuje zrušit, informoval až nyní. Podle zákona to má udělat tři měsíce předem.
Čtyři autobusy místo dvaceti
"Dvakrát jsem představitele dopravní společnosti vyzýval, aby sdělili, které linky nebudou provozovat. Na moje výzvy však nikdy neodpověděli," prohlásil hejtman Jiří Šulc.
"Přesto, že je to spor mezi krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje, dotýká se bohužel všech. Jsem zvědav, jak to dopadne. Až se lidé začnou ptát, kde jsou autobusy, první, kdo to odnese, bude radnice. Když půjde do tuhého, lidé se budou muset spolehnout na vlak," řekl starosta Roudnice Jan Kulhánek.
Například z Teplic přes Krupku do Přítkova jezdí v současné době 22 autobusů, ale v srpnu už budou jen čtyři. Nikdo tedy neví, jak se cestující po zrušení stovek spojů od 1. srpna dostanou do práce nebo děti do škol.
Místostarosta Krupky Zdeněk Matouš věří v dohodu kraje a dopravce. "Krupka je ubytovna Teplic. Každý den tu autobusy přepraví odhadem tisíc až patnáct set lidí. Tak výrazné omezení je pro nás úplně nová informace," řekl Matouš s tím, že už v minulosti jednali s teplickým dopravním podnikem, že by do Krupky zajížděl.
"Nyní by zřejmě byla tato varianta ve hře. Třeba i za cenu vyšší ceny a omezení spojů," dodal.
Podle mluvčího DPÚK Marka Ženkla mohou autobusy tohoto dopravce 1.srpna na zrušené linky vyjet, ale pouze za předpokladu, že kraj zaplatí dopravcem vyčíslený dluh. To ale krajský úřad ve svém prohlášení jasně odmítl. Obě strany mají rozdílný názor na platnost původní smlouvy o zajištění veřejné autobusové dopravy v kraji.
Podle kraje, který smlouvu vypověděl, už mezi ním a dopravcem v květnu tohoto roku smlouva neexistovala, dopravce naopak tvrdí, že smlouva platila až do konce května.
Otázky pro mluvčího DPÚK Marka Ženkla |
Jedním z důvodů pro zrušení více než 2800 autobusových spojů v kraji je údajný dluh 270 milionů korun, které provozovateli linek, Dopravnímu podniku Ústeckého kraje, dluží krajský úřad. „V této částce je 73 milionů, které kraj neuhradil za veřejnou dopravu v květnu tohoto roku. Kraj tvrdí, že naše smlouva už v květnu skončila, podle našich právníků ale v květnu stále trvala,“ vysvětloval mluvčí DPÚK Marek Ženkl. Podle jakého klíče jste postupovali při rušení jednotlivých spojů? Jedná momentálně dopravce, který zvítězil ve výběrovém řízení kraje, tedy ČSAD Česká Lípa, s vaší společností, například o pronájmu nádraží a zastávek? Je něco, co může rozhodnutí DPÚK neprovozovat spoje zvrátit? Existuje šance, že budete jezdit dál, třeba teoretická? Které další peníze tvoří zbytek dlužné částky? |
Otázky pro zástupce hejtmana Radka Vonku |
Krajský úřad Ústeckého kraje není zatím příliš konkrétní při vysvětlování kroků, jak chce nahradit autobusy DPÚK vozidly společnosti ČSAD Česká Lípa. "Nedivte se, je to do značné míry věc právníků," reagoval včera zástupce hejtmana Radek Vonka. Nahradí nový dopravce od 1. srpna všechny linky, které přestane provozovat současný dopravce? Co momentálně krajský úřad podniká? Kdy může být celá situace vyřešena? |