Frans-Willem de Kloet, generální ředitel kabelového operátora UPC v Česku

Frans-Willem de Kloet, generální ředitel kabelového operátora UPC v Česku | foto: Petr Topič, MAFRA

Spor o Ligu mistrů se může obrátit proti operátorům, říká šéf UPC

  • 64
Zákazníci UPC, kteří chtějí sledovat fotbalovou Ligu mistrů na zahraničních stanicích, mají smůlu. Soud vysílání po tlaku operátora O2, který v Česku drží práva, zablokoval. Podle nizozemského šéfa UPC se spory o sport mohou obrátit proti operátorům.

Šéf kabelového operátora UPC v Česku Frans-Willem de Kloet věří, že blokádu fotbalových přenosů firma zvrátí u soudu.

Máte šanci zrušit blokaci vysílání na zahraničních stanicích?
Podle našich právních expertů šanci máme. Ale nemohu komentovat naši strategii, je to složitý právní problém. V obecné rovině s rozhodnutím nesouhlasíme. Nemyslím si, že je to dobrý trend pro Českou republiku a diváky obecně. Také mám za to, že by se této problematice měli věnovat politici. Nyní jde o fotbalová práva, ale co když UPC koupí hokejová práva a Skylink tenisová? Lidé nebudou mít jinou šanci, jak získat sportovní obsah, než zaplatit pět operátorů.

Očekáváte, že spor otevře cestu k dalším obdobným případům?
To se může stát. O2 nebude moci vysílat tenis na německých kanálech, my nebudeme moci vysílat jiné sporty. Přinese to řadu vzájemných blokací. Pro zákazníky to není šťastné. Pokud si vybíráte, jestli se spokojíte se základními kanály, které nejsou placené, nebo si připlatíte za hodnotnější obsah – to je férová volba. Ale tohle je jiné. Tady volbu nemáte. Sportovní fanoušek chce mít přístup k přenosům hokeje, fotbalu i tenisu. A takovou možnost mít nebude, nechce-li mít doma více operátorů.

Liga mistrů na ČT byla evropská anomálie. Fotbal je zboží, říká manažer O2

To by operátorům vadilo?
Ano. Troufám si tvrdit, že v dlouhodobém horizontu by to vadilo i O2. Jde o problematiku geoblokování obecně, zdaleka ne jen o Českou republiku. Jsem z Nizozemska, kde máte běžně doma dostupné BBC, CNN, německé a belgické stanice. Měli bychom tedy blokovat všechny kvůli tomu, že někdo drží specifický typ vysílacích práv pro Nizozemsko? To není systémové. Ostatně zabývá se tím rovněž Evropská komise. Poskytovatelé obsahu by si měli uvědomit, že diváky vyprovokují k tomu, že budou hledat jiné způsoby, jak obsah konzumovat. Třeba na internetu.

Myslíte, že podobné spory mohou změnit byznys s televizními právy?
Televizní byznys se mění s tím, jak se mění způsoby konzumace obsahu. To ale nemá vyloženě souvislost se spory s O2. Je to dáno technologiemi a tím, jak se proměňuje chování diváků: přecházejí od klasického lineárního vysílání – tedy pevně ukotveného v čase – směrem k obsahu na vyžádání. Jediné typy obsahu, které jsou závislé na lineárním vysílání, jsou zprávy a sportovní přenosy, protože probíhají „živě“. Cokoliv dalšího je lepší sledovat v místě i čase, které si zvolíte. Tento trend vnímáme, proto máme mobilní televizi Horizon Go nebo videotéku My Prime, kde v rámci měsíčního poplatku může zákazník zhlédnout libovolný počet pořadů.

Zpět ke sporu s O2. Jaké řešení preferujete?
Určitě bychom nebyli proti dohodě s O2 a možnosti mít v naší nabídce jejich kanál. Rádi bychom měli možnost stanici zakoupit, stejně jako naši zákazníci budou stát před volbou, zda si za tyto stanice připlatí.

Jak zákazníci reagují na fakt, že přišli o fotbalovou Ligu mistrů?
Dostali jsme řadu reakcí. Většina zákazníků situaci chápe. Podporují nás, vědí, že bojujeme o možnost Ligu mistrů opět vysílat. Množství reakcí však ovlivňuje do určité míry to, že v Lize mistrů letos není český klub. Navíc pro zákazníky je nedostupné pouze sledování středečního zápasu. Úterní zápas mohou vidět na ČT sport v HD kvalitě.

Do byznysu vstupuje řada nových hráčů. Aktivní je O2, ale také řada IPTV operátorů. Tradiční poskytovatelé jsou pod velkým tlakem. Jak se s tím potýkáte?
Konkurence je obecně dobrá, pohání i naše obchody, nutí nás dodávat stále lepší služby. Není to jen o produktu, ale také o servisu a přístupu k zákazníkům.

Frans-Willem de Kloet (40)

Vystudoval Amsterdamskou univerzitu a už přes 20 let pracuje v oblasti IT a telekomunikací. Generálním ředitelem UPC ČR se stal v lednu 2014.

Předtím byl zodpovědný za firemní trh mateřské společnosti Liberty Global v Evropě. Pracoval i ve společnostech Hewlett Packard a MCI/Verizon.

Je ženatý, má tři děti a bydlí v Praze. Ve volném čase rád s rodinou cestuje po českých horách, jezdí na horském kole a fandí českému hokeji.

Co bude hlavní konkurenční výhodou operátorů? Obsah?
Říká se, že obsah je král. Takže ano, určitě je klíčový. Ale roli budou hrát také technologie a to, jakým způsobem se bude obsah konzumovat. A na nás jako na poskytovateli je, jaké další způsoby sledování obsahu zákazníkům přineseme. To jsou služby jako přehrávání filmů v My Prime či zpětné zhlédnutí. Myslím, že pro některé menší poskytovatele může být problém podobné formy rozvíjet.

Služba Horizon přináší řadu moderních funkcí, nicméně přišli jste s ní poměrně pozdě a měla ze začátku problémy. Jak ji vnímáte dnes?
Máme skutečně hodně zákazníků, kteří službu Horizon využívají. Stále ještě nejsme tam, kde bychom chtěli být. Ještě jsme nevyčerpali potenciál Horizonu a to se týká i některých jeho funkcí. Brzy spustíme například funkci zpětného zhlédnutí. Nicméně krása platformy Horizon tkví v tom, že je postavena na softwaru. Tudíž jej můžeme neustále vylepšovat a také to znamená, že nebude nikdy hotový a bude se stále zdokonalovat. Takže jsme spokojeni, nicméně neustále pracujeme na tom, abychom mohli nabídnout další funkce.

Kolik lidí nyní Horizon využívá?
Službu Horizon nyní má přibližně 170 tisíc lidí, výborně si vede také mobilní televize Horizon Go – před několika dny pokořila hranici 70 tisíc přehraných pořadů denně. Co se týká videotéky My Prime, zde rosteme každý měsíc o 20 procent. Sledujeme zvyšující se zájem, ale je před námi ještě dlouhá cesta, během níž si lidé mění staré set top boxy za nové a učí se novým způsobům sledování.

Horizon je přítomnost, ale co bude dalším krokem? Kam se technologie budou ubírat?
Myslím, že brzy nebude zapotřebí set top box. Dnes je stále potřebujete, nesou s sebou různé funkce, ale zabírají místo a také jako u všech mechanických zařízení hrozí, že se rozbijí. V budoucnu budou všechny informace a technologické funkce v cloudu, tedy uložené na vzdálených serverech. Už nyní pracujeme na řešení přehrávání v cloudu. Ten vám umožňuje uložení osobního obsahu, aniž byste se museli doma strachovat o fyzické nosiče či disky. A přitom se k obsahu snadno dostanete ze všech možných zařízení, televize či tabletu, kdekoliv a kdykoliv.

Do čeho se chystáte v příštím roce investovat?
Tradičně investujeme velkou část příjmů v Česku do sítě a produktů. Je to kolem miliardy ročně. Na úrovni Liberty Global (vlastník UPC) spouštíme program na masivní rozšiřování sítě. Hlavní problém je, že naše síť není dosažitelná všude. V Česku pokrýváme asi 30 procent domácností a toto číslo chceme co nejrychleji navyšovat. I proto v příštích třech letech předpokládáme zvýšení investic o 2,5 miliardy korun. Také kupujeme lokální operátory, protože někdy je snazší někoho koupit než síť budovat. Další cestou je spolupráce s partnery, kteří mají vlastní síť.

UPC mělo v Česku hodně špatnou pověst, zákaznický servis byl problém. Vy jste přišel s tím, že to chcete změnit. Jste už spokojený?
Ne (smích). Já nejsem nikdy zcela spokojený. Ale co jste řekl, je určitě pravda a já jsem hrdý na změny, které tu proběhly. Ale je to jako s Horizonem – je to dlouhá cesta. Musíme lidem dodávat hodnotu v obsahu, službách, technologiích, ale také musíme být uživatelsky přátelští. A v tom jsme udělali velký pokrok. Učíme se každý den. Teď třeba v naší centrále v Praze stavíme moderní zákaznické centrum.

Živé byly zvěsti o spojení UPC s Vodafonem. Nebylo jasné, kdo koho by kupoval. Dává smysl spojení kabelového a mobilního operátora?
Jednání mezi Liberty Global a Vodafonem byla ukončena, přesto by v obecné rovině šlo o logický a komplexní obchod. Konsolidace firem v této oblasti v Evropě probíhá a počet operátorů klesá. My jsme v této oblasti jedním ze silných hráčů a je logické, že se dění účastnit budeme.