Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Prodejci energií válčí o výpovědi, ze zákazníků jsou rukojmí

  • 77
Obchodníci s energiemi vedou ostré spory o výpovědi z nových smluv. Stovkám klientů, kteří si rozmysleli změnu dodavatele, hrozí pokuty v řádu několika tisíc korun. Stali se rukojmími prodejců, kteří se odvolávají na nový Energetický zákon.

V domě, kde bydlí důchodce Jaroslav Kopp, jednoho dne zazvonil zvonek. Když muž otevřel, zapletl se do rozhovoru s prodejcem energií. A jak dnes říká, podepsal smlouvu o změně dodavatele, aniž by si to přál. Vycouvat však bez zaplacení osmitisícové sankce nešlo. Ještě loni by prý mohl, vysvětlovali mu na klientské lince, ale nový Energetický zákon zní jasně...

Tak jasné to však zdaleka není. Nový Energetický zákon platný od ledna vnesl zmatek do vypovídání smluv o dodávkách elektřiny a plynu. Podobné problémy jako pan Kopp mají nejméně stovky, možná však tisíce lidí, kteří si rozmysleli změnu dodavatele.

„Jsou nejméně desítky, spíš bych řekl stovky případů, kdy po zákaznících uplatňují prodejci neoprávněně sankce,“ počítá advokát Jan Veselý, který zastupuje ve sporech klienty třetího největšího alternativního obchodníka s energiemi, Centropol Energy.

Podle něj je způsob, jakým pracovník společnosti Bohemia Energy informoval pana Koppa, klasickou ukázkou nekalé obchodní praktiky: „Poskytované informace nebyly pravdivé a způsob jednání operátora byl agresivní.“

Bohemia Energy s výkladem nesouhlasí, případ je nyní u soudu. „Jsme přesvědčeni o správnosti našeho názoru na řešenou záležitost. Soudní řízení považujeme za konkurenční nátlak ze strany společnosti Centropol, bohužel na úkor komfortu zákazníků,“ vrací úder svému menšímu rivalovi Alžběta Šťastná z Bohemia Energy.

Na problémy s nekalými praktikami některých prodejců si kromě Centropolu stěžují i další hráči na trhu - zejména dominantní dodavatelé, kterým v posledních letech uteklo k menším konkurentům nejvíc klientů.

RWE eviduje stovky případů, kdy konkurenční obchodníci vystavili jejich klientům smluvní pokutu za údajné podání výpovědi v rozporu s obchodními podmínkami, většinou ve výši šesti tisíc korun. Tito klienti podepsali změnu dodavatele, ale zatím jsou ještě u RWE. „Pokuty konkurenční obchodníci důsledně vymáhají a naši zákazníci se tak často stávají rukojmími. RWE s tímto výkladem nesouhlasí, našim zákazníkům poskytujeme právní podporu,“ popsal mluvčí firmy Pavel Zajíc.

„Od počátku roku 2016 jsme zaznamenali řádově stovky, až tisíce podání, ve kterých se naši zákazníci s tímto přístupem cizích obchodníků setkali,“ přidává se mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Různý výklad

Za mobilizací právníků stojí rozdílná interpretace Energetického zákona, který měl být naopak přátelštější k těm, kdo chtějí vycouvat ze smluv. K možnosti bezdůvodně odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo při podomním prodeji přibyla výpověď. Ta lidem dává do rukou mocnou zbraň. Bez sankcí mohou smlouvu zrušit „ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu“. Někteří dodavatelé si však tuto větu vykládají tak, že výpověď je možné podat až po zahájení dodávek.

Energetický regulační úřad kvůli zmatkům vydal na konci dubna výkladové stanovisko. Podle něj má zákazník právo vypovědět bez sankcí smlouvu od doby jejího uzavření až do patnáctého dne po zahájení dodávky.

„Pokud smlouvu uzavřu 1. 6. 2016 s tím, že dodávky budou zahájeny 1. 1. 2017, tak výpověď mohu podat kdykoli od 1.6.2016 do 15.1.2017,“ říká advokátka společnosti Vilímková, Dudák & Partners Kateřina Tomčíková.

Stanovisko ERÚ zřejmě trochu napjatou situaci mezi prodejci uklidnilo, přesto nelze vyloučit, že některé případy skončí u soudu. Podle mluvčího RWE Zajíce se přístup podomních prodejců zatím nezměnil.