Týkal by se přitom už kolektivních smluv na letošní rok.
Dnes platí, že při jednání o mzdách, dovolené a dalších věcech se musí shodnout s vedením firmy všechny odborové organizace.
To je hlavně ve velkých firmách s více rozdílnými činnostmi problém. Na drahách mají své odbory strojvůdci, vlakové čety a železničáři. V Českých aeroliniích mají devět odborových spolků, které zastupují zvlášť piloty, posádky letadel, pozemní pracovníky, dispečery, mechaniky a další.
Kdyby Kapounův návrh prošel, po pěti měsících neúspěšných jednání by stačilo, aby se shodlo 75 procent všech členů odborů. To by ze hry vyřadilo třeba strojvůdce, kteří teď blokují jednání na drahách, či piloty. Ale i v nemocnicích by na to doplatili například lékaři.
"Zákon o kolektivním vyjednávání tady počítal jen s tím, že se nedohodnou zaměstnavatelé s odbory, ale ne odborové organizace navzájem," vysvětluje Kapoun. Dodává, že pokud by malá odborová organizace s výsledkem nesouhlasila, může jít k soudu. Piloti, lékaři, strojvůdci a další odborové organizace, které jsou ve firmách v menšině, změny zcela odmítají.
"Tím bychom se vrátili do časů ROH, kdy jsme všichni museli táhnout za jeden provaz," říká za odbory pilotů CZ Alpa David Reimer. Piloti původně žádali do tří let zvýšení platů na dvojnásobek z dnešních 110 tisíc korun měsíčně. Na to vedení nechce přistoupit. S ostatními odbory už se na růstu mezd o zhruba pět procent ročně dohodlo.
Podobně to vypadá i na železnici. Kromě strojvůdců se už vedení drah se všemi odboráři domluvilo na růstu platů o pět procent. Strojvůdci chtějí víc. "Je to odborná kvalifikovaná práce, a proto požadujeme profesní kompenzační příplatek," říká mluvčí strojvůdců Libor Poláček.
Proti nové úpravě je i Asociace kolektivního vyjednávání sdružující jak odbory, tak zaměstnavatele. "Je to účelový návrh, a navíc protiústavní," říká Bořivoj Šubrt. Podle ústavy je nepřípustné některé odboráře v podniku zvýhodňovat. Pro svůj návrh už Kapoun získal podporu mezi poslanci ČSSD, lidovců a komunistů. Projednat jej chce zrychleně na příští schůzi, všechna tři čtení najednou.