Spotify bude „hrát“ na burze. Majitelé začnou obchodovat se svými podíly

  12:26aktualizováno  12:26
Švédská hudební služba Spotify vstupuje na newyorskou burzu. Místo tradičního postupu veřejné nabídky přes investiční banku, spojeného s emisí nových akcií, volí přímou metodu. Doposud soukromí akcionáři tak začnou s podíly obchodovat veřejně. U velké společnosti jakou je i Spotify se jedná o krajně neobvyklý způsob.

Aplikace Spotify. | foto: screenshot a koláž Technet.cz

Hudební aplikace Spotify je se 60 miliony platících zákazníků největší světovou službou na streamování hudby.

Při vstupu na burzu však místo standardního postupu první veřejné nabídky akcií IPO (Initial Public Offering) zvolila metodu tzv. technického listingu (Direct listing), který umožňuje privátním akcionářům jednoduše začít s podíly obchodovat na veřejné burze. Podle týdeníku The Economist se tak vyhnou poplatkům, které by jinak museli zaplatit investičním bankám za sjednání jejich přístupu na burzu.

Spotify, jehož hodnota se pohybuje kolem 15 miliard dolarů (přes 300 miliard Kč), se tak stane nejprominentnější společností, která se rozhodla vstoupit na burzu tímto způsobem, uvádí agentura Bloomberg. Doposud používali metodu technického listingu pouze malí emitenti a realitní investiční trusty.

„Spotify je dlouhodobě neveřejnou privátní společností, a musí tak získávat rozsáhlé zdroje financování privátní formou. Jejich záměr nabídnout své akcie přímou formou je proto nejspíš tímto motivován. Aby přitáhli drobné investory, budou se pravděpodobně spoléhat také na vysoké povědomí o své značce a na silný tržní podíl,“ říká Douglas Arellanes, který na Anglo-American University přednáší o nových médiích a inovativních technologiích.

Klasický vstup na burzu je bezpečnější

„Tradiční“ vstup na burzu pomocí IPO, který je spojen s emisí nových akcí za účelem získání kapitálu s sebou přináší spoustu výhod. Investiční banky mimo jiné seženou nové investory nebo garantují hladký průběh obchodování během prvního dne stanovením minimální ceny za akcii. To metoda technického listingu neumožňuje. Tímto způsobem se také žádné nové akcie neemitují, a veškeré podíly přicházejí na trh od již existujících vlastníků. Ti tak zpeněží svoje podíly a jejich místo zaujmou noví investoři, píše server cbsnews.

Problém může nastat, pokud se příliš velké množství existujících akcionářů rozhodne v momentě vstupu na burzu své podíly prodat. V případě nadměrného „výprodeje“ akcií se může jejich cena zřítit. Naopak pokud jich bude prodávat málo, první dny mohou být poznamenány nízkým a nestálým objemem obchodů, jenž může vyústit do značného kolísání ceny, uvádí The Economist.

Ztráty i konkurence rostou

Proč se Spotify rozhodlo pro tento riskantní postup není jasné. Server cbsnews uvádí, že podle výroční finanční zprávy z června 2017 se jejich ztráty prohlubují. Podle agentury Bloomberg navíc společnost čelí rostoucí konkurenci v podobě technologických gigantů Apple, Amazon či Alphabet.

Na druhou stranu, v případě úspěchu celé operace by příklad švédské hudební služby mohly následovat i jiné velké společnosti jako například Airbnb či Uber, pokud se rozhodnou vstoupit na burzu a jejich akcionáři nebudou chtít svoje podíly rozředit emisí nových akcií. 

„Zdá se, že u start-upů začíná být trendem hledání alternativ k IPO pro získání kapitálu i k výběru odměny za nastartování vlastního byznysu. V posledních letech jsme zaznamenali nárůst mimoburzovních prodejů akcií, stejně jako různých spekulativnějších prostředků, jako jsou ICO (Initial Coin Offerings) podněcované rozvojem kryptoměn,“ dodává Arrelanes.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Cestující ve vlacích si připlatí. České dráhy už od prosince zdraží jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy se změnou jízdního řádu zdraží jízdné. Od 9. prosince si cestující na krátkých vzdálenostech připlatí jednu...

Úklid, renovované záchody. Pivovary našly prostý recept na zvýšení tržeb

Ilustrační snímek

Vymalovat, dát nové stolečky na zahrádku, navonět toalety nebo udělat společenskou akci s kýtou šunky v hlavní roli se...

Další z rubriky

Vyplatí se vyměnit steak za fazole? Ušetří jednotlivec i celý systém

Ilustrační snímek

Různé studie tvrdí, že z pohledu nákladů na výrobu potravin je vegetariánství a veganství výhodnější než produkce masa...

New York má nový trend, neonové chlaďáky fungují jako houbové farmy

Houby rostou v modře tónovaných mini-farmách, které mohou stát přímo v...

Je to nový trend v New Yorku. Vedle chlaďáků na nápoje, mléčné výrobky nebo čerstvou zeleninu se nově objevují i...

Amazon přinese do vyvolených měst peníze, ale i dopravní komplikace

Bývalá budova Citibank v newyorské čtvrti Long Island se v polovině roku 2019...

New Yorku a Washingtonu se podařilo přilákat Amazon. Tyto americké metropole se tak stanou domovem globálního obra,...

Najdete na iDNES.cz